moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~jo10
1685645700
A fabryka autobusów volvo pod Wrocławiem, właśnie ją zamykają po prostu ją kupcie, gotowe hale i taśma produkcyjna w jakimś stopniu gotowa.
F8-88-20-B1

Front przy biurku
 
Kadisz za bohaterów
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Sandhurst: końcowe odliczanie
Szybki marsz, trudny odwrót
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Tragiczne zdarzenie na służbie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Posłowie dyskutowali o WOT
Kolejne FlyEye dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Charge of Dragon
SOR w Legionowie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod skrzydłami Kormoranów
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Gunner, nie runner
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Na straży wschodniej flanki NATO
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, część druga
Metoda małych kroków
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Rekordziści z WAT
Ameryka daje wsparcie
Wytropić zagrożenie
Wojna na detale
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Sprawa katyńska à la española
NATO on Northern Track
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO