moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pegaz nad Europą

Myśliwce Rafale i podniebne transportowce francuskich sił powietrznych przez kilka dni ćwiczyły w Polsce, Szwecji i Chorwacji w ramach misji „Pégase ’25”. Była ona nie tylko demonstracją siły, lecz także świadectwem, że Francja jest w stanie błyskawicznie przybyć z pomocą swoim europejskim sojusznikom i wspólnie realizować różnego rodzaju operacje.

– Celem „Pégase” jest wysłanie sygnału do wszystkich europejskich państw, że możemy dotrzeć z naszymi myśliwcami Rafale, tankowcem MRTT, transportowcami A400M do każdego kraju – mówił francuski pilot potężnego samolotu A400M Atlas (nazwiska żołnierza nie podajemy ze względu na specyfikę służby). Podkreślał on, że dzień po dotarciu na miejsce żołnierze są gotowi wykonać złożone misje taktyczne. – Chcemy w ten sposób pokazać, co francuskie siły powietrzne są w stanie zrobić dla swoich sojuszników. Ćwiczymy wspólnie, bo razem jesteśmy silniejsi – zaznaczył oficer.

Chwilę wcześniej wylądował na wojskowym lotnisku w Krzesinach. W 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego zakończył bowiem jedno z ćwiczeń w ramach „Pégase Grand Nord ’25”, czyli międzynarodowej misji zorganizowanej pod koniec kwietnia w trzech zakątkach Europy. Najpierw załogi francuskich samolotów i obsługa naziemna przemieściły się na północ. Około 150 żołnierzy z baz lotniczych w Saint-Dizier, Mont-de-Marsan, Orleanie i Istres ruszyło do Norrbotten w północno-wschodniej Szwecji, gdzie francuskie siły powietrzne po raz pierwszy na taką skalę współpracowały ze skandynawskim sojusznikiem. Podczas pierwszej fazy misji szwedzkie niebo stało się teatrem działań dla sześciu myśliwców Rafale B, dwóch samolotów transportowych A400M i podniebnego tankowca A330 MRTT, które ćwiczyły ze szwedzkimi Gripenami i fińskimi F-18. Wspólny trening obejmował m.in. uzupełnianie paliwa w locie i symulowany nalot długodystansowy z użyciem ćwiczebnych bomb i pocisków powietrze–powietrze w myśliwcach, które odgrywały rolę eskorty.

Realizacja: Jakub Zagalski, Aleksander Kruk, Marcin Kopeć

Po wykonaniu zadań w Szwecji francuski komponent przemieścił się do Polski, gdzie stacjonował w 31 i 33 Bazie Lotnictwa Taktycznego, czyli w Poznaniu-Krzesinach oraz Powidzu (woj. wielkopolskie). Polscy piloci F-16 mieli okazję zmierzyć się z załogami samolotów Rafale. Przeprowadzono też ćwiczenia ofensywne ze zwalczania celów naziemnych. Ostatnia operacja zakładała obronę wyznaczonego stanowiska dowodzenia przez myśliwce oraz symulowany desant wojsk z pokładu A400M, którego załoga musiała wezwać polsko-francuskie wsparcie.

– „Pégase ’25” to świetna okazja, by zweryfikować taktyki, techniki, procedury. Słowem, by zgrać działania naszych sił. Mówimy przecież wspólnym językiem. Językiem natowskim – podkreślił w Poznaniu gen. bryg. pil. Tomasz Jatczak, szef Zarządu Wojsk Lotniczych i zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych. Warto zaznaczyć, że francuska misja była w pełni zintegrowana z natowskim systemem ACE (Agile Combat Employment). To nowa doktryna NATO, która zakłada dążenie do zwiększenia odporności, przeżywalności i zdolności reagowania sił powietrznych Sojuszu. Innymi słowy, Francuzi pokazali, że w krótkim czasie są w stanie przemieścić swoje samoloty i żołnierzy, by operować w dowolnym środowisku z sojusznikami.

– Bardzo ważne jest, aby siły powietrzne były zwinne, odporne i zdolne do zapewnienia wsparcia, kiedykolwiek i gdziekolwiek jest to potrzebne – powiedział z naciskiem gen. bryg. pil. Patrice Hugret, dowódca francuskiej misji, po dotarciu do Chorwacji, gdzie odbył się ostatni etap „Pégase ’25”. Przybycie trzech samolotów Rafale, dwóch A400M i MRTT do Zagrzebia było nie lada wydarzeniem dla lokalnej społeczności. Miało ono nie tylko charakter operacyjny, lecz także symboliczny, podkreślający bliską współpracę chorwackich i francuskich sił powietrznych na przestrzeni ostatnich kilku lat. W 2021 roku Chorwaci kupili od Francuzów tuzin myśliwców Rafale F3R, które zastąpiły wysłużone MiG-21. Ostatnie samoloty dotarły do nich w kwietniu.

– Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że zaledwie kilka dni po zakończeniu drugiej dostawy myśliwców Rafale i skompletowaniu pełnego składu naszej eskadry mieliśmy okazję gościć zespół francuskich sił powietrznych. Ćwiczenia pokazały nasz wspólny poziom wyszkolenia i interoperacyjności – mówił płk Željko Ninić, szef sztabu i zastępca dowódcy chorwackich sił powietrznych, podczas konferencji w bazie wojskowej w Zagrzebiu.

– Nie moglibyśmy prosić o lepszych instruktorów i mentorów niż ludzie, od których kupiliśmy samoloty i z którymi ukończyliśmy nasze wstępne szkolenie we Francji – dodał pułkownik. Baza wojskowa w Zagrzebiu została w 2024 roku zmodernizowana przed przyjęciem francuskich myśliwców. Zbudowano nowe hangary, stację obsługi i zaplecze dla personelu naziemnego, gdzie chorwaccy żołnierze ugościli Francuzów.

Wagę takich ćwiczeń podkreślał także Fabien Fieschi, ambasador Francji w Chorwacji. – Podobnie jak Szwecja i Polska Chorwacja stała się nie tylko w pełni zintegrowanym członkiem NATO i UE, lecz także strategicznym partnerem Francji. To pokazuje, że nasza współpraca się pogłębia. Poprzez dzielenie się sprzętem i współdziałanie Francja i Chorwacja pomagają wzmocnić zdolność Europy i NATO do obrony swojego terytorium – skwitował Fieschi.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: État major des armés/ France

dodaj komentarz

komentarze


Gdy ucichnie artyleria
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zasiać strach w szeregach wroga
Sukces Polaka w biegu z marines
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kaman – domknięcie historii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Marynarze podjęli wyzwanie
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Brytyjczycy na wschodniej straży
Grecka walka z sabotażem
Torpeda w celu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Road Runner” w Libanie
Ku wiecznej pamięci
Starcie pancerniaków
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Arteterapia dla weteranów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czy to już wojna?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Mity i manipulacje
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
OPW budują świadomość obronną
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jesteśmy dziećmi wolności
Plan na WAM
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Awanse w dniu narodowego święta
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Standardy NATO w Siedlcach
Im ciemniej, tym lepiej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Ułani szturmowali okopy
Sportowcy na poligonie
Kosmiczna wystawa
Abolicja dla ochotników
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO