moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowy kontrakt Jelcza

To największy kontrakt zbrojeniowy Jelcza po 1989 roku. Za 888 ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wojsko zapłaci spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej prawie 800 milionów złotych. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – podkreślał Mariusz Błaszczak podczas uroczystego podpisania umowy.

Dokumenty finalizujące kontrakt zostały podpisane dzisiaj na terenie 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym. Umowa zakłada, że w ramach zamówienia gwarantowanego polska armia otrzyma 473 ciężarówki oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy, za co zapłaci ponad 419 mln zł. Umowa przewiduje, że wojsko może skorzystać z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 415 samochodów. Jeżeli tak się stanie, zapłaci za nie ponad 364 mln zł. Ciężarówki, które mają być dostarczane w latach 2019-2022, trafią zarówno do jednostek operacyjnych (m.in. do pododdziałów inżynieryjnych), jak i do tworzonych obecnie brygad wojsk obrony terytorialnej.

 

Obecny na uroczystości podpisania kontraktu minister Mariusz Błaszczak podkreślał wysoką jakość aut produkowanych w Laskowicach. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – mówił. Szef resortu obrony zaznaczył, że priorytetem modernizacji musi być polonizacja produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. – Modernizując Wojsko Polskie, wyposażając Wojsko Polskie w nowoczesny sprzęt, przyczyniamy się także do tego, żeby nadać polskiej gospodarce, przemysłowi ogromny nowy impuls. Impuls do rozwoju gospodarczego – dodał minister.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 m, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż 6 t ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd napędzany jest przez wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obr/min, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 km/h.

Wart 784 mln zł trzyletni kontrakt to największe zbrojeniowe zlecenie zdobyte po 1989 roku przez spółkę należącą obecnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jest ona częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, obok HSW SA i HSW-Wodociągi. Poprzednia rekordowa umowa, z 2013 roku, opiewała na 674 mln zł. W jej ramach wojsko otrzymało 913 ciężarówek Jelcz 442.32. Z kolei w 2017 roku wojsko kupiło 500 sztuk modelu 442.32 za 420 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, PGZ; grafika: MON

dodaj komentarz

komentarze


Sukces Polaka w biegu z marines
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Starcie pancerniaków
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Inwestycja w bezpieczeństwo
Odznaczenia za wzorową służbę
Arteterapia dla weteranów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kircholm 1605
Abolicja dla ochotników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niespokojny poranek pilotów
Koniec dzieciństwa
Męska sprawa: profilaktyka
Nie daj się zhakować
Marynarze mają nowe motorówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Polski „Wiking” dla Danii
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Rusza program „wGotowości”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Mundurowi z benefitami
Pomnik nieznanych bohaterów
Szansa na nowe życie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
„Road Runner” w Libanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kolejny kontrakt Dezametu
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Sportowcy na poligonie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Standardy NATO w Siedlcach
Wellington „Zosia” znad Bremy
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zasiać strach w szeregach wroga
Kaman – domknięcie historii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Marynarze podjęli wyzwanie
Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO