moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowy kontrakt Jelcza

To największy kontrakt zbrojeniowy Jelcza po 1989 roku. Za 888 ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wojsko zapłaci spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej prawie 800 milionów złotych. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – podkreślał Mariusz Błaszczak podczas uroczystego podpisania umowy.

Dokumenty finalizujące kontrakt zostały podpisane dzisiaj na terenie 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym. Umowa zakłada, że w ramach zamówienia gwarantowanego polska armia otrzyma 473 ciężarówki oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy, za co zapłaci ponad 419 mln zł. Umowa przewiduje, że wojsko może skorzystać z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 415 samochodów. Jeżeli tak się stanie, zapłaci za nie ponad 364 mln zł. Ciężarówki, które mają być dostarczane w latach 2019-2022, trafią zarówno do jednostek operacyjnych (m.in. do pododdziałów inżynieryjnych), jak i do tworzonych obecnie brygad wojsk obrony terytorialnej.

 

Obecny na uroczystości podpisania kontraktu minister Mariusz Błaszczak podkreślał wysoką jakość aut produkowanych w Laskowicach. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – mówił. Szef resortu obrony zaznaczył, że priorytetem modernizacji musi być polonizacja produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. – Modernizując Wojsko Polskie, wyposażając Wojsko Polskie w nowoczesny sprzęt, przyczyniamy się także do tego, żeby nadać polskiej gospodarce, przemysłowi ogromny nowy impuls. Impuls do rozwoju gospodarczego – dodał minister.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 m, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż 6 t ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd napędzany jest przez wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obr/min, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 km/h.

Wart 784 mln zł trzyletni kontrakt to największe zbrojeniowe zlecenie zdobyte po 1989 roku przez spółkę należącą obecnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jest ona częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, obok HSW SA i HSW-Wodociągi. Poprzednia rekordowa umowa, z 2013 roku, opiewała na 674 mln zł. W jej ramach wojsko otrzymało 913 ciężarówek Jelcz 442.32. Z kolei w 2017 roku wojsko kupiło 500 sztuk modelu 442.32 za 420 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, PGZ; grafika: MON

dodaj komentarz

komentarze


Test wytrzymałości
 
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Sowiecki podstęp
Borsuk potrafi!
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polskie F-16 w służbie NATO
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Polak za sterami Apache’a
Wyrok za tragiczny wypadek
K9 strzelały w Ustce
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Bałtyk pod parasolem
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Wojskowe emerytury w górę
Nowe legitymacje dla weteranów
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Tropem podwodnego drona
„Sokół” oficjalnie otwarty
Drone Wars
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Przerwany lot „Orlika”
Zryw ku wolności
Podniebne tankowanie „Husarza”
O Ukrainie wspólnym głosem
Sekrety biegu patrolowego
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Borsuki kupione
GROM walczy na Bałtyku
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Lotnicza konferencja w Warszawie
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Szwedzki debiut w Air Policing
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zabójczy żniwiarz
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Rosomaki na Bałtyku
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Zmiana warty na Sycylii
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Podniebne wsparcie sojuszników
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Wsparcie dla Wisły

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO