moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowy kontrakt Jelcza

To największy kontrakt zbrojeniowy Jelcza po 1989 roku. Za 888 ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wojsko zapłaci spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej prawie 800 milionów złotych. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – podkreślał Mariusz Błaszczak podczas uroczystego podpisania umowy.

Dokumenty finalizujące kontrakt zostały podpisane dzisiaj na terenie 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym. Umowa zakłada, że w ramach zamówienia gwarantowanego polska armia otrzyma 473 ciężarówki oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy, za co zapłaci ponad 419 mln zł. Umowa przewiduje, że wojsko może skorzystać z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 415 samochodów. Jeżeli tak się stanie, zapłaci za nie ponad 364 mln zł. Ciężarówki, które mają być dostarczane w latach 2019-2022, trafią zarówno do jednostek operacyjnych (m.in. do pododdziałów inżynieryjnych), jak i do tworzonych obecnie brygad wojsk obrony terytorialnej.

 

Obecny na uroczystości podpisania kontraktu minister Mariusz Błaszczak podkreślał wysoką jakość aut produkowanych w Laskowicach. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – mówił. Szef resortu obrony zaznaczył, że priorytetem modernizacji musi być polonizacja produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. – Modernizując Wojsko Polskie, wyposażając Wojsko Polskie w nowoczesny sprzęt, przyczyniamy się także do tego, żeby nadać polskiej gospodarce, przemysłowi ogromny nowy impuls. Impuls do rozwoju gospodarczego – dodał minister.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 m, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż 6 t ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd napędzany jest przez wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obr/min, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 km/h.

Wart 784 mln zł trzyletni kontrakt to największe zbrojeniowe zlecenie zdobyte po 1989 roku przez spółkę należącą obecnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jest ona częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, obok HSW SA i HSW-Wodociągi. Poprzednia rekordowa umowa, z 2013 roku, opiewała na 674 mln zł. W jej ramach wojsko otrzymało 913 ciężarówek Jelcz 442.32. Z kolei w 2017 roku wojsko kupiło 500 sztuk modelu 442.32 za 420 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, PGZ; grafika: MON

dodaj komentarz

komentarze


Sport kształtuje mentalność
 
Koniec wojny, którego nie znamy
Szabla hubalczyków
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej amunicji do Rosomaków
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Wspólna wola obrony
Pierwsza misja Gripenów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Gra o kapitulację
Apache’e na horyzoncie
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Walka pod napięciem
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
DriX – towarzysz okrętu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pracowity dyżur Typhoonów
Nowa siła uderzeniowa
Wiedza na trudne czasy
Podniebne wsparcie sojuszników
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Początek „Burzy”
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Podniebny Pegaz
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Na pomoc po katastrofie
Ogień z nabrzeża
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Ukwiał z Gdańska
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Polskie F-16 w służbie NATO
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ustawa bliżej żołnierzy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pegaz nad Europą
Filary bezpieczeństwa
Więcej na mieszkanie za granicą
Rodzina na wagę złota
Składy wysokiego ryzyka
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Poznać rakietowego Homara
Więcej polskiego trotylu dla USA
Gdy sekundy decydują o życiu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO