moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowy kontrakt Jelcza

To największy kontrakt zbrojeniowy Jelcza po 1989 roku. Za 888 ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wojsko zapłaci spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej prawie 800 milionów złotych. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – podkreślał Mariusz Błaszczak podczas uroczystego podpisania umowy.

Dokumenty finalizujące kontrakt zostały podpisane dzisiaj na terenie 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym. Umowa zakłada, że w ramach zamówienia gwarantowanego polska armia otrzyma 473 ciężarówki oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy, za co zapłaci ponad 419 mln zł. Umowa przewiduje, że wojsko może skorzystać z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 415 samochodów. Jeżeli tak się stanie, zapłaci za nie ponad 364 mln zł. Ciężarówki, które mają być dostarczane w latach 2019-2022, trafią zarówno do jednostek operacyjnych (m.in. do pododdziałów inżynieryjnych), jak i do tworzonych obecnie brygad wojsk obrony terytorialnej.

 

Obecny na uroczystości podpisania kontraktu minister Mariusz Błaszczak podkreślał wysoką jakość aut produkowanych w Laskowicach. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – mówił. Szef resortu obrony zaznaczył, że priorytetem modernizacji musi być polonizacja produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. – Modernizując Wojsko Polskie, wyposażając Wojsko Polskie w nowoczesny sprzęt, przyczyniamy się także do tego, żeby nadać polskiej gospodarce, przemysłowi ogromny nowy impuls. Impuls do rozwoju gospodarczego – dodał minister.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 m, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż 6 t ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd napędzany jest przez wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obr/min, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 km/h.

Wart 784 mln zł trzyletni kontrakt to największe zbrojeniowe zlecenie zdobyte po 1989 roku przez spółkę należącą obecnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jest ona częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, obok HSW SA i HSW-Wodociągi. Poprzednia rekordowa umowa, z 2013 roku, opiewała na 674 mln zł. W jej ramach wojsko otrzymało 913 ciężarówek Jelcz 442.32. Z kolei w 2017 roku wojsko kupiło 500 sztuk modelu 442.32 za 420 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, PGZ; grafika: MON

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
 
Nowa dostawa Homarów-K
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Kajakami po medale
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Specjalsi pod nowym dowództwem
Wyższe stawki dla niezawodowych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
GROM’s DNA
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pionierski dron
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pancerny kot w polskim wojsku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ewakuacja Polaków z Izraela
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Śmierć gorsza niż wszystkie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Wypadek Rosomaka
Rakiety dla polskich FA-50
Strażnicy polskiego nieba
The Power of Infrastructure
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Święto sportów walki w Warendorfie
Podróż w ciemność
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
K2. Azjatycka pantera
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Inwestycja w żołnierzy
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Świat F-35
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Planowano zamach na Zełenskiego
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ratownik w akcji
Dzień, który zmienił bieg wojny
Policjanci w koszarach WOT
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
NATO przechodzi do działania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO