moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Homary pojadą na Jelczach

To Jelcze będą bazą dla nowych wyrzutni rakietowych Homar. – Została zawarta umowa wykonawcza z konsorcjum PGZ-WWR na dostawy pojazdów i podwozi specjalnych Jelcz 8 × 8 dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w USA i Korei. Przy modernizacji WP wykorzystujemy potencjał polskiego przemysłu obronnego – poinformował wicepremier Mariusz Błaszczak.

Umowę, wartą 330 mln zł, podpisali wczoraj przedstawiciele Agencji Uzbrojenia oraz PGZ-WWR. Konsorcjum to tworzą: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A.

Kontrakt przewiduje, że w latach 2023–2024 PGZ-WWR dostarczy polskiej armii 59 Jelczy 8 × 8 w kilku wersjach. Ma to być: 19 wozów amunicyjnych (do przewozu rakiet) T28 TS ASV-H, 18 wozów amunicyjnych T82 TS ASV-K oraz 18 podwozi specjalnych przystosowanych do montażu modułów wyrzutni LM K-MRLS – TS (amerykański Himars) oraz K-MRLS T45 (koreański K239 Chunmoo). W ramach umowy konsorcjum PGZ-WWR ma również dostarczyć cztery podwozia, na bazie których powstaną prototypy kolejnych wersji pojazdów specjalnych dedykowanych do pododdziałów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar.

Dopiero początek

Przedstawiciele resortu obrony podkreślają, że to dopiero pierwszy kontrakt wykonawczy skierowany do rodzimej zbrojeniówki w ramach programu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar. Przypomnijmy, to jeden z najdroższych projektów modernizacyjnych, w którym weźmie udział krajowa branża obronna. – Szacowany koszt przekroczy 20 mld zł – podkreśla ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Oficer dodaje, że zamówienia będą dotyczyć kilku tysięcy egzemplarzy jednostek sprzętu, głównie różnego typu pojazdów, począwszy od wozów z napędem 4 × 4, kończąc na pojazdach o podwoziu 8 × 8.

Zgodnie z podpisaną w listopadzie tego roku umową ramową w sprawie programu Homar konsorcjum PGZ-WWR ma dostarczyć polskiej armii nie tylko podwozia specjalne Jelcza przeznaczone do integracji amerykańskich i koreańskich modułów wyrzutni, lecz także artyleryjskie wozy rozpoznawcze, wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy ewakuacji technicznej, bezzałogowe systemy powietrzne, systemy łączności i różnego typu radary.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej podkreślają, że dostawom na potrzeby programu Homar różnego typu pojazdów, systemów łączności czy stacji radiolokacyjnych musi towarzyszyć transfer do Polski technologii rakietowych.
– Dla powodzenia projektu modernizacji naszej armii kluczowe są porozumienia dotyczące rozwoju naszych kompetencji w zakresie techniki rakietowej, które pozwolą nam produkować pociski dla Sił Zbrojnych RP i naszych sojuszników w zakładach Polskiej Grupy Zbrojeniowej – komentował Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Justyna Orzechowska/ Jelcz sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze


Dekapitacyjne uderzenie w Iran
 
Ewakuacja Polaków z Izraela
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Rakiety dla polskich FA-50
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Planowano zamach na Zełenskiego
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wyższe stawki dla niezawodowych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pionierski dron
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ratownik w akcji
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Policjanci w koszarach WOT
Wypadek Rosomaka
NATO przechodzi do działania
Nowa dostawa Homarów-K
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Świat F-35
GROM’s DNA
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
The Power of Infrastructure
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Dzień, który zmienił bieg wojny
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Strażnicy polskiego nieba
Flyer, zdobywca przestworzy
Inwestycja w żołnierzy
Święto sportów walki w Warendorfie
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Specjalsi pod nowym dowództwem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Kajakami po medale
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Podróż w ciemność
K2. Azjatycka pantera
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO