moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne komponenty KMO Rak

Jednostki wyposażone w 120-milimetrowe moździerze automatyczne Rak mają w ciągu dwóch lat otrzymać 21 artyleryjskich wozów amunicyjnych oraz siedem artyleryjskich wozów remontu uzbrojenia. Umowę na dostawę tych pojazdów podpisał w sobotę Inspektorat Uzbrojenia MON z Hutą Stalowa Wola. Wartość kontraktu to prawie 186 mln zł.


– To nie jest ostatnia umowa, którą zawieramy z Hutą Stalowa Wola. Huta produkuje dobrą broń. Obok moździerza samobieżnego Rak, produktem flagowym Huty jest armatohaubica Krab, która także jest na wyposażaniu w Wojsku Polskim, tylko jeszcze wciąż w zbyt małej ilości egzemplarzy – powiedział po podpisaniu umowy minister Mariusz Błaszczak. – Wojsko Polskie będzie zamawiać broń produkowaną w Hucie Stalowa Wola, dlatego, że jest to broń produkowana w Polsce, a więc potencjał polski jest dzięki temu wykorzystywany, dlatego, że jest to broń dobrej jakości, dlatego, że jest sprawdzona i spełnia wymagania Wojska Polskiego – dodał szef MON.

– Z punktu widzenia Huty Stalowa Wola, Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ale też Wojska Polskiego, program Rak jest ważnym i strategicznym projektem – mówił z kolei Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej. HSW jest częścią narodowego koncernu zbrojeniowego. – Kontrakt na dostawę nowoczesnych wozów amunicyjnych i remontu uzbrojenia do KMO Rak to kolejny ważny krok w kompleksowym wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Żołnierze otrzymują najnowocześniejszy sprzęt, opracowany i wyprodukowany siłami polskiego przemysłu i ośrodków badawczo-rozwojowych. Deklarujemy także gotowość, by zaoferować wojsku kolejne innowacyjne i zaawansowane rozwiązania – zaznaczył Chwałek.

Artyleryjskie wozy amunicyjne (AWA) i artyleryjskie wozy remontu uzbrojenia (AWRU) wchodzą w skład kompanijnych modułów ogniowych Rak, dlatego zamówione pojazdy trafią do brygad zmechanizowanych wyposażonych w 120-milimetrowe moździerze samobieżne Rak. Zgodnie z podpisaną w sobotę umową pojazdy będą dostarczone wojsku w latach 2022–2024. Inspektorat Uzbrojenia MON zapłaci Hucie Stalowa Wola niemal 186 mln zł.

Zgodnie z przyjętym w 2013 roku programem wyposażania SZRP w moździerze Rak, pojedynczy kompanijny moduł ogniowy ma składać się z: ośmiu dział, czterech artyleryjskich wozów dowodzenia, trzech artyleryjskich wozów amunicyjnych, jednego artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia oraz dwóch artyleryjskich wozów rozpoznawczych (AWR).

Czym jest AWA…

Artyleryjski wóz amunicyjny został zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz 882.53. Pojazd z dwuosobową kabiną (opancerzoną wg normy STANAG 4569 poziomu 1) ma 10,45 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,59 m wysokości. Auto jest wyposażone w silnik wysokoprężny Iveco FPT Cursor 13 EURO III o mocy 533 KM oraz skrzynię biegów ZF 16S 221 z 16 przełożeniami. AWA umożliwia transport maksymalnie sześciu specjalnych palet amunicyjnych – mieszczących po 16 pocisków odłamkowo-burzących każda.

… i AWRU

Artyleryjski wóz remontu uzbrojenia skonstruowano z kolei na bazie samochodu ciężarowego Jelcz P662D.35. Pojazd posiada czteroosobową, opancerzoną (wg normy STANAG 4569 poziomu 1) kabinę Jelcz 144 i waży ponad 14,5 t. Auto jest wyposażone w silnik Iveco CURSOR 8 o mocy 355 KM oraz szesnastoprzełożeniową skrzynię biegów. W 20-stopowym kontenerze (o długości 6,058 m, szerokości 2,43 m i wysokości 2,43m) znajdują się specjalistyczne narzędzia oraz części zamienne, które umożliwią diagnostykę oraz polową naprawę uszkodzonych (bądź zepsutych) moździerzy Rak.

Kolejne umowy

Podpisany właśnie kontrakt to kolejna umowa dotycząca dostawy pojazdów zabezpieczenia logistycznego KMO RAK. Pierwsze pojazdy w wersji AWRU zostały zamówione w grudniu 2017 roku. Za osiem sztuk, które miały być dostarczone do końca 2019 roku, wojsko zgodziło się zapłacić 53 mln zł. Natomiast umowa w sprawie dostawy pierwszych pojazdów AWA została zawarta w sierpniu 2019 roku. Za 24 sztuki – z terminem dostawy do końca 2020 roku – IU MON zapłacił 129 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Czy to już wojna?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rusza program „wGotowości”
Polski „Wiking” dla Danii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mity i manipulacje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Sukces Polaka w biegu z marines
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kaman – domknięcie historii
Kolejny kontrakt Dezametu
Mundurowi z benefitami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Zasiać strach w szeregach wroga
Sportowcy na poligonie
Arteterapia dla weteranów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
OPW budują świadomość obronną
Starcie pancerniaków
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Męska sprawa: profilaktyka
Koniec dzieciństwa
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nie daj się zhakować
„Road Runner” w Libanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze mają nowe motorówki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Nowe zasady dla kobiet w armii
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Brytyjczycy na wschodniej straży
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kircholm 1605
Odznaczenia za wzorową służbę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO