moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne komponenty KMO Rak

Jednostki wyposażone w 120-milimetrowe moździerze automatyczne Rak mają w ciągu dwóch lat otrzymać 21 artyleryjskich wozów amunicyjnych oraz siedem artyleryjskich wozów remontu uzbrojenia. Umowę na dostawę tych pojazdów podpisał w sobotę Inspektorat Uzbrojenia MON z Hutą Stalowa Wola. Wartość kontraktu to prawie 186 mln zł.


– To nie jest ostatnia umowa, którą zawieramy z Hutą Stalowa Wola. Huta produkuje dobrą broń. Obok moździerza samobieżnego Rak, produktem flagowym Huty jest armatohaubica Krab, która także jest na wyposażaniu w Wojsku Polskim, tylko jeszcze wciąż w zbyt małej ilości egzemplarzy – powiedział po podpisaniu umowy minister Mariusz Błaszczak. – Wojsko Polskie będzie zamawiać broń produkowaną w Hucie Stalowa Wola, dlatego, że jest to broń produkowana w Polsce, a więc potencjał polski jest dzięki temu wykorzystywany, dlatego, że jest to broń dobrej jakości, dlatego, że jest sprawdzona i spełnia wymagania Wojska Polskiego – dodał szef MON.

– Z punktu widzenia Huty Stalowa Wola, Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ale też Wojska Polskiego, program Rak jest ważnym i strategicznym projektem – mówił z kolei Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej. HSW jest częścią narodowego koncernu zbrojeniowego. – Kontrakt na dostawę nowoczesnych wozów amunicyjnych i remontu uzbrojenia do KMO Rak to kolejny ważny krok w kompleksowym wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Żołnierze otrzymują najnowocześniejszy sprzęt, opracowany i wyprodukowany siłami polskiego przemysłu i ośrodków badawczo-rozwojowych. Deklarujemy także gotowość, by zaoferować wojsku kolejne innowacyjne i zaawansowane rozwiązania – zaznaczył Chwałek.

Artyleryjskie wozy amunicyjne (AWA) i artyleryjskie wozy remontu uzbrojenia (AWRU) wchodzą w skład kompanijnych modułów ogniowych Rak, dlatego zamówione pojazdy trafią do brygad zmechanizowanych wyposażonych w 120-milimetrowe moździerze samobieżne Rak. Zgodnie z podpisaną w sobotę umową pojazdy będą dostarczone wojsku w latach 2022–2024. Inspektorat Uzbrojenia MON zapłaci Hucie Stalowa Wola niemal 186 mln zł.

Zgodnie z przyjętym w 2013 roku programem wyposażania SZRP w moździerze Rak, pojedynczy kompanijny moduł ogniowy ma składać się z: ośmiu dział, czterech artyleryjskich wozów dowodzenia, trzech artyleryjskich wozów amunicyjnych, jednego artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia oraz dwóch artyleryjskich wozów rozpoznawczych (AWR).

Czym jest AWA…

Artyleryjski wóz amunicyjny został zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz 882.53. Pojazd z dwuosobową kabiną (opancerzoną wg normy STANAG 4569 poziomu 1) ma 10,45 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,59 m wysokości. Auto jest wyposażone w silnik wysokoprężny Iveco FPT Cursor 13 EURO III o mocy 533 KM oraz skrzynię biegów ZF 16S 221 z 16 przełożeniami. AWA umożliwia transport maksymalnie sześciu specjalnych palet amunicyjnych – mieszczących po 16 pocisków odłamkowo-burzących każda.

… i AWRU

Artyleryjski wóz remontu uzbrojenia skonstruowano z kolei na bazie samochodu ciężarowego Jelcz P662D.35. Pojazd posiada czteroosobową, opancerzoną (wg normy STANAG 4569 poziomu 1) kabinę Jelcz 144 i waży ponad 14,5 t. Auto jest wyposażone w silnik Iveco CURSOR 8 o mocy 355 KM oraz szesnastoprzełożeniową skrzynię biegów. W 20-stopowym kontenerze (o długości 6,058 m, szerokości 2,43 m i wysokości 2,43m) znajdują się specjalistyczne narzędzia oraz części zamienne, które umożliwią diagnostykę oraz polową naprawę uszkodzonych (bądź zepsutych) moździerzy Rak.

Kolejne umowy

Podpisany właśnie kontrakt to kolejna umowa dotycząca dostawy pojazdów zabezpieczenia logistycznego KMO RAK. Pierwsze pojazdy w wersji AWRU zostały zamówione w grudniu 2017 roku. Za osiem sztuk, które miały być dostarczone do końca 2019 roku, wojsko zgodziło się zapłacić 53 mln zł. Natomiast umowa w sprawie dostawy pierwszych pojazdów AWA została zawarta w sierpniu 2019 roku. Za 24 sztuki – z terminem dostawy do końca 2020 roku – IU MON zapłacił 129 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Maratońskie święto w Warszawie
Czarna taktyka terytorialsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Speczespół wybierze „Orkę”
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pływali jak morscy komandosi
Carl-Gustaf przemówił
Kopuła nad bewupem
W wojsku orientują się najlepiej
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Medicine for Hard Times
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Poligon dla medyków w mundurach
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Czarnomorski szlif minerów
Deterrence in Polish
Młodzi i bezzałogowce
Medycy na start
Polskie Bayraktary nad Turcją
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Weterani pamiętają
W poszukiwaniu majora Serafina
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec dzieciństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Pasja i fart
Historia jest po to, by z niej czerpać
Terytorialsi w akcji
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Priorytetowe zaangażowanie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Drugi wojskowy most
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Okiełznać Borsuka
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czarna taktyka terytorialsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Koniec pewnej epoki
Abolicja dla ochotników
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Jelcz się wzmacnia
Jednym głosem w sprawie obronności
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO