moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

HSW przejmie Autosan

Największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich – Huta Stalowa Wola S.A. – znacząco zwiększa swój potencjał w produkcji pojazdów. 1 grudnia firma przejmie 100 procent udziałów w spółce Autosan, przekształcając ją w Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku. Plany huty zakładają uruchomienie w Sanoku produkcji opancerzonych samochodów 4x4 dla wojska.

Od 2016 roku właścicielami Autosan sp. z o.o. są dwie spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej: HSW S.A. oraz PIT-Radwar S.A. Obie mają po 50 procent udziałów.

Przez ostatnie lata firma z Sanoka koncentrowała się na produkcji cywilnej, wytwarzając w szczególności różnego typu autobusy miejskie i autokary, niestety bez większych sukcesów na rynku. Między innymi z tego powodu PGZ rozważała sprzedaż Autosanu i szukała inwestora strategicznego. Trzy lata temu bliski odkupienia spółki był koncern energetyczny PGE, ale ostatecznie do transakcji nie doszło. Teraz wszystko wskazuje na to, że Autosan obierze nowy, zdecydowanie bardziej militarny kurs. Na przejęcie 100 procent udziałów w spółce zdecydował się bowiem jeden z dotychczasowych współwłaścicieli – HSW S.A.

28 października władze spółki ze Stalowej Woli podjęły uchwałę „o zamiarze nabycia od Autosan sp. z o.o. jego składników majątkowych wraz z załogą i marką”. Aktywa i pracownicy mają od 1 grudnia tworzyć Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku.

Jakie plany ma nowy właściciel wobec Autosanu? Huta chce, opierając się na potencjale spółki, wzmocnić swoje możliwości w produkcji pojazdów wojskowych. Pomysł nie jest przypadkowy. HSW S.A. to największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich, ale PGZ oczekuje, że w ramach programów modernizacyjnych HSW będzie dostarczać Wojsku Polskiemu nie tylko ciężarówki Jelcza (spółka Jelcz należy do grupy kapitałowej HSW). Plany Grupy zakładają, że Huta ma również być producentem mniejszych pojazdów opancerzonych o napędzie 4x4, m.in. na potrzeby programów: „Wisła” (czyli systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych średniego zasięgu), „Narew” (systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu), „Gladius” (dronów poszukiwawczo-uderzeniowych), „Ottokar-Brzoza” (niszczycieli czołgów), „Regina” (armatohaubic Krab), „Langusta” (wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych WR-40).

Przedstawiciele HSW S.A. podkreślają, że Autosan – przedsiębiorstwo o wiekowej tradycji – jako filia spółki ze Stalowej Woli nadal będzie wytwarzać autobusy pod swoją marką. Jednak, aby podołać nowym zadaniom związanym z produkcją wojskową, spółkę czekają spore inwestycje w park maszynowy i sprzętowy. – Jeżeli plan nabycia powiedzie się, to załoga Autosanu zyska solidnego i stabilnego właściciela gwarantującego pracę oraz potencjał rozwoju na przyszłość – zapowiada Monika Koniecko, zastępca dyrektora Biura Handlowego ds. Marketingu i PR w Hucie Stalowa Wola.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MSPO

dodaj komentarz

komentarze


Polsko-litewskie konsultacje
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spadochroniarze na warcie w UE
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Śmierć przyszła po wojnie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wsparcie MON-u dla studentów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Pancerniacy trenują cywilów
Mark Rutte pokieruje NATO
Czujemy się tu jak w rodzinie
Oczy na Kijów
Walka – tak, ale tylko polityczna
Biało-czerwona nad Wilnem
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Roczny dyżur spadochroniarzy
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
RBN przed szczytem NATO
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Jak usprawnić działania służb na granicy
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Spędź wakacje z wojskiem!
Serwis bliżej domu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ostatnia niedziela…
Szkolenie do walk w mieście
Lato pod wodą
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Strzelnice dla specjalsów
Za zdrowie utracone na służbie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Szpital u „Troski”
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Olimp gotowy na igrzyska!
Szkolenie na miarę czasów
Feniks – następca Mangusty?
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Prezydent Zełenski w Warszawie
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Pancerny sznyt
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO