moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pociąg do historii

Inka, Pilecki, Haller i Kutrzeba – to nowe nazwy pociągów, które wyjechały na tory w grudniu 2016 roku. W ten sposób spółka PKP Intercity postanowiła uczcić bohaterów antykomunistycznego podziemia oraz największych polskich dowódców z II wojny światowej. Nazwiska żołnierzy, którzy zostali patronami składów, wybrano podczas internetowego głosowania. – Dzięki tej akcji podróż pociągami nabiera edukacyjnego wymiaru, a pasażerowie będą mieli okazję zapoznać się z biografią ważnych postaci historycznych – mówi Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.

Konkurs internetowy na nowych patronów dla dziesięciu pociągów spółka PKP Intercity ogłosiła we wrześniu. Nazwy związane z polską kulturą i historią zaproponowali partnerzy akcji: Muzeum Narodowe w Warszawie oraz Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych. – Nazwanie pociągów imionami bohaterów naszej wolności to jedna z form edukacji historycznej, adresowanej głównie do młodego pokolenia – tłumaczył wówczas Jan Józef Kasprzyk, p.o. szefa Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Generał Haller pokonał marszałka Piłsudskiego

Internauci mogli wybrać jedną spośród trzech propozycji dla każdego z pociągów. Oddano prawie 28 tysięcy głosów. Najwięcej z nich, bo aż 2239, zdobyła nazwa „Haller”, którą otrzymał pociąg kursujący na trasie Szczecin – Zakopane. Zastąpiła ona wcześniejszą nazwę nimfy z mitologii greckiej „Calipso”. Generał Józef Haller dowodził utworzoną we Francji podczas I wojny Błękitną Armią, dokonał też symbolicznych zaślubin Polski z Bałtykiem. W głosowaniu pokonał marszałka Józefa Piłsudskiego i jego adiutanta, gen. Bolesława Wieniawę Długoszowskiego.

Z Lublina do Bielska-Białej zamiast Soły jeździ teraz skład Pilecki – na cześć płk. Witolda Pileckiego, oficera Komendy Głównej Armii Krajowej i dobrowolnego więźnia Auschwitz. Podczas plebiscytu pułkownik wygrał z dwoma komendantami AK: gen. Stefanem Roweckim „Grotem” oraz gen. Leopoldem Okulickim.

Na tej samej trasie w weekendy kursuje pociąg Inka, nazwany tak od pseudonimu Danuty Siedzikówny, sanitariuszki 5 Wileńskiej Brygady AK. Internauci wybrali ją spośród trzech zaproponowanych przez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych żołnierzy wyklętych. „Inka” pokonała w głosowaniu por. Józefa Kurasia „Ognia”, który po II wojnie walczył m.in. na Podhalu, i płk. Hieronima Dekutowskiego „Zaporę”, cichociemnego i dowódcę oddziałów partyzanckich.

Zwycięskie nazwy pociągów w plebiscycie PKP Intercity.

Kolejny skład z nazwą odwołującą się do historii to kursujący na linii Warszawa – Bydgoszcz Kutrzeba. Generał Tadeusz Kutrzeba był głównodowodzącym podczas bitwy nad Bzurą, największej batalii września 1939 roku. Uczestnicy konkursu mogli oddać głos także na dwóch innych generałów walczących nad Bzurą: Władysława Bortnowskiego i Mikołaja Bołtucia.

Muzyk kontra żołnierze

Przy dawnej nazwie – związanej z kompozytorem Stanisławem Moniuszką – pozostanie pociąg łączący Warszawę i Szczecin. Internauci nie chcieli zmienić dotychczasowego patrona na żadnego z zaproponowanych żołnierzy: por. Zdzisława Badochę „Żelaznego”, dowódcę szwadronu w 5 Wileńskiej Brygadzie AK, czy gen. Aleksandra Litwinowicza, pierwszego prezesa Wojskowego Klubu Sportowego „Legia”.

Pięć pozostałych składów otrzymało nazwy związane ze sztuką. Tu propozycje przygotowało Muzeum Narodowe. Od grudnia jeździ więc m.in. Pomarańczarka – od tytułu jednego z obrazów Aleksandra Gierymskiego, czy Stańczyk – nawiązujący do słynnego obrazu Jana Matejki.

Pociągi z nowymi nazwami mają kursować przez rok – do końca grudnia 2017, kiedy to zostanie wprowadzony nowy rozkład jazdy.

To była druga edycja internetowego plebiscytu na nazwy składów. W pierwszej pasażerowie wybierali spośród propozycji niezwiązanych z historią. Na torach pojawiły się składy Bursztyn, Błyskawica, Uszatek czy Deyna. 

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: PKP Intercity

dodaj komentarz

komentarze

~Mikrus
1484513340
Generał Józef Haller był wybitnym dowódcą w latach PIERWSZEJ Wojny Światowej i Wojny Polsko- Rosyjskiej 1919 -1920. W stan spoczynku został przeniesiony 31 lipca 1926 roku. Podczas DRUGIEJ Wojny Światowej z racji swojego wieku - urodził się w roku 1873- w wojsku nie służył, pełnił tylko funkcję ministra bez teki w emigracyjnym rządzie gen. Sikorskiego we Francji. Jak najbardziej błędne, jest więc zaliczanie w artykule, Generała Józefa Hallera do grona najwybitniejszych polskich dowódców DRUGIEJ wojny światowej, mógł dowodzić wtedy jedynie swoim szoferem. PROSZĘ - nie piszcie takich głupot.
E5-3A-3D-0E

Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
 
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Ameryka daje wsparcie
Flota Bayraktarów w komplecie
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Honor weteranom misji!
Nowe zadania szefa SKW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
„Pierwsza Drużyna” na start
Wszystkie misje AWACS-a
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Cień atomowej zagłady
Piedimonte – samobójcza misja
WAT-owskie eksperymenty na ISS
They Will Check The Training Results in Combat
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
„Grand Quadriga ‘24”
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Ryś” z laserem
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Ratownicy na medal
Wojna w świętym mieście, epilog
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po śladach polskich bohaterów
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
WAM wraca po latach
Polki pobiegły po srebro!
By Polska była bezpieczna
Mobilne dowodzenie
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Przysięga w Limanowej
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Nie szpital, a instytut
Pokazali bojowego ducha
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Podróż po AWACS-ie
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Broń Hitlera w rękach AK
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Serwis K9 w Polsce
Ostatnia droga Pileckiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO