moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?

Wyzwania stojące przed edukacją wojskową młodzieży były tematem Ogólnopolskiego Forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży” w Bydgoszczy. Wzięli w nim udział dyrektorzy i nauczyciele szkół z zajęciami wojskowymi oraz przedstawiciele Wojska Polskiego i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wyróżniono także te szkoły, z których najwięcej absolwentów zasila szeregi armii.

– Forum, odbywające się cyklicznie co roku w różnych miastach Polski, jest skierowane do przedstawicieli szkół, które uczestniczą w projektach edukacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej – dyrektorów, nauczycieli, koordynatorów klas w Oddziałach Przygotowania Wojskowego, Branżowych Oddziałach Wojskowych czy Cyber.MIL z Klasą. Biorą w nim udział także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i kuratoriów oświaty, reprezentanci organizacji pozarządowych oraz patronackich jednostek wojskowych, współpracujących ze szkołami – tłumaczy mjr. Renata Mycio, rzecznik prasowy Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji.

W tegorocznym forum (17–18 października) wzięli udział przedstawiciele 198 szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Dyskutowali nad programami nauczania wojskowego funkcjonującymi w szkołach średnich, wskazywali na konieczność dostosowania ich do aktualnych wymogów związanych z sytuacją geopolityczną, jak również podkreślali ogromną wartość szkoleń praktycznych w patronackich jednostkach wojskowych, w formie atrakcyjnej dla uczniów – z wykorzystaniem wojskowych symulatorów i trenażerów, tak by później jak najwięcej z nich podejmowało decyzję o związaniu swojej kariery zawodowej z wojskiem. – Naszym celem jest zachęcenie uczniów do wstępowania do armii i kształcenia się w szkołach z zajęciami wojskowymi, co pozwala rozwinąć umiejętności i zwiększyć świadomość wojskową młodych ludzi. A to zwłaszcza dziś jest bardzo cenne – zaznacza mjr Mycio.

REKLAMA

Przedstawiciele szkół akcentowali, że w dobie kryzysu demograficznego konieczne jest dostosowanie i urealnienia liczby Oddziałów Przygotowania Wojskowego do faktycznych możliwości organizacji takich oddziałów przez szkoły. Tematem dyskusji było też zwiększenie finansowania przez MON wyposażenia specjalistycznego oraz ubioru uczniów w klasach wojskowych.

W trakcie spotkania wyróżniono również 18 placówek z całej Polski, których uczniowie po zakończeniu szkoły średniej najczęściej decydują się na wstąpienie do wojska. Pierwsze miejsce zajęło Technikum nr 1 przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim, drugie – Technikum nr 2 w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce, a trzecie – IX Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 2 im. Sybiraków w Nowym Sączu.

Klasy wojskowe funkcjonują w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim od 2014 roku. Obecnie na 1100 uczniów szkoły, 252 uczy się w ośmiu takich klasach. – Od trzech lat Zespół Szkół Ponadpodstawowych zajmuje pierwsze miejsce w kraju za osiąganie najwyższego wskaźnika rekrutacji kadetów do Wojska Polskiego. Jesteśmy dumni z postawy naszych uczniów, a nasz wspólny sukces jest jeszcze większą motywacją do dalszej pracy i działania w tym kierunku – komentuje Jolanta Nikodemska, wicedyrektor ZSP nr 1 im. T. Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim.

Obecnie uczniowie szkół ponadpodstawowych w Polsce mają do wyboru kilka możliwych wariantów edukacji z elementami przygotowania wojskowego i wiedzy o armii. – Funkcjonują oddziały przygotowania wojskowego, branżowe oddziały wojskowe czy Cyber.MIL z Klasą, które potocznie nazywane są klasami wojskowymi. W polskim systemie edukacyjnym, poza projektami MON-u, w szkołach ponadpodstawowych istnieją także klasy o profilu mundurowym (wojskowym, policyjnym, strażackim itp.), nazywane klasami mundurowymi, jednak o ich utworzeniu i sposobie funkcjonowania decydują wyłącznie organy prowadzące poza MEN-em, MON-em i kuratoriami oświaty – tłumaczy mjr Mycio.

W oddziałach przygotowania wojskowego, które działają w liceach ogólnokształcących i technikach, uczniowie korzystają z zajęć dodatkowych obejmujących takie bloki tematyczne, jak podstawy wychowania wojskowego (regulaminy, musztra, wiedza o Siłach Zbrojnych RP), szkolenie bojowe (m.in. szkolenie strzeleckie, taktyka, rozpoznanie czy zajęcia sprawnościowe), logistyczne oraz z wybranych przepisów prawa. Oprócz teorii wykładanej w szkołach, zajęcia mają też swoją odsłonę praktyczną w patronackich jednostkach wojskowych. Edukację wojskową odbywającą się przez wszystkie lata nauki kończy pięciodniowy obóz szkoleniowy. Uczniowie, którzy przejdą szkolenie w ramach OPW, mogą liczyć m.in. na dodatkowe punkty przy rekrutacji do wojskowych uczelni wyższych.

Branżowe oddziały wojskowe z kolei są prowadzone przez wybrane szkoły branżowe I stopnia. Realizacja programu szkolenia w BOW-ach stanowi uzupełnienie praktycznej nauki zawodu (np. kucharza, mechanika czy blacharza samochodowego). W ten sposób resort obrony narodowej chciałby przygotować kandydatów na żołnierzy w obszarze szeroko rozumianej logistyki wojskowej.

Ostatnią formą kształcenia wojskowego młodzieży licealnej sygnowaną przez MON są oddziały Cyber.MIL z Klasą. Przygotowują one najzdolniejszych uczniów liceów (kwalifikacja odbywa się na podstawie wyników uzyskanych przy rekrutacji do szkoły) do podjęcia studiów na kierunkach związanych z cyberbezpieczeństwem. W takich klasach uczniowie przechodzą podstawowe szkolenie wojskowe, natomiast ich edukacja skupia się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej i praktycznej w obszarze współczesnych zagrożeń cyfrowych czy zarządzania ryzykiem. Licealiści uczą się w niewielkich, 10–15 osobowych klasach, które pozwalają na indywidualny tok kształcenia w ramach takich dyscyplin ścisłych, jak m.in. matematyka, informatyka i fizyka, wykorzystywanych w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Obecnie naukę w ramach projektów edukacyjnych MON-u pobiera 28 tys. polskich licealistów. Zainteresowanie nimi, mimo problemów demograficznych naszego kraju, od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie. – Szacunkowo, na podstawie danych z ostatnich lat, możemy powiedzieć, że służbę wojskową podejmuje od 32 do 39% absolwentów szkół średnich z takim trybem kształcenia. Celem Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji jest zwiększenie tego odsetka do 45% – podsumowuje mjr Mycio.

Marcin Moneta

autor zdjęć: st. szer. spec. Monika Woroniecka/ 15 BZ; CWCR

dodaj komentarz

komentarze


Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
 
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Żeby drużyna była zgrana
Tłumy biegły po nóż komandosa
Ogień nad Bałtykiem
Karta dla rodzin wojskowych
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
Ministrowie obrony na szczycie
Czy Orka przypłynie z Korei?
Ramstein Flag nad Grecją
MON idzie na rekord
Olimp w Paryżu
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Zlot młodzieży PTTK
Hubalczycy nie złożyli broni
Nie zostawiają nikogo
„Feniks” wciąż pomaga
Pod Kockiem walczyli do końca
SGWP musi być ostoją wartości
Bilans Powstania Warszawskiego
Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
Ostre słowa, mocne ciosy
MSWiA: inwestycja w zaporę na granicy przynosi rezultat
Jubileuszowe Buzdygany za wyjątkowe pasje i działania
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Czworonożny żandarm w Paryżu
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?
Kolejny Kormoran na kursie
Radar na bezzałogowce
Kiedy szkolenia dla ochotników?
Ciągła transformacja to podstawa
Strefa buforowa jest skuteczna
Gotowość, wsparcie, bezpieczeństwo. I odbudowa. Wojsko Polskie dla powodzian 2024
Bielizna do zadań specjalnych
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Walczymy o BohaterONa
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Sojusz także nuklearny
Olympus in Paris
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Wojskowy most połączył Głuchołazy
Mark Rutte w Estonii
Żołnierska pomoc trwa
„Edukacja z wojskiem” po raz drugi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polskie „JAG” już działa
Ukraińska wizja MRAP-a
Gryf dla ochrony
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Polacy szkolą Ukraińców
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Jastrzębie czeka modernizacja
Ogniem i dynamitem
Symbol przywództwa – dla najlepszych
Wojskowy medyk nie tylko na wojnę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO