moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Detect & Classify: satelity z AI
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Tuga – postrach dronów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Towarzysze czołgów
Lepsza efektywność
Norwegowie budują na polskim poligonie
Grot A3 w drodze do linii
Nasz Hercules
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Pilica+ coraz bliżej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pancerna pięść
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Nietypowa premiera targowa
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Na motocyklach śladami historii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Klucz do bezpieczeństwa
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Orlik na Alfę
Szczelna sieć dla Tarczy
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Radary, które widzą wszystko
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Huta Stalowa Wola na MSPO
Z najlepszymi na planszy
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Salwa z wysokości
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Piorun 2 coraz bliżej
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
StormRider na fali
Zakupy według potrzeb
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wielkie zbrojenia za Odrą
Świetne występy polskich żołnierzy
„Był twarzą sił powietrznych”
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Zwycięska batalia o stolicę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Kikimora o wielu twarzach
Nocne ataki na Ukrainę
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Hekatomba na Woli
Startuje „Żelazny obrońca”
Wyczekiwane przyspieszenie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Najmłodszy w rodzinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwie agresje, dwie okupacje
Drones on the Offensive
Baobab z miotaczem
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Drony w ofensywie
Beret „na rekinka” lub koguta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO