moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nasz Hercules

Wkrótce do Polski dotrze kolejna transza czołgów Abrams M1A2Sepv3 oraz pierwsze fabrycznie nowe wozy zabezpieczenia technicznego H88A2 Hercules. Obecnie wojsko korzysta z używanych maszyn tego typu, które zostały kupione wraz z Abramsami M1A1FEP. Wszystkie Herculesy mają być serwisowane, naprawiane i ulepszane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych.

Podczas MSPO 2025 polska armia prezentuje na Wystawie Sił Zbrojnych sprzęt i uzbrojenie ze wszystkich rodzajów wojsk. Na kieleckich targach można obejrzeć między innymi wóz zabezpieczenia technicznego H88A2 Hercules. Choć to sprzęt wyprodukowany jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, to i tak budzi duże zainteresowanie zwiedzających.

 

REKLAMA

Moc Herculesa

Nic dziwnego. H88A2 Hercules, czyli Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System, to prawdziwy pancerny kolos. Masa wozy wynosi ponad 63 t, czyli więcej niż do niedawna miały podstawowe czołgi polskiej armii, tzn. PT-91 Twardy i T-72.

Jego wymiary są ściśle związane z zadaniami, jakie czekają go na polu walki. Jak zaznacza Paul Zukowski, dyrektor International Business Development Platforms and Systems Europe w firmie BAE Systems, która produkuje Herculesy, wozy te mają pomagać w naprawie czołgów na polu walki. – Nie służą one do odholowywania na tyły, lecz do pomocy na pierwszej linii. Dlatego załoga jest chroniona pancerzem, podobnie jak strategiczne systemy pojazdu – wyjaśnia.

Realizacja: Krzysztof Wilewski, Marcin Kopeć

Wymiary H88A2 to: ponad 8,5 m długości, 3,6 m szerokości i 3,12 m wysokości. Silnik Continental AVDS-1790-8CR generuje moc 1050 KM, co pozwala Herculesowi rozpędzić się do prędkości maksymalnej 48 km/h i daje odpowiedni zapas mocy do podnoszenia kilkudziesięciotonowych ciężarów, takich jak wieża Abramsa czy jego silnik.

Polska dysponuje 14 używanymi Herculesami, które kupiła wraz z wycofywanymi z US Marines Corps czołgami Abrams M1A1FEP. Gdy resort obrony kontraktował nowe czołgi Abrams (w wersji M1A2Sepv3), równocześnie zamówił 26 fabrycznie nowych wozów zabezpieczenia technicznego. Pierwsza ich transza jest już w drodze do Polski i być może jeszcze we wrześniu nastąpi ich przekazanie do jednostek.

Z pozyskania Herculesów cieszą się jednak nie tylko pancerniacy. Na mocy podpisanej między BAE System a Polską Grupą Zbrojeniową umowy H88A2 mają być serwisowane i naprawiane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych oraz modernizowane zgodnie z polskimi oczekiwaniami.

Paul Zukowski zapewnia, że poznańscy specjaliści zajmą się nie tylko pojazdami należącymi do polskiej armii, lecz również do innych państw, w tym przede wszystkim do US Army. Przypomnijmy, amerykańska armia przywiozła do Polski około stu Herculesów, których naprawa za oceanem wiązałaby się z ogromnymi kosztami transportu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Na otwartym morzu mierzą daleko!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wojskowi szachiści z medalem NATO
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Dwie agresje, dwie okupacje
Wyczekiwane przyspieszenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Tuga – postrach dronów
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Detect & Classify: satelity z AI
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Beret „na rekinka” lub koguta
Hekatomba na Woli
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Huta Stalowa Wola na MSPO
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Towarzysze czołgów
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Radary, które widzą wszystko
StormRider na fali
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Drony w ofensywie
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Nietypowa premiera targowa
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Piorun 2 coraz bliżej
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Grot A3 w drodze do linii
Pilica+ coraz bliżej
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Zwycięska batalia o stolicę
Nasz Hercules
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Kikimora o wielu twarzach
Salwa z wysokości
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Spotkanie Trump-Nawrocki
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Nocne ataki na Ukrainę
„Był twarzą sił powietrznych”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
„Road Runner” w Libanie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Najmłodszy w rodzinie
Startuje „Żelazny obrońca”
Świetne występy polskich żołnierzy
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Klucz do bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerna pięść
Orlik na Alfę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO