moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk niebawem w szeregach Wojska Polskiego

Umowa ramowa na BWP Borsuk została podpisana, badania kwalifikacyjne pojazdu trwają. A kiedy rozpoczną się dostawy uzbrojenia? O tym, jak będzie wyglądała realizacja największego od 50 lat kontraktu na potrzeby Wojska Polskiego, rozmawiamy z przedstawicielami Huty Stalowa Wola i Agencji Uzbrojenia.

Na finalizację projektu BWP Borsuk wszyscy czekali od lat. Wojsko nie mogło doczekać się pojazdu, który zastąpi wysłużone i niespełniające wymogów współczesnego pola walki BWP-1, a polskie firmy zbrojeniowe decyzji o realizacji największego od 50 lat kontraktu. I w końcu ten moment nastąpił. Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z Hutą Stalowa Wola na produkcję nowych bojowych wozów piechoty oraz opracowanych na ich bazie pojazdów specjalistycznych.

Umowa ramowa przewiduje, że wojsko otrzyma łącznie 1400 pojazdów. Tysiąc Borsuków, a także gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.

Huta Stalowa Wola zwiększa swoją wydajność. Podwajamy, a nawet potrajamy moce produkcyjne, zatrudniamy nowych ludzi. Kupiliśmy też ziemię na potrzeby nowych inwestycji – mówi Jan Szwedo, prezes HSW. Dodaje także, że firma pozyskała nowe maszyny, które są niezbędne do realizacji zamówienia. – Część już oczekuje na montaż, a dostaw kolejnych spodziewamy się niebawem – zaznacza.

Jednak, aby produkcja uzbrojenia mogła się rozpocząć, konieczne jest jeszcze dokończenie badań kwalifikacyjnych. Ich pierwszy etap, podczas którego możliwości pojazdu sprawdzają sami żołnierze, trwa od ubiegłego roku. Wojskowi weryfikują przede wszystkim poziom odporności i ochrony balistycznej Borsuka, jego mobilność i zdolności ogniowe. Niebawem rozpocznie się kolejny etap, mający na celu weryfikację działania m.in. systemów łączności.

Jak informuje ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, jeszcze w tym roku może zostać podpisana umowa wykonawcza. – Plan dostaw zakłada, że pierwsze BWP Borsuk zostaną dostarczone do sił zbrojnych już w przyszłym roku. Mowa o kilku, kilkunastu egzemplarzach – zaznacza. Dodaje jednak, że niebawem żołnierze z 16 Dywizji Zmechanizowanej otrzymają cztery prototypy pojazdu, które umożliwią im przeprowadzenie testów Borsuka. – Dzięki temu będą mogli podzielić się swoimi uwagami, które po wdrożeniu przełożą się na usprawnienie sprzętu – wyjaśnia.

Szacowana wartość kontraktu na dostawę bojowych wozów piechoty Borsuk do Wojska Polskiego to kilkadziesiąt miliardów zł.


Film: Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Rosomak, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy – ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych i neutralizacji wielu innych zagrożeń.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. To, co go wyróżnia, to pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się przemieszczać nawet z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Szefowie obrony debatowali w Paryżu
 
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Raport o wojennym okrucieństwie
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Zmiana warty na Sycylii
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Czas na armię rezerwistów
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Borsuki w Prokuratorii Generalnej
Inżynierowie od UBM
Mirage’e w obronie Ukrainy
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Misje w pigułce
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Prawdziwi invictus!
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Trump przed Kongresem o Ukrainie
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Jak zostać partnerem PGZ?
Potrzeba wsparcia i dialogu
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Nowe odkrycia na Westerplatte
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Foch stawia warunki
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Musimy zwiększyć zdolności produkcyjne
Nowa brygada na horyzoncie
FlyEye daje przewagę
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
Groty na granicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Panczeniści nie zawiedli
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Fight in Partial Shade
Czas przełomu
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Wojny dronów
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Walka w półcieniu
Polska nadal będzie wspierać Ukrainę
Wojskowe emerytury w górę
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Przerwany lot „Orlika”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO