moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk niebawem w szeregach Wojska Polskiego

Umowa ramowa na BWP Borsuk została podpisana, badania kwalifikacyjne pojazdu trwają. A kiedy rozpoczną się dostawy uzbrojenia? O tym, jak będzie wyglądała realizacja największego od 50 lat kontraktu na potrzeby Wojska Polskiego, rozmawiamy z przedstawicielami Huty Stalowa Wola i Agencji Uzbrojenia.

Na finalizację projektu BWP Borsuk wszyscy czekali od lat. Wojsko nie mogło doczekać się pojazdu, który zastąpi wysłużone i niespełniające wymogów współczesnego pola walki BWP-1, a polskie firmy zbrojeniowe decyzji o realizacji największego od 50 lat kontraktu. I w końcu ten moment nastąpił. Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z Hutą Stalowa Wola na produkcję nowych bojowych wozów piechoty oraz opracowanych na ich bazie pojazdów specjalistycznych.

Umowa ramowa przewiduje, że wojsko otrzyma łącznie 1400 pojazdów. Tysiąc Borsuków, a także gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.

Huta Stalowa Wola zwiększa swoją wydajność. Podwajamy, a nawet potrajamy moce produkcyjne, zatrudniamy nowych ludzi. Kupiliśmy też ziemię na potrzeby nowych inwestycji – mówi Jan Szwedo, prezes HSW. Dodaje także, że firma pozyskała nowe maszyny, które są niezbędne do realizacji zamówienia. – Część już oczekuje na montaż, a dostaw kolejnych spodziewamy się niebawem – zaznacza.

Jednak, aby produkcja uzbrojenia mogła się rozpocząć, konieczne jest jeszcze dokończenie badań kwalifikacyjnych. Ich pierwszy etap, podczas którego możliwości pojazdu sprawdzają sami żołnierze, trwa od ubiegłego roku. Wojskowi weryfikują przede wszystkim poziom odporności i ochrony balistycznej Borsuka, jego mobilność i zdolności ogniowe. Niebawem rozpocznie się kolejny etap, mający na celu weryfikację działania m.in. systemów łączności.

Jak informuje ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, jeszcze w tym roku może zostać podpisana umowa wykonawcza. – Plan dostaw zakłada, że pierwsze BWP Borsuk zostaną dostarczone do sił zbrojnych już w przyszłym roku. Mowa o kilku, kilkunastu egzemplarzach – zaznacza. Dodaje jednak, że niebawem żołnierze z 16 Dywizji Zmechanizowanej otrzymają cztery prototypy pojazdu, które umożliwią im przeprowadzenie testów Borsuka. – Dzięki temu będą mogli podzielić się swoimi uwagami, które po wdrożeniu przełożą się na usprawnienie sprzętu – wyjaśnia.

Szacowana wartość kontraktu na dostawę bojowych wozów piechoty Borsuk do Wojska Polskiego to kilkadziesiąt miliardów zł.


Film: Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Rosomak, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy – ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych i neutralizacji wielu innych zagrożeń.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. To, co go wyróżnia, to pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się przemieszczać nawet z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Rosomaki i Piranie
 
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Wybiła godzina zemsty
Polskie Pioruny bronią Estonii
Zrobić formę przed Kanadą
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zimowe wyzwanie dla ratowników
W drodze na szczyt
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Podchorążowie lepsi od oficerów
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ochrona artylerii rakietowej
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Awanse dla medalistów
„Niedźwiadek” na czele AK
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fiasko misji tajnych służb
Kluczowa rola Polaków
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Zmiana warty w PKW Liban
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Kluczowy partner
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ryngrafy za „Feniksa”
Olimp w Paryżu
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Więcej powołań do DZSW
Wiązką w przeciwnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie o modernizacji armii
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Olympus in Paris
Rekord w „Akcji Serce”
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rehabilitacja poprzez sport
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Chirurg za konsolą
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO