moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Basen dla Rosomaka

Ma 170 m długości, 60 m szerokości, a jego głębokość sięga czterech metrów. W poznańskim Radojewie wybudowano basen przeprawowy, na którym będą trenować m.in. kierowcy transporterów Rosomak. To kolejna inwestycja zrealizowana przez Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych.


Basen jest częścią toru do nauki jazdy. W skład sukcesywnie modernizowanego kompleksu wchodzą m.in. dwie pętle z przeszkodami, na których technikę przemieszczania się w terenie trenują np. kierowcy czołgów Abrams. Dzięki najnowszej inwestycji żołnierze będą mogli poćwiczyć także pokonywanie przeszkody wodnej.

 

REKLAMA

Na basenie będą się szkolić kierowcy różnego typu pojazdów – od bojowych wozów piechoty, przez kołowe transportery opancerzone Rosomak, aż po niektóre typy czołgów. – Zamierzamy tu organizować szkolenia podnoszące kwalifikacje. Po ukończeniu zajęć kierowcy uzyskają zaświadczenie, które umożliwi im udział w bardziej skomplikowanych zajęciach taktycznych w czasie szkolenia na poligonach, na przykład natarciu połączonym z forsowaniem przeszkody wodnej – mówi mjr Leszek Jaskuła z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Sama konstrukcja basenu pozwala ćwiczyć w zróżnicowanych warunkach. Niecka ma 170 m długości i 60 m szerokości, zaś jej głębokość sięga czterech metrów. Dzięki zamontowanym w niej urządzeniom, organizatorzy zajęć mogą w stosunkowo krótkim czasie uzupełniać lub obniżać poziom wody. – W razie zagrożenia możemy też awaryjnie opróżnić basen – wyjaśnia mjr Jaskuła.

Pierwsze zajęcia na basenie przeprawowym już się odbyły. Wzięli w nich udział kierowcy KTO Rosomak, którzy na co dzień służą w CSWL. – Przy okazji przetestowaliśmy możliwości kompleksu, a także zebraliśmy wnioski potrzebne do planowania i realizacji regularnych szkoleń – dodaje major. Niebawem z nowej inwestycji powinni korzystać kursanci z jednostek liniowych.

– Dla naszych żołnierzy pokonywanie przeszkód wodnych to jedna z kluczowych umiejętności – przyznaje mł. chor. Piotr Parszewski z 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej, który na co dzień służy jako technik w batalionie wyposażonym w Rosomaki. Rzeki bądź rozlewiska o głębokości nie większej niż półtora metra transportery są w stanie pokonać brodząc. Robią to z marszu. Trudności zaczynają się, gdy poziom wody jest wyższy. – Rosomak potrafi pływać, został przecież wyposażony w pędniki. Jednak wcześniej trzeba go odpowiednio do tego przygotować – zaznacza podoficer.

Taka procedura składa się z kilku etapów. Pierwszy obydwa się jeszcze na lądzie. Żołnierze zamykają wszystkie włazy, otwory strzelnicze, zakręcają śruby spustowe, zaś na wlot powietrza i kraty chłodnic nakładają ochronne pokrywy. Następnie za pomocą systemu filtrowentylacji w środku pojazdu podnoszą na chwilę ciśnienie. Jeśli osiągnie ono wartość sześciu barów, to znak, że wnętrze Rosomaka jest szczelne i nie będzie nabierać wody. Na wszelki wypadek jednak załoga wraz z technikami przeprowadza jeszcze tzw. spławikowanie. Pojazd jest mocowany linami do wozu ewakuacyjnego i opuszczany do wody, gdzie zaczyna pływać na uwięzi. Po takim teście załoga może już rozpocząć przeprawę. – Podczas niej właz w wieży pozostaje otwarty. Kierowca otwiera też niewielki luk oddzielający go od przedziału, w którym znajduje się silnik. Chodzi o to, by silnik miał dostęp do powietrza – wyjaśnia mł. chor. Parszewski. Z przodu pojazdu dodatkowo znajduje się tzw. rozbijacz fal. – Taka przeprawa jest możliwa, kiedy prędkość nurtu nie przekracza jednego metra na sekundę – zastrzega podoficer. Oczywiście cała złożona procedura w warunkach bojowych może zostać ograniczona do minimum.

– Pokonywanie przeszkód wodnych trenujemy kilka razy w roku. Zwykle na kanale Malcz i jeziorze Buszno, które znajdują się na terenie wędrzyńskiego poligonu bądź na Odrze w okolicach Krosna Odrzańskiego – informuje mł. chor. Parszewski. Bardzo często jest to także element krajowych i międzynarodowych ćwiczeń.
Pływać potrafią także BWP-y. Z kolei czołgi, np. Leopardy, PT-91 lub T-72, przeszkody wodne pokonują, jadąc po dnie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: mł. chor. D. Chojak/CSWL

dodaj komentarz

komentarze


Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
 
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Tak uczyły się latać orlęta
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Uczelnia wysokich lotów
Droga do zespołu bojowego GROM
Od chaosu do wiktorii
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
DNA GROM-u
Letni wypoczynek z MON-em
Droga pełna emocji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Walczmy mądrze
Żołnierz influencer?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zmagania sześcioosobowych armii
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
ASzWoj na warcie od pokoleń
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Piloci na straży bezpieczeństwa
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Film o Feniksie i terytorialsach
Robotyka to przyszłość medycyny
PGZ na nowo
W Dęblinie tylko do przodu
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Trzy okręty, jeden zespół
Dezamet rośnie w siłę
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Nasi czołgiści najlepsi
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
W wakacje wstąp do WOT-u!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czterej pancerni przeciw wyklętym
100 lat historii Szkoły Orląt
Nowe cele obronne NATO
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Kierunek Karkonosze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
ZMU dla marynarzy
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ogniem i tarczą
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wyzwanie, które integruje
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowy rozdział w historii Mesko
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Lekcje na poligonie
Badania z WAT-u na misji AX-4
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Podróż w ciemność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO