moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Basen dla Rosomaka

Ma 170 m długości, 60 m szerokości, a jego głębokość sięga czterech metrów. W poznańskim Radojewie wybudowano basen przeprawowy, na którym będą trenować m.in. kierowcy transporterów Rosomak. To kolejna inwestycja zrealizowana przez Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych.


Basen jest częścią toru do nauki jazdy. W skład sukcesywnie modernizowanego kompleksu wchodzą m.in. dwie pętle z przeszkodami, na których technikę przemieszczania się w terenie trenują np. kierowcy czołgów Abrams. Dzięki najnowszej inwestycji żołnierze będą mogli poćwiczyć także pokonywanie przeszkody wodnej.

 

Na basenie będą się szkolić kierowcy różnego typu pojazdów – od bojowych wozów piechoty, przez kołowe transportery opancerzone Rosomak, aż po niektóre typy czołgów. – Zamierzamy tu organizować szkolenia podnoszące kwalifikacje. Po ukończeniu zajęć kierowcy uzyskają zaświadczenie, które umożliwi im udział w bardziej skomplikowanych zajęciach taktycznych w czasie szkolenia na poligonach, na przykład natarciu połączonym z forsowaniem przeszkody wodnej – mówi mjr Leszek Jaskuła z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Sama konstrukcja basenu pozwala ćwiczyć w zróżnicowanych warunkach. Niecka ma 170 m długości i 60 m szerokości, zaś jej głębokość sięga czterech metrów. Dzięki zamontowanym w niej urządzeniom, organizatorzy zajęć mogą w stosunkowo krótkim czasie uzupełniać lub obniżać poziom wody. – W razie zagrożenia możemy też awaryjnie opróżnić basen – wyjaśnia mjr Jaskuła.

Pierwsze zajęcia na basenie przeprawowym już się odbyły. Wzięli w nich udział kierowcy KTO Rosomak, którzy na co dzień służą w CSWL. – Przy okazji przetestowaliśmy możliwości kompleksu, a także zebraliśmy wnioski potrzebne do planowania i realizacji regularnych szkoleń – dodaje major. Niebawem z nowej inwestycji powinni korzystać kursanci z jednostek liniowych.

– Dla naszych żołnierzy pokonywanie przeszkód wodnych to jedna z kluczowych umiejętności – przyznaje mł. chor. Piotr Parszewski z 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej, który na co dzień służy jako technik w batalionie wyposażonym w Rosomaki. Rzeki bądź rozlewiska o głębokości nie większej niż półtora metra transportery są w stanie pokonać brodząc. Robią to z marszu. Trudności zaczynają się, gdy poziom wody jest wyższy. – Rosomak potrafi pływać, został przecież wyposażony w pędniki. Jednak wcześniej trzeba go odpowiednio do tego przygotować – zaznacza podoficer.

Taka procedura składa się z kilku etapów. Pierwszy obydwa się jeszcze na lądzie. Żołnierze zamykają wszystkie włazy, otwory strzelnicze, zakręcają śruby spustowe, zaś na wlot powietrza i kraty chłodnic nakładają ochronne pokrywy. Następnie za pomocą systemu filtrowentylacji w środku pojazdu podnoszą na chwilę ciśnienie. Jeśli osiągnie ono wartość sześciu barów, to znak, że wnętrze Rosomaka jest szczelne i nie będzie nabierać wody. Na wszelki wypadek jednak załoga wraz z technikami przeprowadza jeszcze tzw. spławikowanie. Pojazd jest mocowany linami do wozu ewakuacyjnego i opuszczany do wody, gdzie zaczyna pływać na uwięzi. Po takim teście załoga może już rozpocząć przeprawę. – Podczas niej właz w wieży pozostaje otwarty. Kierowca otwiera też niewielki luk oddzielający go od przedziału, w którym znajduje się silnik. Chodzi o to, by silnik miał dostęp do powietrza – wyjaśnia mł. chor. Parszewski. Z przodu pojazdu dodatkowo znajduje się tzw. rozbijacz fal. – Taka przeprawa jest możliwa, kiedy prędkość nurtu nie przekracza jednego metra na sekundę – zastrzega podoficer. Oczywiście cała złożona procedura w warunkach bojowych może zostać ograniczona do minimum.

– Pokonywanie przeszkód wodnych trenujemy kilka razy w roku. Zwykle na kanale Malcz i jeziorze Buszno, które znajdują się na terenie wędrzyńskiego poligonu bądź na Odrze w okolicach Krosna Odrzańskiego – informuje mł. chor. Parszewski. Bardzo często jest to także element krajowych i międzynarodowych ćwiczeń.
Pływać potrafią także BWP-y. Z kolei czołgi, np. Leopardy, PT-91 lub T-72, przeszkody wodne pokonują, jadąc po dnie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: mł. chor. D. Chojak/CSWL

dodaj komentarz

komentarze


Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wellington „Zosia” znad Bremy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Road Runner” w Libanie
Niespokojny poranek pilotów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Starcie pancerniaków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Husarze bliżej Polski
Kolejny kontrakt Dezametu
Standardy NATO w Siedlcach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pomnik nieznanych bohaterów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sportowcy na poligonie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nie daj się zhakować
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Odznaczenia za wzorową służbę
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Mity i manipulacje
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Rusza program „wGotowości”
Kircholm 1605
Sukces Polaka w biegu z marines
Szansa na nowe życie
Marynarze mają nowe motorówki
Mundurowi z benefitami
Inwestycja w bezpieczeństwo
Koniec dzieciństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Marynarze podjęli wyzwanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Abolicja dla ochotników
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO