moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator nauczy katapultowania

Wojskowi studenci ze Szkoły Orląt będą mogli częściej ćwiczyć awaryjne opuszczanie samolotu. Uczelnia dostanie nowoczesny symulator katapultowania z Orlika. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił właśnie przetarg na zakup takiego urządzenia. Sprzęt ma trafić do szkoły w przyszłym roku.


Symulator ma zostać wyprodukowany według określonych wymagań. Armia chce, aby kabina symulatora była repliką kabiny samolotu Orlik w wersji TC-II wraz z jej wyposażeniem. Urządzenie musi zawierać m.in. systemy kontroli, wizualizacji, rejestracji, łączności oraz stanowisko instruktora. Oferty można składać do 4 listopada. Szkoła w Dęblinie już w przyszłym roku może dostać nowy symulator.

Dziś jedynym miejscem, gdzie podchorążowie przygotowujący się do lotów na Orlikach mogą przećwiczyć katapultowanie jest 42 Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Jednostka dysponuje bowiem podobnym symulatorem. – Wojskowi studenci trafiają do Radomia, gdy ukończą siódmy semestr nauki. Przechodzą tam dwutygodniowe naziemne praktyki, jednak treningi awaryjnego opuszczania samolotu są tylko jednym z elementów szkolenia – tłumaczy ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Zdaniem instruktorów to zbyt krótko, by w praktyce opanować zasady katapultowaniu. Ale gdy wojsko kupi nowe urządzenie, studenci z kierunków wojskowych w Dęblinie będą się mogli szkolić na miejscu. Do Radomia będą wyjeżdżać, mając opanowane już podstawowe czynności związane z katapultowaniem. – Do katapultowania dochodzi niezwykle rzadko, ale piloci muszą być przygotowani na taką ewentualność. Wtedy wszystkie decyzje podejmuje się automatycznie, nie ma czasu na zastanawianie się. Stąd umiejętność prawidłowego zachowania się w sytuacjach awaryjnych jest niezwykle istotna – mówi ppłk pil. Maciej Wilczyński.

Szkoła Orląt ma już m. in. symulatory lotu SW-4, M-28 Bryza, lotu TS-11 Iskra (i katapultowania z tej maszyny) i PZL-130 Orlik.

* * * * *

Loty na samolotach Orlik podchorążowie ćwiczą w radomskiej 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Jednostka ma 16 zmodernizowanych samolotów PZL-130 TC-II Orlik. Ostatni z nich trafił do Radomia 23 września. Wszystkie były modernizowane w zakładach Airbus Military EADS PZL Okęcie.

PG

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Poznać rakietowego Homara
 
Ukwiał z Gdańska
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Początek „Burzy”
Sport kształtuje mentalność
Pegaz nad Europą
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ustawa bliżej żołnierzy
Wiedza na trudne czasy
Na pomoc po katastrofie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Więcej polskiego trotylu dla USA
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
DriX – towarzysz okrętu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Podniebne wsparcie sojuszników
Gra o kapitulację
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Medycyna na morzu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Więcej amunicji do Rosomaków
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Nowa siła uderzeniowa
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Składy wysokiego ryzyka
Pracowity dyżur Typhoonów
Wspólna wola obrony
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Walka pod napięciem
Podniebny Pegaz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Apache’e na horyzoncie
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Więcej na mieszkanie za granicą
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Rodzina na wagę złota
Ogień z nabrzeża
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Koniec wojny, którego nie znamy
Polskie F-16 w służbie NATO
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Pierwsza misja Gripenów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szabla hubalczyków
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Gdy sekundy decydują o życiu
Filary bezpieczeństwa
Konstytucja – fundament dla pokoleń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO