moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Groty w wersji reprezentacyjnej w drodze do żołnierzy
 
F-35 dla Polski – coraz bliżej finału
Obejrzyj sprzęt pancerny i artyleryjski w Muzeum WP
Przygotowania do defilady na ostatniej prostej
Historia powstania warszawskiego online
Nominacje generalskie na Święto Wojska Polskiego
Za zdrowie utracone na służbie
Olimp w Paryżu
Gen. Kukuła podziękował żołnierzom za ich służbę
Katorżnicza rywalizacja na nowej trasie
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Lekarze z poligonu
Olimp gotowy na igrzyska!
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Myśliwce nad Polską
Wielonarodowa Dywizja Północny Wschód z nowym dowódcą
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Apache z offsetem
Medycy na poligonie
Umowa na Apache podpisana
Defilada już za kilka dni
The Suwałki Gap in the Game
Ostatnie przygotowania do defilady
Rozkaz: nie brać jeńców
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Roczny dyżur spadochroniarzy
Sejm podziękował za służbę na granicy
Londyn o „Tarczy Wschód”
Awanse za olimpijskie medale
Jak usprawnić działania służb na granicy
Nagrodzeni z okazji święta
Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze
Maczuga z korkiem
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Terytorialsi na ratunek
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Na siódmym torze po siódmy medal
Niebo pełne drogowskazów
Wioślarze brązowymi medalistami olimpijskimi
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Broń Powstania Warszawskiego
Druk 3D w polskim przemyśle obronnym
„Herman Göring” dostaje po łapach
Masakra w więzieniu mokotowskim. Nierozliczona zbrodnia
Zabójcze dla czołgów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Hekatomba na Woli
Posłowie o efektach szczytu NATO
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Czas „czarnej pantery”
HSW wyprodukuje wyrzutnie do Patriotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO