moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
 
Cel: być gotowym do służby na granicy
Pomoc na wodzie i pod wodą
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Gdy zgasną światła
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Knowledge for Difficult Times
Ustawa bliżej żołnierzy
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polska dołącza do satelitarnej elity
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Atom utracony
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Offset Wisły w praktyce
Mamy pierwszych pilotów F-35
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
Bohater odtrącony
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Święto zwiadowców
Incydent na strzelnicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Biało-czerwona na Monte Cassino
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Bursztynowa Dywizja w akcji
ORP „Orzeł”. Jak zaginął?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Misja PKW „Olimp” doceniona
Polskie Pioruny dla Belgii
Siła sojuszniczego działania
Wydatki na bezpieczeństwo to fundament
Żołnierz influencer?
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Wsparcie dla polskich Abramsów
Piorun – polska wizytówka
Jak daleko do końca wojny?
Trudny los zwycięzców
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Bat na wrogów i niepokornych
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Kilometry pamięci
Tysiące dronów dla armii
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Nasi czołgiści najlepsi
Kolejne K9 dla zawiszaków
Pierwsza misja Gripenów
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Podejrzane manewry na Bałtyku
Apache’e nadlatują
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO