moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
 
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Rosomaki i Piranie
Wiązką w przeciwnika
Posłowie o modernizacji armii
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Awanse dla medalistów
W drodze na szczyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Polskie Pioruny bronią Estonii
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Chirurg za konsolą
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Kluczowy partner
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Olimp w Paryżu
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Więcej powołań do DZSW
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Ryngrafy za „Feniksa”
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Czworonożny żandarm w Paryżu
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Podchorążowie lepsi od oficerów
„Niedźwiadek” na czele AK
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Wybiła godzina zemsty
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Zmiana warty w PKW Liban
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Olympus in Paris
Kluczowa rola Polaków
Rekord w „Akcji Serce”
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO