moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Warszawo, do broni!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cisza przed wojną
Zwycięska batalia o stolicę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Moc wrażeń na defiladzie
Nas nikt nie oszuka
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Czternastka – pożegnanie z legendą
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Coraz więcej Panter w Polsce
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Najważniejszy jest żołnierz
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Służby badają wybuch pod Łukowem
Rozkaz: sformować brygadę
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Polskie drony dla wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Jak zostać kapralem rezerwy
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Amunicja dla FA-50 kupiona
„Road Runner” w Libanie
Flytrap, czyli młot na drony
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Terytorialsi i czarna taktyka
Beret „na rekinka” lub koguta
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Hekatomba na Woli
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Świetne występy polskich żołnierzy
Kosmiczny prestiż
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Strzelanina w bazie US Army

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO