moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza budowa centrum symulatorów

Urządzenie do trenowania lotów samolotem transportowym M-28 Bryza będzie pierwszym tego typu w powstającym właśnie centrum symulatorów w Dęblinie. Piloci będą mogli doskonalić tam swoje umiejętności już jesienią. W Dęblinie powstanie także nowy port lotniczy oraz wieża kontroli lotów.


Podpułkownik Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia, poinformowała, że wojsko podpisało już umowę na zakup symulatora samolotu M-28/PT Bryza z awioniką klasy Glass Cockpit z producentem – firmą PZL Mielec.

Zanim jednak sprzęt trafi do centrum, musi zostać zakończona budowa pierwszych pomieszczeń. W imieniu resortu obrony inwestycją w Dęblinie zarządza 12 Terenowy Oddział Lotniskowy w Warszawie. – Do końca września zostanie zbudowane pomieszczenie, w którym stanie symulator M-28. W tym samym czasie będą gotowe drogi dojazdowe do obiektu – wyjaśnia ppłk Wojciech Bryś z Oddziału. Następnie zostaną oddane do użytku sale dydaktyczne. Budową centrum zajmie się konsorcjum dwóch firm. Wartość inwestycji to 12 mln złotych.

Z centrum symulatorowego będą korzystać przede wszystkim piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie oraz podchorążowie Szkoły Orląt. Latają oni na śmigłowcach SW-4 i Mi-2 oraz samolotach M-28, TS-11 Iskra i PZL-130 Orlik.

Rzecznik prasowy 4 Skrzydła uważa, że treningi na symulatorze lotów znacznie podniosą poziom szkolenia lotniczego. Dodaje, że lotnicy dostaną szansę, by przećwiczyć na sucho różne warianty, które mogą zdarzyć się podczas realnego lotu. – Dzięki temu, zwłaszcza młodzi piloci, nabiorą pewności siebie – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk.

Kapitan zwraca ponadto uwagę, że dzięki „lotom” na symulatorze rzadziej będą używane samoloty Bryza, co przedłuży czas ich służby oraz zmniejszy koszty samego szkolenia. – Duże koszty zakupu symulatorów zwracają się po 2–3 latach – podkreśla kpt. Grabarczuk.

Po symulatorze Bryzy do centrum trafi najpierw symulator śmigłowca SW-4 Puszczyk, a następnie samolotu szkolno-treningowego typu AJT.



Symulator Bryzy to nie jedyna inwestycja w Dęblinie. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

  Śmigłowce dla Szkoły Orląt

Dęblińska uczelnia chce kupić dwa lekkie śmigłowce i stać się pierwszą wyższą uczelnią w Polsce, która w swojej flocie będzie miała wiropłaty. Szkolić się i trenować będą na nich podchorążowie. Pierwsi usiądą za ich sterami w przyszłym roku.
  Nowe symulatory w „Szkole Orląt”

Pomogą wylądować na dowolnym lotnisku w Europie i nauczą jak latać przy bardzo złej pogodzie bez ruszania się z sali wykładowej. Dęblińska „Szkoła Orląt” ma dwa nowe symulatory.
MKS

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
 
Za zdrowie utracone na służbie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
RBN przed szczytem NATO
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Szkolenie do walk w mieście
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Czujemy się tu jak w rodzinie
Polsko-litewskie konsultacje
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szkolenie na miarę czasów
Wsparcie MON-u dla studentów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Biało-czerwona nad Wilnem
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Pancerny sznyt
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Roczny dyżur spadochroniarzy
Spędź wakacje z wojskiem!
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oczy na Kijów
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Ostatnia niedziela…
Mark Rutte pokieruje NATO
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Jak usprawnić działania służb na granicy
Prezydent Zełenski w Warszawie
Serwis bliżej domu
Śmierć przyszła po wojnie
Olimp gotowy na igrzyska!
Lato pod wodą
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Pancerniacy trenują cywilów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szpital u „Troski”
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Strzelnice dla specjalsów
Spadochroniarze na warcie w UE
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Walka – tak, ale tylko polityczna
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO