moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie wesprze… sieć

Lotnicy zaczynają testować informatyczny system, który pomoże im zarządzać myśliwcami F-16. Będzie pokazywał, np. jakie uzbrojenie ma maszyna i przypominał o naprawach. W przyszłości SIWES-16 może usprawnić też zarządzanie Rosomakami, czołgami, a nawet okrętami.

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16 ma pomagać w jak najlepszym wykorzystywaniu możliwości polskich Jastrzębi. Prace nad nim skończył właśnie Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. SIWESF-16 to polska wersja systemu zbudowana dzięki technologii i know-how przekazanych przez firmę Lockheed Martin Corporation, producenta „efów”.

System to skarbnica wiedzy o samolotach, ich konfiguracji, liczbie lotów, startów i lądowań. Dba o równomierną eksploatację maszyn, przypomina użytkownikom o konieczności przeglądów technicznych (np. po 100, 200 godzinach lotu) i naprawach. Pozwala także na zarządzanie pracą personelu, głównie służby inżynieryjno-lotniczej.

Gdy dowódca jednej z baz, w której stacjonują F-16, będzie potrzebował maszyny, wystarczy, że na swoim komputerze włączy SIWESF-16. Za pomocą kilku kliknięć w resortowej sieci MIL-WAN może wyznaczyć do lotu myśliwce oraz pilotów i techników, którzy ten lot przygotują. Urlop obsługi czy zwolnienie lekarskie pilota nie zakłóci pracy, bo SIWES je odnotuje. Niemal natychmiast plany dowódcy poznają wszyscy zaangażowani w operację żołnierze. Bez obiegu dokumentów, dziesiątków telefonów i telegramów.

Plany wprowadzenia systemu informatycznego wsparcia eksploatacji pojawiły się już w 2006 roku, kiedy w Polsce wylądowały pierwsze F-16. Pozyskanie systemu nie było jednak proste: dwa przetargi nie przyniosły rozwiązania. Ostatecznie, we wrześniu 2010 roku ówczesny dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON płk Jerzy Pikuła podpisał umowę z dr. hab. inż. Ryszardem Szczepanikiem, dyrektorem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na wdrożenie systemu.

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych jako odbiorca offsetu zobowiązał się do opracowania polskiej wersji systemu. A ten, po pierwszej eksploatacji próbnej (w czerwcu 2011), miał zacząć działać jesienią 2011 r. Okazało się jednak, że kadra w bazach lotnictwa taktycznego: 31. w Krzesinach i 32. w Łasku miała do pracy systemu sporo zastrzeżeń. – Dotyczyły różnych spraw, od niewłaściwej formy raportu, którą generował system, po brak zobrazowania uzbrojenia na konkretnym samolocie – mówi podpułkownik dr inż. Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu.

ITWL zapewnia, że poprawiony system jest już gotowy. Druga próbna eksploatacja rozpocznie się 9 lipca. Piloci i technicy Jastrzębi będą testować SIWESF-16 przez następne cztery miesiące. Jeśli nie będzie nowych uwag, to zostanie wdrożony na przełomie 2012 i 2013 roku.

Informatycy z ITWL nie zmierzają jednak ograniczać SIWES tylko do samolotów F-16. Niewielkim kosztem można go przystosować do zarządzania obsługą śmigłowców, czołgów, okrętów, haubic i wyrzutni rakiet. Prawdopodobnie w następnej kolejności system dostosowany zostanie do potrzeb transportowców C-130. – Z tego co wiem, duże zapotrzebowanie jest w Wojskach Lądowych na system informatycznego wsparcia transporterów Rosomak – mówi podpułkownik Kaleta.

Jastrzębie wesprze… sieć

 

Lotnicy zaczynają testować informatyczny system, który pomoże im zarządzać myśliwcami F-16. Będzie pokazywał, np. jakie uzbrojenie ma maszyna i przypominał o naprawach. W przyszłości SIWES-16 może usprawnić też zarządzanie Rosomakami, czołgami a nawet okrętami.

 

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16 ma pomagać w jak najlepszym wykorzystywaniu możliwości polskich Jastrzębi. Prace nad nim skończył właśnie Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. SIWESF-16 to polska wersja systemu zbudowana dzięki technologii i know-how przekazanych przez firmę Lockheed Martin Corporation, producenta „efów”.

 

System to skarbnica wiedzy o samolotach, ich konfiguracji, liczbie lotów, startów i lądowań. Dba o równomierną eksploatację maszyn, przypomina użytkownikom o konieczności przeglądów technicznych (np. po 100, 200 godzinach lotu) i naprawach. Pozwala także na zarządzanie pracą personelu, głównie służby inżynieryjno-lotniczej.

 

Gdy dowódca jednej z baz, w której stacjonują F-16, będzie potrzebował maszyny, wystarczy, że na swoim komputerze włączy SIWESF-16. Za pomocą kilku kliknięć w resortowej sieci MIL-WAN może wyznaczyć do lotu myśliwce oraz pilotów i techników, którzy ten lot przygotują. Urlop obsługi czy zwolnienie lekarskie pilota nie zakłóci pracy, bo SIWES je odnotuje. Niemal natychmiast plany dowódcy poznają wszyscy zaangażowani w operację żołnierze. Bez obiegu dokumentów, dziesiątków telefonów i telegramów.

 

Plany wprowadzenia systemu informatycznego wsparcia eksploatacji pojawiły się już w 2006 roku, kiedy w Polsce wylądowały pierwsze F-16. Pozyskanie systemu nie było jednak proste: dwa przetargi nie przyniosły rozwiązania. Ostatecznie, we wrześniu 2010 roku ówczesny dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON płk Jerzy Pikuła podpisał umowę z dr. hab. inż. Ryszardem Szczepanikiem, dyrektorem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na wdrożenie systemu.

 

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych jako odbiorca offsetu zobowiązał się do opracowania polskiej wersji systemu. A ten, po pierwszej eksploatacji próbnej (w czerwcu 2011), miał zacząć działać jesienią 2011 r. Okazało się jednak, że kadra w bazach lotnictwa taktycznego: 31. w Krzesinach i 32. w Łasku miała do pracy systemu sporo zastrzeżeń. – Dotyczyły różnych spraw, od niewłaściwej formy raportu, którą generował system, po brak zobrazowania uzbrojenia na konkretnym samolocie – mówi podpułkownik dr inż. Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu.

 

ITWL zapewnia, że poprawiony system jest już gotowy. Druga próbna eksploatacja rozpocznie się 9 lipca. Piloci i technicy Jastrzębi będą testować SIWESF-16 przez następne cztery miesiące. Jeśli nie będzie nowych uwag, to zostanie wdrożony na przełomie 2012 i 2013 roku.

 

Informatycy z ITWL nie zmierzają jednak ograniczać SIWES tylko do samolotów F-16. Niewielkim kosztem można go przystosować do zarządzania obsługą śmigłowców, czołgów, okrętów, haubic i wyrzutni rakiet. Prawdopodobnie w następnej kolejności system dostosowany zostanie do potrzeb transportowców C-130. – Z tego co wiem, duże zapotrzebowanie jest w Wojskach Lądowych na system informatycznego wsparcia transporterów Rosomak – mówi podpułkownik Kaleta.

 

Magdalena Kowalska-Sendek

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera (rbsphotos.com)

dodaj komentarz

komentarze


Wyścig zbrojeń wystartował
 
Baltic Sea Under Control
Więcej na mieszkanie za granicą
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Piękny przykład patriotyzmu
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pułaski” na Atlantyku
Sport kształtuje mentalność
Polskie F-16 w służbie NATO
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Zatopiony problem
Składy wysokiego ryzyka
Święto ludzi z pasją
Podniebny Pegaz
Rodzina na wagę złota
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spartakiadowe zmagania w Łasku
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Henry Szymanski na tropie prawdy
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Poznać rakietowego Homara
Rex Bolizlavus
Trzy dekady DGW
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pracowity dyżur Typhoonów
Medycyna na morzu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Prezydent wręczył awanse generalskie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pierwsza misja Gripenów
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Kolejowy sabotaż udaremniony
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Szabla hubalczyków
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wyrok za tragiczny wypadek
Podniebne wsparcie sojuszników
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej amunicji do Rosomaków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO