moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla bezpieczeństwa lotów

Dzięki tym urządzeniom można stwierdzić, czy pas startowy na lotnisku spełnia normy bezpieczeństwa. Polska armia odebrała właśnie pierwszą partię – 11 z 15 zamówionych w ubiegłym roku – testerów CSR, czyli urządzeń, które umożliwiają pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych. Nowoczesny sprzęt trafił już do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lądowanie wojskowych statków powietrznych, a szczególnie osiągających bardzo duże prędkości myśliwców czy mocno obciążonych samolotów transportowych, jest operacją niebezpieczną, której powodzenie zależy od zapewnienia danej maszynie odpowiedniej drogi hamowania. Jej długość, czyli odległość, którą musi pokonać samolot, aby się zatrzymać, jest zależna nie tylko od czynników atmosferycznych (takich jak deszcz, gołoledź czy śnieg), lecz także od stanu nawierzchni drogi startowej. Jeśli jej stan będzie zły, to nie zapewni ona oponom samolotu odpowiedniego tarcia. Wzrasta wówczas ryzyko, że maszyna nie zatrzyma się w bezpiecznej strefie, ale wyjedzie poza pas startowy. To z kolei może doprowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia.

Obecnie polska armia do oceny stanu nawierzchni dróg startowych używa zagranicznych urządzeń – głównie skandynawskich, które trafiły do służby po naszym wejściu do NATO. Są one jednak mocno wyeksploatowane i nie spełniają wprowadzonej w 2015 roku Normy Obronnej NO-17-A501:2015 „Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości”.

Na szczęście niedługo na wszystkich wojskowych lotniskach pojawią się nowe testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance). To urządzenia, które na podstawie przygotowanej przez nasze wojsko specyfikacji technicznej zbudowali inżynierowie z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z. o.o. i HAX Warias Dariusz.

Pierwsze przyrządy tego typu zostały już przekazane 27 kwietnia 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wojsko otrzymało 11 z 15 urządzeń zamówionych w 2021 roku przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną. Pozostałe cztery urządzenia trafią do baz lotniczych SZRP jesienią tego roku. Obecnie trwa ich certyfikacja przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wartość umowy wyniosła ponad 11 mln zł.

Testery tarcia CSR wyglądają niepozornie – to dostawcze samochody wraz z przyczepką. Elektroniczny system do badania tarcia został umieszczony w specjalistycznej zabudowie w tylnej, bagażowej części auta. Kluczowe dane są zbierane dzięki specjalistycznej oponie. – W urządzeniu zastosowana jest wysokociśnieniowa opona gładko bieżnikowana typu T520 o ciśnieniu 700 kPa, ze względu na to, że samoloty wojskowe, takie jak F-16, mają właśnie opony wysokociśnieniowe i daje to miarodajny efekt pomiaru – wyjaśnia ppłk Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL. Dodaje, że urządzenie zostało tak skonstruowane, aby badało nawierzchnię w każdych, nawet trudnych, warunkach pogodowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
 
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Zobaczyć, dotknąć, opowiedzieć
Groty na granicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Fight in Partial Shade
Prawdziwi invictus!
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Raport o wojennym okrucieństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Musimy zwiększyć zdolności produkcyjne
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Nowe odkrycia na Westerplatte
Jak zostać partnerem PGZ?
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Foch stawia warunki
Opanować „bestię”
Wojny dronów
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Potrzeba wsparcia i dialogu
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Zmiana warty na Sycylii
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Czas przełomu
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Misje w pigułce
Trump przed Kongresem o Ukrainie
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Borsuki w Prokuratorii Generalnej
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Walka w półcieniu
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Przerwany lot „Orlika”
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Pora na „trójki”
Polska nadal będzie wspierać Ukrainę
Panczeniści nie zawiedli
Mirage’e w obronie Ukrainy
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
FlyEye daje przewagę
Wojskowe emerytury w górę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO