moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie

Ruszyła wielka neutralizacja niewybuchów na Zatoce Gdańskiej. Nurkowie minerzy z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża mają w sumie do zniszczenia prawie 100 pocisków artyleryjskich i bombę lotniczą z czasów II wojny światowej. Amunicja spoczywa na głębokości 20 m. Została odkryta podczas przygotowań do budowy pływającego terminala gazowego.

Prace rozpoczęły się wczoraj. Bierze w nich udział 18 marynarzy z grupy nurków minerów 13 Dywizjonu Trałowców. Jednostka stacjonuje w pobliskiej Gdyni, ale podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża z siedzibą w Świnoujściu. – Na morze wypływamy na łodziach. Niewybuchy spoczywają około sześciu kilometrów od brzegu, na głębokości 20 m. Neutralizujemy je partiami – tłumaczy kmdr ppor. Wojciech Radziszewski, dowódca grupy nurków minerów z 13 Dywizjonu. Nurkowie schodzą pod wodę w parach, po czym przy każdym z wybranych pocisków instalują ładunek wybuchowy. Ładunki są łączone w sieć. Następnie przewód zostaje wyprowadzony na zewnątrz i podpięty do pływaka, a ściślej radiowego systemu sterowania wybuchem, który się na nim znajduje. – Po zakończeniu tej części zadania, łódź odpływa na bezpieczną odległość, a operator na sygnał drogą radiową inicjuje detonację – wyjaśnia kmdr ppor. Radziszewski. Impuls trafia do odbiornika na pływaku, a potem przewodami biegnie do ładunków wybuchowych.

 

REKLAMA

Wczoraj w ten sposób marynarze zniszczyli prawie 20 niewybuchów. Ale to dopiero początek pracy. – W sumie mamy zneutralizować blisko 100 pocisków artyleryjskich kalibru 210 mm oraz bombę lotniczą FAB-100. Wszystko to niemiecka i radziecka amunicja z czasów II wojny światowej. Łącznie zawiera około 1200 kg materiału wybuchowego – informuje kpt. mar. Łukasz Koziarski, oficer prasowy 8 FOW. Niewybuchy zostały odkryte w grudniu podczas prac związanych z budową pływającego terminala LNG. Zostały podjęte i przetransportowane w miejsce dogodne do przeprowadzenia neutralizacji. Ich niszczenie potrwa do końca tygodnia. Najpewniej będzie też kontynuowane w kolejny wtorek. Na czas operacji w okolicach Gdańska obowiązuje zakaz wchodzenia do wody. Strefa bezpieczeństwa obejmuje odcinek od wejścia numer 26 na plaży Stogi aż po wejście numer 11 na plaży Orle. Łącznie to odcinek o długości dziewięciu kilometrów. Jest on patrolowany przez policję, straż miejską i żołnierzy wojsk obrony terytorialnej. Teren objeżdżają również na quadach ratownicy z Gdańskiego Ośrodka Sportu.

Mimo upływu lat, w okolicach Trójmiasta zalega sporo starej amunicji. Nic dziwnego. Intensywne walki toczyły się tutaj zarówno we wrześniu 1939, jak i w początkach 1945 roku. Gdynia znalazła się na celowniku aliantów również podczas niemieckiej okupacji. Funkcjonował tam bowiem nie tylko silny garnizon, lecz także wojskowy ośrodek doświadczalny. I dlatego właśnie miasto kilkakrotnie stało się celem zmasowanych nalotów. Dziś niebezpieczne pamiątki usuwają saperzy, ale też specjaliści z grypy nurków minerów z 13 Dywizjonu Trałowców. To jedna z dwóch tego typu jednostek wchodzących w skład marynarki. Druga podlega 12 Dywizjonowi Trałowców i stacjonuje w Świnoujściu. Minerzy pomagają zadbać o bezpieczeństwo portów, szlaków żeglugowych, podwodnej infrastruktury krytycznej, ale też kluczowych dla Polski inwestycji. A taką jest na pewno budowa pływającego terminala gazowego FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), który ma pomóc w zagwarantowaniu niezależności kraju od rosyjskich surowców. Obecna akcja nurków nie jest pierwszą, jaką prowadzą w związku z pracami przy terminalu. W listopadzie ubiegłego roku zneutralizowali pociski odkryte jeszcze podczas przygotowań do budowy.

Terminal zostanie ulokowany na Zatoce Gdańskiej, w odległości mniej więcej trzech kilometrów od brzegu. Tam właśnie powstanie nabrzeże, przy którym na stałe zacumuje specjalna jednostka regazyfikacyjna. Na jej pokładzie gaz przetaczany z tankowców będzie magazynowany i skraplany. Potem paliwo podmorskim rurociągiem popłynie do Gdańska i dalej w głąb kraju. Infrastruktura terminala zostanie bowiem połączona z liczącą prawie 250 km siecią gazociągów lądowych. Roczna przepustowość FSRU została obliczona na 6,1 mld m3 gazu. Według planów powinien on zostać uruchomiony na przełomie 2026 i 2027 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
 
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Nowa brygada na horyzoncie
Trump przed Kongresem o Ukrainie
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Trio na medal
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Fight in Partial Shade
Przerwany lot „Orlika”
Nowe odkrycia na Westerplatte
FlyEye daje przewagę
Czas przełomu
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Foch stawia warunki
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Panczeniści nie zawiedli
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Zmiana warty na Sycylii
Raport o wojennym okrucieństwie
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Inżynierowie od UBM
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Wojskowe emerytury w górę
Misje w pigułce
Mirage’e w obronie Ukrainy
Sojusz na niepewne czasy
Prawdziwi invictus!
Potrzeba wsparcia i dialogu
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Czas na armię rezerwistów
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
Wojny dronów
Walka w półcieniu
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO