moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku

Samoloty F-16 stacjonujące na co dzień w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego zostały przebazowane do bliźniaczej jednostki w Łasku. Powodem przeprowadzki jest remont drogi startowej, dróg kołowania i płaszczyzn postojowych w Krzesinach. Prace konserwacyjne potrwają półtora miesiąca. W drugiej połowie sierpnia podpoznańskie lotnisko zostanie ponownie otwarte.

– Samoloty F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin wylądowały już w Łasku, na terenie bliźniaczej jednostki wyposażonej w wielozadaniowe myśliwce. Będą stacjonowały tu półtora miesiąca – mówi kpt. Anna Issel, rzecznik prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Oznacza to, że w najbliższych tygodniach to z Łasku w województwie łódzkim wykonywane będą wszystkie operacje lotnicze polskich „efów”.

Powodem przeprowadzki jest planowany przegląd infrastruktury lotniskowej w podpoznańskiej jednostce. Sprawdzone zostaną: pas startowy o długości 2500 metrów, drogi kołowania i centralne płaszczyzny postojowe samolotów. – Droga startowa wymaga konserwacji. Trzeba usunąć wszelkiego rodzaju pęknięcia betonu, uszczerbki i odpryski, uzupełnić szczeliny dylatacyjne. Malowane będą także linie oraz płaskie oznaczenia drogi startowej i kołowania – mówi mjr Krzysztof Terzyk z 31 Bazy w Krzesinach. – Wykonana zostanie również hydrofobizacja, czyli zabiegi uszczelniające, dzięki którym woda nie będzie wnikała wewnątrz pasa startowego – dodaje oficer. Major Terzyk informuje ponadto, że na czas remontu, czyli do około 20 sierpnia, lotnisko w Krzesinach będzie zamknięte. Jak wyjaśnia rzeczniczka 2 Skrzydła, konserwacja pasa startowego to standardowa procedura. Ostatnie tego typu prace prowadzone w Krzesinach były cztery lata temu.

Do Łasku z Krzesin poleciały niemal wszystkie samoloty F-16 oraz ok. 120 żołnierzy, to piloci, nawigatorzy i technicy. – Grupa Obsługi Technicznej skierowała do Łasku ponad 70 żołnierzy. W większości to personel z dwóch eskadr obsługi, które zajmują się przygotowaniem samolotów przed i po lotach, ale także żołnierze z eskadry technicznej, którzy są odpowiedzialni za usunięcie wszelkich niesprawności – mówi ppłk Arkadiusz Ligaj, dowódca Grupy Obsługi Technicznej z 31 BLT. – Zabraliśmy ze sobą sprzęt do obsługi bieżącej i aparaturę pomiarową. Chodzi o to, byśmy w jak największym stopniu działali niezależnie od jednostki w Łasku – dodaje oficer.

Żołnierze obu baz zapewniają, że zmiany nie wpłyną na częstotliwość wykonywanych zadań w powietrzu. Piloci z Krzesin i Łasku będą się szkolić zgodnie z przyjętymi wcześniej planami, nadal będą pełnić dyżury bojowe, wykonywać loty szkolne i treningowe. W planach są także wspólne loty pilotów F-16 z krzesińskiej i łaskiej bazy. – Nie jest to pierwsze przebazowanie naszych kolegów do Łasku. Jesteśmy na to przygotowani pod względem proceduralnym, ale również i logistycznym. Liczba zadań, jakie wykonujemy nie ulega zmianie, nie ma tu mowy o jakichkolwiek ograniczeniach czy utrudnieniach w naszej działalności – potwierdza kpt. Michał Kolad, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Piloci obu jednostek będą mieli w Łasku doskonałe warunki do pracy. Lotnisko w Łasku jest bowiem jednym z najnowocześniejszych w Polsce. W ubiegłym roku skończył się tu dwuletni remont. Obejmował on przede wszystkim modernizację 2,5 kilometrowej drogi startowej i przedłużenie jej o dodatkowe pół kilometra.

Polskie siły powietrzne mają 48 samolotów F-16. Trzydzieści dwa stacjonują w Krzesinach, a pozostałe w Łasku. 12 samolotów to maszyny dwumiejscowe (F-16D). Pierwsze Jastrzębie trafiły do Polski 8 listopada 2006 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Hercules wydobyty, załoga nie żyje
 
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Spokojnych świąt na granicy!
Kadisz za bohaterów
Sport kształtuje mentalność
Więcej na mieszkanie za granicą
Rodzina na wagę złota
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Walka z ogniem trwa
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Blekinge znaczy duch
Test wytrzymałości
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Podniebne wsparcie sojuszników
Viva Polaki! Viva liberatori!
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Priorytety dla Tarczy Wschód
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Pamięć ofiar
Power is Here
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Kolejowy sabotaż udaremniony
Bliżej wojska
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wyrok za tragiczny wypadek
„Pułaski” na Atlantyku
Pracowity dyżur Typhoonów
Polskie F-16 w służbie NATO
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
GROM pod ostrzałem
Strażnik nieba
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Double Eagle – podwodny tropiciel
Razem w walce ze skażeniami
Motocykliści na weterańskim szlaku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Wielkie czyszczenie poligonów
Pokój nie obroni się sam
Wielka lekcja

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO