moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Łask ponownie z dyżurem bojowym

Od dziś piloci F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego pełnią dyżur bojowy NATO w Łasku. Przez ostatnie dwa lata było to niemożliwe ze względu na remont pasa startowego. Lotnicy dyżurowali w bliźniaczej bazie w Krzesinach. Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej spotkał się dziś z pilotami, którzy jako pierwsi pełnią dyżur bojowy w Łasku.

– Jesteśmy gotowi skutecznie zadbać o bezpieczeństwo nad Polską i krajami NATO – mówił minister Mariusz Błaszczak podczas spotkania z dziennikarzami w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Szef resortu obrony wziął udział w inauguracji dyżuru bojowego w Łasku. Wcześniej spotkał się z pilotami F-16, obserwował również ćwiczebny start pary dyżurnej myśliwców. Baza Lotnicza w Łasku od ponad dwóch lat nie prowadziła dyżuru bojowego ze względu na remont znajdującego się tu pasa startowego. Modernizacja polegała m.in. na wydłużeniu drogi startowej do trzech kilometrów, a także wzmocnieniu nawierzchni tak, by mogły tu lądować nawet ciężkie samoloty transportowe. – Łask jest dziś jednym z najnowocześniejszych lotnisk wojskowych w Europie, przygotowanym do tego, by przyjmować największe i najcięższe statki powietrzne – powiedział minister Mariusz Błaszczak.

Remont lotniska w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku trwał od kwietnia 2017 roku. Polegał przede wszystkim na modernizacji 2,5-kilomterowej drogi startowej, a także przedłużeniu jej o dodatkowe pół kilometra. Po nałożeniu na starą nawierzchnię betonu cementowego, jej nośność pozwala na to, by lądowały tu nawet duże samoloty transportowe. Droga startowa ma bardzo nowoczesny system odwadniania, dzięki któremu wody opadowe będą spływać do studzienek i podziemnych zbiorników retencyjnych. Pas jest również ryflowany – ponacinany w poprzek. Wgłębienia przyspieszą spływanie wody, ale też dzięki nim zwiększy się szorstkość płyty lotniska. To szczególnie ważne dla amerykańskich pilotów stacjonujących tu cyklicznie w ramach ćwiczeń Aviation Detachment, których samoloty nie są wyposażone w spadochrony hamujące. Nasza wersja myśliwców takie posiada i dzięki temu droga hamowania na mokrej nawierzchni może być znacznie skrócona. Znajdujący się na lotnisku system BAK-12, służący do awaryjnego zatrzymywania samolotu, został zmodernizowany do bardziej zaawansowanej wersji 14. Oprócz tego lotnisko zostało wyposażone w system Ice Alert. Umieszczone na pasie czujniki będą wskazywać, jaka temperatura jest przy nawierzchni pasa i automatycznie ostrzegą przed możliwością wystąpienia oblodzenia. Zmodernizowano również system oświetlenia lotniska i system zasilania w energię elektryczną.

W uroczystości w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego wziął również udział gen. bryg. pilot Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych. – Bardzo się cieszę, że lotnicy po dwóch latach powrócili do Łasku – mówił gen. bryg. Pszczoła. Przypomniał, że ostatnie dwa lata nie były dla nich łatwe. – Nie tylko byli przebazowani do Krzesin, ale też brali udział w misjach rozpoznawczych nad Irakiem. To był bardzo długi czas i cieszę się, że w końcu lotnicy wrócili do domów – mówił generał Pszczoła.

Film: MON

Dyżur bojowy NATO jest obecnie prowadzony w dwóch miejscach w Polsce: w Krzesinach i Łasku. Polega on na stałym utrzymaniu pary dyżurnej myśliwców w ciągłej gotowości do poderwania się i zareagowania na przykład w razie naruszenia przestrzeni powietrznej Polski przez samoloty innych państw, ale również gdy pomocy potrzebowałby samolot pasażerski. Do dyżuru bojowego NATO wyznaczone są cztery bazy, poza Łaskiem i Krzesinami, w których stacjonują F-16, także bazy w Mińsku i Malborku wyposażone w samoloty MiG-29. Dwie ostatnie obecnie nie biorą jednak udziału w dyżurze, ponieważ myśliwce MiG-29 decyzją Dowództwa Generalnego nie wykonują żadnych lotów. Nad dyżurem czuwa dowództwo natowskie w bazie w Niemczech – CAOC (Combined Air Operations Centre). – Dyżurujemy w czasach bardzo ściśle określonych przez naszych przełożonych z CAOC. Po otrzymaniu komendy od nich, startujemy i wykonujemy swoje zadania – mówi płk Krzysztof Bień, zastępca dowódcy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Podczas dyżuru samoloty są uzbrojone i przygotowane do realizacji zadań wojennych w czasie pokoju – dodaje pułkownik. Dyżur prowadzony jest bez przerwy. – Zawsze jesteśmy gotowi do wykonania zadania, również, gdyby zaszła taka potrzeba, tego bojowego, na przykład zwalczania statków powietrznych – podkreśla zastępca dowódcy 32 Bazy. Jak szybko dyżurujący piloci muszą poderwać F-16 w razie alarmu? – Bardzo szybko. Ile konkretnie mają czasu, tego nie mogę powiedzieć, są to informacje niejawne – przyznaje płk Bień.

Do głównych zadań pary dyżurnej należy min.: przechwycenie statków powietrznych naruszających granicę naszego państwa, ochrona terytorium RP przed atakiem z powietrza, ochrona ważnych obiektów wojskowych oraz ludności cywilnej, udzielanie pomocy załogom statków powietrznych znajdujących się w sytuacjach awaryjnych, identyfikacja obiektów powietrznych przez przechwycenie, oraz – w razie potrzeby – zwalczanie statków powietrznych.

KE

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


W obronie gazoportu
Zawiszacy mają „Zjawę”
Człowiek w pętli
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
15 lat pomocy i pamięci
Kircholm 1605
Jednym głosem w sprawie obronności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
W poszukiwaniu majora Serafina
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Para ratowników i pies w kopalni złota
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Medale na ściance i na torze regatowym
Cichociemni w oczach swoich następców
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Koniec pewnej epoki
Europa ma być zdolna do obrony
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Nurkowie kontra dywersanci
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cios w plecy
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Polskie wojsko na Gotlandii
Bądźcie zawsze gotowi!
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Soboty z wojskiem
Koniec dzieciństwa
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Rekompensaty na nowych zasadach
Dwie agresje, dwie okupacje
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Speczespół wybierze „Orkę”
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przedwczesny triumf
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Maratońskie święto w Warszawie
Bohaterowie, których etos trwa
Polski „Wiking” dla Danii
Pięciobojowe duety na medal
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Podniebny sprawdzian
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO