moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Łask ponownie z dyżurem bojowym

Od dziś piloci F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego pełnią dyżur bojowy NATO w Łasku. Przez ostatnie dwa lata było to niemożliwe ze względu na remont pasa startowego. Lotnicy dyżurowali w bliźniaczej bazie w Krzesinach. Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej spotkał się dziś z pilotami, którzy jako pierwsi pełnią dyżur bojowy w Łasku.

– Jesteśmy gotowi skutecznie zadbać o bezpieczeństwo nad Polską i krajami NATO – mówił minister Mariusz Błaszczak podczas spotkania z dziennikarzami w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Szef resortu obrony wziął udział w inauguracji dyżuru bojowego w Łasku. Wcześniej spotkał się z pilotami F-16, obserwował również ćwiczebny start pary dyżurnej myśliwców. Baza Lotnicza w Łasku od ponad dwóch lat nie prowadziła dyżuru bojowego ze względu na remont znajdującego się tu pasa startowego. Modernizacja polegała m.in. na wydłużeniu drogi startowej do trzech kilometrów, a także wzmocnieniu nawierzchni tak, by mogły tu lądować nawet ciężkie samoloty transportowe. – Łask jest dziś jednym z najnowocześniejszych lotnisk wojskowych w Europie, przygotowanym do tego, by przyjmować największe i najcięższe statki powietrzne – powiedział minister Mariusz Błaszczak.

Remont lotniska w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku trwał od kwietnia 2017 roku. Polegał przede wszystkim na modernizacji 2,5-kilomterowej drogi startowej, a także przedłużeniu jej o dodatkowe pół kilometra. Po nałożeniu na starą nawierzchnię betonu cementowego, jej nośność pozwala na to, by lądowały tu nawet duże samoloty transportowe. Droga startowa ma bardzo nowoczesny system odwadniania, dzięki któremu wody opadowe będą spływać do studzienek i podziemnych zbiorników retencyjnych. Pas jest również ryflowany – ponacinany w poprzek. Wgłębienia przyspieszą spływanie wody, ale też dzięki nim zwiększy się szorstkość płyty lotniska. To szczególnie ważne dla amerykańskich pilotów stacjonujących tu cyklicznie w ramach ćwiczeń Aviation Detachment, których samoloty nie są wyposażone w spadochrony hamujące. Nasza wersja myśliwców takie posiada i dzięki temu droga hamowania na mokrej nawierzchni może być znacznie skrócona. Znajdujący się na lotnisku system BAK-12, służący do awaryjnego zatrzymywania samolotu, został zmodernizowany do bardziej zaawansowanej wersji 14. Oprócz tego lotnisko zostało wyposażone w system Ice Alert. Umieszczone na pasie czujniki będą wskazywać, jaka temperatura jest przy nawierzchni pasa i automatycznie ostrzegą przed możliwością wystąpienia oblodzenia. Zmodernizowano również system oświetlenia lotniska i system zasilania w energię elektryczną.

W uroczystości w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego wziął również udział gen. bryg. pilot Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych. – Bardzo się cieszę, że lotnicy po dwóch latach powrócili do Łasku – mówił gen. bryg. Pszczoła. Przypomniał, że ostatnie dwa lata nie były dla nich łatwe. – Nie tylko byli przebazowani do Krzesin, ale też brali udział w misjach rozpoznawczych nad Irakiem. To był bardzo długi czas i cieszę się, że w końcu lotnicy wrócili do domów – mówił generał Pszczoła.

Film: MON

Dyżur bojowy NATO jest obecnie prowadzony w dwóch miejscach w Polsce: w Krzesinach i Łasku. Polega on na stałym utrzymaniu pary dyżurnej myśliwców w ciągłej gotowości do poderwania się i zareagowania na przykład w razie naruszenia przestrzeni powietrznej Polski przez samoloty innych państw, ale również gdy pomocy potrzebowałby samolot pasażerski. Do dyżuru bojowego NATO wyznaczone są cztery bazy, poza Łaskiem i Krzesinami, w których stacjonują F-16, także bazy w Mińsku i Malborku wyposażone w samoloty MiG-29. Dwie ostatnie obecnie nie biorą jednak udziału w dyżurze, ponieważ myśliwce MiG-29 decyzją Dowództwa Generalnego nie wykonują żadnych lotów. Nad dyżurem czuwa dowództwo natowskie w bazie w Niemczech – CAOC (Combined Air Operations Centre). – Dyżurujemy w czasach bardzo ściśle określonych przez naszych przełożonych z CAOC. Po otrzymaniu komendy od nich, startujemy i wykonujemy swoje zadania – mówi płk Krzysztof Bień, zastępca dowódcy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Podczas dyżuru samoloty są uzbrojone i przygotowane do realizacji zadań wojennych w czasie pokoju – dodaje pułkownik. Dyżur prowadzony jest bez przerwy. – Zawsze jesteśmy gotowi do wykonania zadania, również, gdyby zaszła taka potrzeba, tego bojowego, na przykład zwalczania statków powietrznych – podkreśla zastępca dowódcy 32 Bazy. Jak szybko dyżurujący piloci muszą poderwać F-16 w razie alarmu? – Bardzo szybko. Ile konkretnie mają czasu, tego nie mogę powiedzieć, są to informacje niejawne – przyznaje płk Bień.

Do głównych zadań pary dyżurnej należy min.: przechwycenie statków powietrznych naruszających granicę naszego państwa, ochrona terytorium RP przed atakiem z powietrza, ochrona ważnych obiektów wojskowych oraz ludności cywilnej, udzielanie pomocy załogom statków powietrznych znajdujących się w sytuacjach awaryjnych, identyfikacja obiektów powietrznych przez przechwycenie, oraz – w razie potrzeby – zwalczanie statków powietrznych.

KE

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
 
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebne wsparcie sojuszników
Bliżej wojska
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Spokojnych świąt na granicy!
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Kadisz za bohaterów
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Rex Bolizlavus
Wyrok za tragiczny wypadek
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
GROM pod ostrzałem
Medycyna na morzu
Zwycięstwo mordercy
Viva Polaki! Viva liberatori!
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Walka z ogniem trwa
W Ełku wykuwają charaktery
Pracowity dyżur Typhoonów
Motocykliści na weterańskim szlaku
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Powstaje armia dronów
Wielkie czyszczenie poligonów
Rodzina na wagę złota
Zatopiony problem
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Trzy dekady DGW
Pamięć ofiar
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Strażnik nieba
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Pilecki ucieka z Auschwitz
„Pułaski” na Atlantyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pierwsza misja Gripenów
Test wytrzymałości
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Power is Here
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Sport kształtuje mentalność
Polskie F-16 w służbie NATO
Wielka lekcja
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Kolejowy sabotaż udaremniony
Razem w walce ze skażeniami
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Priorytety dla Tarczy Wschód
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Double Eagle – podwodny tropiciel
Nowi generałowie Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO