moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu

Amerykańskie wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules już nie będą wyłącznie naprawiane i serwisowane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych SA. Na mocy podpisanej 10 kwietnia umowy z producentem pojazdów – firmą BAE Systems Inc. inżynierowie z WZMot będą mogli również je modyfikować i ulepszać zgodnie z potrzebami Wojska Polskiego.

Żołnierze z 1 Batalionu Inżynieryjnego za pomocą M88A2 Herculesa wyciągają z błota drugi wóz M88A2 Hercules. 

Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules to obecnie najpotężniejsze w Wojsku Polskim pojazdy przeznaczone do naprawy uszkodzonych lub niesprawnych czołgów, które uległy awarii. Mająca nieco ponad 63 t konstrukcja o długości ponad 8,5 m, szerokości wynoszącej 3,6 m i wysokości 3,12 m jako jedyna z tego typu maszyn użytkowanych przez polskich żołnierzy jest w stanie ewakuować z pola walki najcięższe czołgi – amerykańskie Abramsy M1A2Sepv3. Jest to możliwe dzięki silnikowi. Motor Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM pozwala nie tylko rozpędzić wóz do prędkości maksymalnej 48 km/h, lecz przede wszystkim holować pojazdy o masie nawet powyżej 70 t.
Wojsko na mocy podpisanych kontraktów na zakup czołgów Abrams M1A1FEP oraz M1A2Sepv3 ma otrzymać w najbliższych latach 38 sztuk M88A2 Hercules.

 

W dniu 10 kwietnia Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały z producentem Herculesów – amerykańską firmą BAE System Inc. (częścią brytyjskiego koncernu BAE System) umowę, na mocy której poznańscy inżynierowie nie będą już zajmowali się wyłącznie bieżącym serwisem i naprawami tych wozów. Dzięki umowie licencyjnej i przekazaniu pakietu informacji (know-how) WZMot będą mogły w przyszłości również modyfikować i ulepszać M88A2.

Jak podkreślają przedstawiciele BAE System, to część strategii firmy zakładającej bliższe związanie się z polską zbrojeniówką. – Rozumiemy znaczenie współpracy z lokalnym przemysłem w krajach sojuszniczych. To interesujący przykład, jak możemy stworzyć odpowiadającą na potrzeby użytkownika regionalną sieć wsparcia poza kluczową bazą produkcyjną w Stanach Zjednoczonych – skomentował Dean Medland, wiceprezes BAE Systems ds. programów międzynarodowych oraz utrzymania floty.

Prezes WZMot Elżbieta Wawrzynkiewicz wskazała, że poznańska firma poza serwisem i naprawami, a także modyfikacjami zajmie się również produkcją części zamiennych do Herculesów. – Amerykanie, podobnie jak my, patrzą, które rozwiązanie jest sensowne, a które nie. Bezsensownych rzeczy przez ocean przewozić nie będą. Jednocześnie trwa proces audytowania przez wojsko spółek, także amerykańskich, którym można powierzyć produkcję niektórych kluczowych części – poinformowała Wawrzynkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Czy to już wojna?
Im ciemniej, tym lepiej
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Ku wiecznej pamięci
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Pięściarska uczta w Suwałkach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dzień wart stu lat
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
OPW budują świadomość obronną
Lojalny skrzydłowy bez pilota
„Road Runner” w Libanie
Kaman – domknięcie historii
Mity i manipulacje
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Gdy ucichnie artyleria
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Jesteśmy dziećmi wolności
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sukces Polaka w biegu z marines
Kosmiczna wystawa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Torpeda w celu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ułani szturmowali okopy
Abolicja dla ochotników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Mundurowi z benefitami
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Grecka walka z sabotażem
Plan na WAM
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Starcie pancerniaków
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Awanse w dniu narodowego święta
Zasiać strach w szeregach wroga
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Marynarze podjęli wyzwanie
Sportowcy na poligonie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Arteterapia dla weteranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO