moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu

Amerykańskie wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules już nie będą wyłącznie naprawiane i serwisowane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych SA. Na mocy podpisanej 10 kwietnia umowy z producentem pojazdów – firmą BAE Systems Inc. inżynierowie z WZMot będą mogli również je modyfikować i ulepszać zgodnie z potrzebami Wojska Polskiego.

Żołnierze z 1 Batalionu Inżynieryjnego za pomocą M88A2 Herculesa wyciągają z błota drugi wóz M88A2 Hercules. 

Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules to obecnie najpotężniejsze w Wojsku Polskim pojazdy przeznaczone do naprawy uszkodzonych lub niesprawnych czołgów, które uległy awarii. Mająca nieco ponad 63 t konstrukcja o długości ponad 8,5 m, szerokości wynoszącej 3,6 m i wysokości 3,12 m jako jedyna z tego typu maszyn użytkowanych przez polskich żołnierzy jest w stanie ewakuować z pola walki najcięższe czołgi – amerykańskie Abramsy M1A2Sepv3. Jest to możliwe dzięki silnikowi. Motor Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM pozwala nie tylko rozpędzić wóz do prędkości maksymalnej 48 km/h, lecz przede wszystkim holować pojazdy o masie nawet powyżej 70 t.
Wojsko na mocy podpisanych kontraktów na zakup czołgów Abrams M1A1FEP oraz M1A2Sepv3 ma otrzymać w najbliższych latach 38 sztuk M88A2 Hercules.

 

REKLAMA

W dniu 10 kwietnia Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały z producentem Herculesów – amerykańską firmą BAE System Inc. (częścią brytyjskiego koncernu BAE System) umowę, na mocy której poznańscy inżynierowie nie będą już zajmowali się wyłącznie bieżącym serwisem i naprawami tych wozów. Dzięki umowie licencyjnej i przekazaniu pakietu informacji (know-how) WZMot będą mogły w przyszłości również modyfikować i ulepszać M88A2.

Jak podkreślają przedstawiciele BAE System, to część strategii firmy zakładającej bliższe związanie się z polską zbrojeniówką. – Rozumiemy znaczenie współpracy z lokalnym przemysłem w krajach sojuszniczych. To interesujący przykład, jak możemy stworzyć odpowiadającą na potrzeby użytkownika regionalną sieć wsparcia poza kluczową bazą produkcyjną w Stanach Zjednoczonych – skomentował Dean Medland, wiceprezes BAE Systems ds. programów międzynarodowych oraz utrzymania floty.

Prezes WZMot Elżbieta Wawrzynkiewicz wskazała, że poznańska firma poza serwisem i naprawami, a także modyfikacjami zajmie się również produkcją części zamiennych do Herculesów. – Amerykanie, podobnie jak my, patrzą, które rozwiązanie jest sensowne, a które nie. Bezsensownych rzeczy przez ocean przewozić nie będą. Jednocześnie trwa proces audytowania przez wojsko spółek, także amerykańskich, którym można powierzyć produkcję niektórych kluczowych części – poinformowała Wawrzynkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Razem w walce ze skażeniami
 
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Priorytety dla Tarczy Wschód
Wielka lekcja
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Wyrok za tragiczny wypadek
Pamięć ofiar
Viva Polaki! Viva liberatori!
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Strażnik nieba
Pracowity dyżur Typhoonów
„Pułaski” na Atlantyku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Nowi generałowie Wojska Polskiego
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Bliżej wojska
Podniebne wsparcie sojuszników
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Medycyna na morzu
Sport kształtuje mentalność
GROM pod ostrzałem
Walka z ogniem trwa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Zwycięstwo mordercy
Rodzina na wagę złota
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Polskie F-16 w służbie NATO
Double Eagle – podwodny tropiciel
Kadisz za bohaterów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej polskiego trotylu dla USA
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Wielkie czyszczenie poligonów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Spokojnych świąt na granicy!
Trzy dekady DGW
Pierwsza misja Gripenów
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Power is Here
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Motocykliści na weterańskim szlaku
Więcej na mieszkanie za granicą
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Test wytrzymałości
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Powstaje armia dronów
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Ocalić resztki światła ukryte w sercu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO