moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o drogach publicznych. Projekt przewiduje, że do dróg o znaczeniu obronnym będzie można zaliczyć, poza krajowymi i wojewódzkimi, także powiatowe i gminne. Resort obrony będzie też mógł finansować remonty i modernizacje dróg ważnych dla Sił Zbrojnych.

By droga lub jej odcinek zostały zaliczone do tych o znaczeniu obronnym, muszą spełniać kilka warunków. Najważniejsze są dwie kwestie: czy prowadzą one do wojskowych obiektów (np. jednostek, magazynów, poligonów itp.) oraz to czy podczas wojny lub kryzysu będą wykorzystywane do przewozu materiałów „istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych”. Wpisanie drogi do wykazu jest poprzedzone uzgodnieniami m.in. ze Sztabem Generalnym WP, dowództwami: operacyjnym i generalnym oraz innymi przedstawicielami resortu obrony. – Ostatecznie droga lub tylko jej odcinek uznane za ważne z punktu widzenia obronności trafiają do niejawnego wykazu takich dróg – mówi płk Sławomir Łazarek, zastępca szefa Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk (STiRW – CKRW).

Drogi, z których korzysta wojsko

Obecnie w tym dokumencie mogą się znaleźć wyłącznie drogi krajowe i wojewódzkie. Tymczasem doświadczenia armii wskazują na konieczność rozszerzenia tego katalogu także o drogi innych kategorii. – Bywa, że niezbędne do zapewnienia dojazdu polskim żołnierzom i sojusznikom z NATO są także drogi powiatowe i gminne lub ich odcinki. Chodzi tu zwłaszcza o dojazdy między innymi do lotnisk, portów morskich, poligonów lub składów materiałowych – wymienia płk Łazarek. Jako przykład oficer podaje drogę w Krzesinach, która prowadzi z lotniska do składu lotniczych środków bojowych. Konieczna jest modernizacja drogi oraz wybudowanie nowego fragmentu, tymczasem samorząd nie chce wydać na ten cel własnych środków. – My także nie jesteśmy w stanie nic z tym zrobić, bo, zgodnie z przepisami, resort obrony może finansować budowę dróg i mostów, ale tylko na gruntach, którymi zarządza – wyjaśnia oficer.

Dlatego jedną z najważniejszych zmian w projekcie jest ta, która rozszerza katalog dróg, m.in. o powiatowe i gminne, które mogą być uznane za ważne z punktu widzenia obronności.

MON zapłaci za remont

Projekt zmian zakłada też nowy sposób finansowania modernizacji dróg o znaczeniu obronnym. Obecnie drogi krajowe [zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)] są remontowane z budżetu Krajowego Funduszu Drogowego i rządowych dotacji. W przypadku dróg wojewódzkich prace te wykonuje się ze środków danego województwa. Natomiast drogami powiatowymi i gminnymi zajmują się samorządy powiatowe oraz gminne. Jeśli przepisy zostaną zmienione, koszty prac na drogach o znaczeniu obronnym będą mogły być sfinansowane z budżetu państwa w ramach wydatków obronnych. Czyli mówiąc wprost – z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Ale, jak podkreśla płk Łazarek, nie oznacza to, że resort będzie płacił za remont każdej drogi o znaczeniu obronnym. – Proponowane przepisy nie nakładają na MON obowiązku budowy, przebudowy czy remontu wszystkich dróg tego rodzaju. Będziemy finansowali tylko te zadania, które są w danej chwili niezbędne dla Sił Zbrojnych – mówi pułkownik.

W jakich sytuacjach sprawdzą się nowe przepisy? – Załóżmy, że dotychczas w danym miejscu jeździły lekkie pojazdy wojskowe, ale po tym rejonie ma się poruszać także ciężki sprzęt, na przykład ciężarówki o dużej ładowności, które przewożą czołgi na zestawach niskopodwoziowych. Stan techniczny istniejących dróg nie pozwala na ich przejazd. Samorząd nie ma jednak w planach ich przebudowy. Nowe przepisy umożliwią nam w tej sytuacji zapłacenie za prace mające na celu przygotowanie dróg pod kątem technicznym: wymogów nośności czy szerokości – tłumaczy płk Łazarek. Jeśli władze samorządowe będą chciały przy okazji wybudować dodatkowo chodnik czy ścieżkę rowerową, będą musiały partycypować w kosztach całej inwestycji.

Projekt nowelizacji przewiduje też, że zarządcy dróg o znaczeniu obronnym będą zobowiązani do przekazywania do GDDKiA – w trybie niejawnym – informacji o tych drogach. Trzeba będzie m.in. podać dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu, a w przypadku np. mostów – wojskową klasę obciążenia obiektu.

Inicjatorem zmian było Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, które odpowiada w MON za koordynację i przygotowanie transportu na potrzeby obronne. Propozycje zostały opracowane we współpracy z GDDKiA. Natomiast projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Po zaakceptowaniu projektu przez Radę Ministrów dokument został przesłany do Sejmu. Nowe przepisy mogą wejść w życie jeszcze w tym roku. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1512494580
No to się zacznie! Najważniejsza będzie budowa drogi od willi oficera jednostki umiejscowionej gdzieś w cichym zakątku do najbliższej asfaltowanej drogi krajowej... co najmniej krajowej.
D0-31-4C-12

Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
 
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Więcej na mieszkanie za granicą
Gdy zgasną światła
Wakacje? To czas na wojsko
Nowy prezes PGZ-etu
Pegaz nad Europą
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Sport kształtuje mentalność
Ogień z nabrzeża
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Jak daleko do końca wojny?
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Składy wysokiego ryzyka
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Wspólna wola obrony
Gra o kapitulację
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Apache’e nadlatują
Podniebny Pegaz
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pierwsza misja Gripenów
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Nasi czołgiści najlepsi
Na początek: musztra i obsługa broni
Święto zwiadowców
Bohater odtrącony
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Misja PKW „Olimp” doceniona
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ukwiał z Gdańska
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
AI w służbie MON-u
Wsparcie dla polskich Abramsów
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Czołgi końca wojny
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Basen dla Rosomaka
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Walka pod napięciem
Piorun – polska wizytówka
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Historyczna umowa z Francją
Bat na wrogów i niepokornych
Na pomoc po katastrofie
Polskie Pioruny dla Belgii
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Żołnierz influencer?
Obierki z błotem
Ustawa bliżej żołnierzy
Polska dołącza do satelitarnej elity
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Gdy sekundy decydują o życiu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Koniec wojny, którego nie znamy
Tysiące dronów dla armii
DriX – towarzysz okrętu
Mamy pierwszych pilotów F-35
Wiedza na trudne czasy
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Pracowity dyżur Typhoonów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO