moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowa perełka muzeum w Kołobrzegu

Opancerzony wóz BTR-152 B, a więc w wersji dla dowódców, to rarytas sam w sobie. Ale Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu ma wyjątkowy egzemplarz takiego transportera – wyjątkowy, bo „na chodzie”. A to wszystko za sprawą kilkumiesięcznego remontu zabytkowego pojazdu, jaki przeprowadzili pracownicy placówki. W przyszłym roku 60-letni wóz ma być ozdobą militarnych zlotów.

Oryginalne kolory

Opancerzony wóz BTR-152 z lat 50. XX wieku był głównym środkiem transportu piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Teraz jeden z takich poradzieckich pojazdów stał się perełką kolekcji Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Egzemplarz odnowiony przez pracowników placówki BTR-152B do 1975 r. służył w nieistniejącym już kołobrzeskim 32 Pułku Zmechanizowanym. Gdy blisko 40 lat temu trafił do muzeum, był już w złym stanie. Miał zniszczone wnętrze przedziału bojowego i stanowisko kierowcy. Remont zabytkowego transportera zaczął się kilka miesięcy temu. – To była poważna renowacja, musieliśmy nie tylko odbudować wnętrze wozu, lecz także zrobić nowe malowanie, wzorując się na archiwalnych zdjęciach – informuje Barbara Skomiał z działu dokumentacji i inwentaryzacji zbiorów kołobrzeskiego muzeum.

Podczas pracy nad BTR-152 muzealników wspierali żołnierze z 8 Batalionu Remontowego w Kołobrzegu. Tamtejsi miłośnicy historii techniki wojskowej współpracują z placówką od wielu lat.

Wersja tylko dla dowódców

Podczas renowacji nie tylko udało się przywrócić transporterowi oryginalny wygląd, lecz także go uruchomić. Maszyna po raz pierwszy ruszyła w tegoroczne Święto Niepodległości 11 listopada. Jak podkreślają pracownicy muzeum, choć w polskich zbiorach jest sporo BTR-152, to ich pojazd jest jednym z niewielu w kraju jeżdżących wozów w wariancie B, czyli dowodzenia. – W tej wersji pojazd wyróżniał się specjalistycznym wyposażeniem przedziału bojowego, zestawem radiowym oraz podwyższonym i zamkniętym nadwoziem – wyjaśnia Radosław Horanin z pracowni historii wojskowości MOP.

W innych polskich placówkach prezentowane są najczęściej standardowe BTR-152 w podstawowej wersji przeznaczonej dla drużyny piechoty. Mają one albo odkryty przedział bojowy, albo drzwi dla desantu w tylnej płycie pancerza.

Jak zdradzają kołobrzescy muzealnicy, w przyszłym roku będzie można podziwiać ich 60-letni transporter podczas organizowanych przez placówkę zlotów militarnych.

Na służbie do końca lat 60.

Projekt radzieckiego transportera opancerzonego BTR-152 powstał po zakończeniu II wojny. Do produkcji seryjnej trafił w 1950 r. Wóz miał napęd na wszystkie sześć kół, a uzbrojenie stanowił karabin maszynowy SG-43 kal. 7,62 mm. W wersji podstawowej wóz mógł przewozić, oprócz kierowcy i dowódcy, 17 żołnierzy. Powstało kilka wariantów pojazdu m.in. wóz przeciwlotniczy BTR-152A, ruchomy punkt dowodzenia BTR-152B czy BTR-152W z systemem centralnego pompowania kół.

Do 1962 r. wyprodukowano w ZSRR ponad 12 tys. egzemplarzy wszystkich wersji. Pojazd był w latach 50. i początku lat 60. podstawowym ciężkim wozem piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Polska zakupiła ich ok. 400 sztuk. Wykorzystywano je głównie do zadań transportowych i łączności. Na służbie BTR-152 pozostawał do końca lat 60.

Muzeum w Kołobrzegu od 1963 r. gromadzi zbiory dokumentujące historię polskiej wojskowości od średniowiecza do czasów współczesnych. Uzupełnia je wystawa plenerowa, na której znalazło się ponadto 70 eksponatów, m.in.: motocykl „Sokół 600” z 1938 r., czołg T-34, działo samobieżne SU-57 oraz samoloty: szturmowy SU-22, bombowy Ił-28 czy polski szkolno-treningowy TS-8 Bies.

AD

autor zdjęć: arch. Muzeum Oręża Polskiego/Radosław Horanin

dodaj komentarz

komentarze

~Mefju
1416347280
Mała Armia Grupa Śląsk też posiada taki pojazd na chodzi. Nie jestem tylko pewny co do wersji :)
72-C3-C9-AA
~Katol
1416234240
Dobry. Dać go do Białegostoku . Z 15 lat jeszcze posłuży ...
4B-26-E9-39

Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
 
Piorun – polska wizytówka
Walka pod napięciem
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Gdy zgasną światła
Więcej na mieszkanie za granicą
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Bat na wrogów i niepokornych
Podniebny Pegaz
Wiedza na trudne czasy
Apache’e nadlatują
Pierwsza misja Gripenów
Wspólna wola obrony
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Święto zwiadowców
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Składy wysokiego ryzyka
Na początek: musztra i obsługa broni
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Basen dla Rosomaka
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Historyczna umowa z Francją
Ogień z nabrzeża
Wsparcie dla polskich Abramsów
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polskie Pioruny dla Belgii
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Mamy pierwszych pilotów F-35
DriX – towarzysz okrętu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Ukwiał z Gdańska
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Misja PKW „Olimp” doceniona
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Koniec wojny, którego nie znamy
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
AI w służbie MON-u
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Czołgi końca wojny
Wakacje? To czas na wojsko
Nowy prezes PGZ-etu
Żołnierz influencer?
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Polska dołącza do satelitarnej elity
Nasi czołgiści najlepsi
Tysiące dronów dla armii
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Obierki z błotem
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pracowity dyżur Typhoonów
Sport kształtuje mentalność
Na pomoc po katastrofie
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Ustawa bliżej żołnierzy
Gdy sekundy decydują o życiu
Pegaz nad Europą
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Bohater odtrącony
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Gra o kapitulację
Jak daleko do końca wojny?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO