moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO. Rakietowe aspiracje WITU

Opracowany przez inżynierów z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia z Zielonki silnik rakietowy o średnicy 300 mm nadaje się nie tylko do tego, aby napędzać cywilne badawcze rakiety suborbitalne, lecz także wojskowe pociski balistyczne o zasięgu około 150 km. Urządzenie zaprezentowano na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Wiosną 2020 roku konsorcjum, którego liderem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 SA, a które tworzą ponadto Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Zakład Produkcji Specjalnej „Gamrat” sp. z o.o., podpisało z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę na pracę badawczo-rozwojową pt. „Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych”.

Wart ponad 23 mln projekt, finansowany w znaczącej większości z funduszy unijnych (UE przekaże ponad 18 mln zł), ma zostać sfinalizowany do końca listopada 2023 roku opracowaniem rakiety, która wyniesie na orbitę okołoziemską – a dokładniej na wysokość 100 km – niewielki ładunek badawczy.

Role i zadania w konsorcjum są dość jasno podzielone – za część produkcyjną odpowiadają WZL nr 1 oraz Gamrat, a za część naukową WITU. – W ramach tego projektu jesteśmy odpowiedzialni za opracowanie aerodynamicznego układu sterów, nawigacji proporcjonalnej, autopilota, silników rakietowych, systemu dzielenia członów i telemetrii dwukierunkowej o zasięgu 125 km – wyjaśnia dr inż. Dariusz Sokołowski, kierownik pracowni techniki rakietowej Zakładu Mechatroniki WITU.

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach na stoisku WITU można było zobaczyć kluczową część opracowywanej rakiety, czyli jej silnik. A dokładniej jeden z trzech silników, które się w niej znajdą (po jednym w każdym z trzech członów).

Jak podkreślają przedstawiciele WITU, opracowanie zasilanego paliwem stałym silnika rakietowego o średnicy 300 mm nie było zadaniem łatwym, ale wojskowi inżynierowie stworzyli konstrukcję nieodbiegającą parametrami i osiągami od czołowych zagranicznych produktów tego typu. – Jesteśmy już po testach i próbach silnika i wiemy, że udało się nam osiągnąć wszystkie zakładane parametry w stopniu lepszym, niż oczekiwaliśmy – wyjaśnia Dariusz Sokołowski. – Aby móc przebadać ten silnik, WITU musiał zbudować specjalną hamownię, gdyż w Polsce nie było odpowiedniego laboratorium do badania napędów o takiej mocy – tłumaczy.

Silnik, który wraz z dyszą ma długość 1,79 m, bez paliwa waży około 48 kg, a wraz z paliwem około 148 kg. Jego ciąg maksymalny wynosi 39,5 tys. N, a impuls całkowity 251 tys. niutonosekund.

– To są naprawdę bardzo dobre parametry, zdecydowanie nie mamy się czego wstydzić – mówi Dariusz Sokołowski i dodaje, że powyższe parametry dotyczą silnika jednosegmentowego. Z kolei w rakiecie trójstopniowej, nad którą pracują inżynierowie z WITU, jeden z członów będzie miał silnik dwusegmentowy o podwójnej mocy.

Prezentowany na MSPO napęd rakietowy wzbudził bardzo duże zainteresowanie przedstawicieli wojska. Członkowie WITU nie ukrywali bowiem, że choć trójstopniowa rakieta suborbitalna powstaje na potrzeby cywilne, to łatwo jest zbudować na jej bazie wojskowy pocisk balistyczny. – Gdybyśmy zbudowali silnik z czterech segmentów, dołożyli stery aerodynamiczne i 200-kilogramową głowicę bojową, to mamy gotowy pocisk balistyczny typu ziemia–ziemia o zasięgu około 150 km – wyjaśnia Dariusz Sokołowski. – Gdyby głowicę bojową wesprzeć seekerem, czyli np. głowicą optoelektroniczną, to uzyskamy pocisk przeciwlotniczy średniego zasięgu – dodaje.

Budowana przez konsorcjum WZL nr 1, WITU oraz ZPS Gamrat trójstopniowa rakieta suborbitalna powinna wykonać pierwszy testowy lot w maju 2023 roku. Drugie okno startowe zaplanowano na wrzesień 2023 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~BZ
04.10.2022, godz. 11:56
Mała korekta: to jest rakieta suborbitalna, tj. 100 km w pionie i spada. By wejść na orbitę, trzeba nie tylko dostać się na pułap ale też mieć tam prędkość poziomą równą pierwszej prędkości kosmicznej (troche poniżej 7,9 km/s dla niskich orbit ). A na to potrzeba ponad 30 razy więcej energii jednostkowej niż na samo pokonanie grawitacji w pionowym locie na linię Karmana (100 km)
F7-F6-41-C4
~edek
04.10.2022, godz. 11:02
Kolego ~ja, przeczytaj ten artykuł jeszcze raz, bo najwyraźniej go nie zrozumiałeś. Twój komentarz nijak ma się do niego.
E8-98-A0-7B
~ryszek
04.10.2022, godz. 08:46
Po co tyle gdybyśmy? Powinno być, będziemy budować pociski balistyczne dla wojska :)
48-42-97-83
~edek
03.10.2022, godz. 05:39
Dobra robota, panowie :)
E8-98-A0-7B
~ja
02.10.2022, godz. 17:45
No i mamy silniki, możemy budować rakiety dla celów wojskowych ale tego nie robimy i nie zrobimy. Dlaczego? Wolimy inwestować w zakłady innych państw jak Korea, USA...?
06-A9-72-0E

Transport 12 czołgów K2 w Polsce
 
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Hugin, podpora Kormorana
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Walka w półcieniu
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Inżynierowie od UBM
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Panczeniści nie zawiedli
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Wojskowe emerytury w górę
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Zmiana warty na Sycylii
Trio na medal
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Mirage’e w obronie Ukrainy
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Czas przełomu
Misje w pigułce
Sojusz na niepewne czasy
Foch stawia warunki
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Raport o wojennym okrucieństwie
Podziękowania dla niezwyciężonych
Pod polskim dowództwem
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Potrzeba wsparcia i dialogu
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Nowe odkrycia na Westerplatte
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Fight in Partial Shade
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
FlyEye daje przewagę
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Przerwany lot „Orlika”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Nowa brygada na horyzoncie
Czas na armię rezerwistów
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO