moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jelcz dostanie kontrakt na kilkaset milionów?

Dostawcą ciężarówek dla armii będzie najprawdopodobniej polska firma Jelcz. Inspektorat Uzbrojenia zdecydował się bowiem negocjować kontrakt na zakup blisko 900 ciężarówek tylko z jednym producentem. Rozmowy o cenie i szczegółach technicznych rozpoczną się za kilka dni – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl.


Zakup nowych samochodów to część wieloletniego programu modernizacji technicznej armii. Według planów do 2018 roku polskie wojsko ma dostać 866 nowych ciężarówek.

W ubiegłym tygodniu Inspektorat Uzbrojenia zarekomendował zakup ciężarówek w trybie negocjacji z jednym wykonawcą – firmą Jelcz Komponenty. Dlaczego? – Do 2022 roku Polska zainwestuje w nowe uzbrojenie i sprzęt prawie 100 miliardów złotych. Rząd chce, aby trafiały one głównie do polskich firm zbrojeniowych – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy ministra obrony narodowej.

W Polsce producentem wojskowych ciężarówek jest tylko Jelcz. Resort obrony planuje, że pierwsze pojazdy trafią do armii jeszcze w tym roku. Wartość kontraktu na dostawę wszystkich samochodów to 300–400 mln zł.

Nowe samochody mają być podstawowymi pojazdami do transportu w wojsku, przewozu żołnierzy, zaopatrzenia i sprzętu specjalistycznego. Wstępne wymagania zakładają, że ciężarówki muszą być dwuosiowe i mają mieć napęd na wszystkie koła oraz średnią ładowność, czyli około 5 ton. Ministerstwo chce zamówić także 170 podwozi pod zabudowy specjalistyczne (np. przenośne stanowiska dowodzenia lub sprzęt łącznościowy).

– Negocjacje zakładają także, że dostawca uruchomi w naszym kraju produkcję podzespołów, m.in. skrzyń biegów, skrzyń rozdzielczych i mostów napędowych – wyjaśnia rzecznik ministra. Taki kontrakt to dla Jelcza szansa na rozwój firmy.

Przedstawiciele Huty Stalowa Wola, która od niedawna jest właścicielem Jelcza Komponenty, nie chcą na razie komentować sprawy. Zapewniają jednak, że są przygotowani do realizacji wielomilionowego zamówienia.

Polska armia ma obecnie ponad 16 tys. ciężarówek. Większość z nich to stare i wysłużone samochody, wyprodukowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Ponad 13 tys. z nich to Stary 266 z lat siedemdziesiątych. Najwięcej wiekowych ciężarówek mają Wojska Lądowe – 70 proc. ich aut ma ponad 30 lat. Tylko kilkaset samochodów to nowe konstrukcje. Są to przede wszystkim ciężarówki Iveco i Mercedesy.

 


 

Więcej o „Programie rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013-2022” czytaj w materiałach polski-zbrojnej.pl.

  Minister określił kierunki rozwoju

W ciągu 10 lat resort obrony narodowej zamierza wydać 130 mld zł na zakupy sprzętu i uzbrojenia dla armii. Tak zakłada „Program rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013-2022”. Wśród priorytetów są m.in. obrona powietrzna, śmigłowce zapewniające mobilność wojska i rozwój Marynarki Wojennej.
     
  Wojsko dostanie nowe ciężarówki

Prawie dziewięćset samochodów ciężarowych kupi w przyszłym roku polska armia. To początek wielkiego programu wymiany aut. Te, którymi wojsko jeździ dzisiaj, są stare, awaryjne i coraz droższe w eksploatacji. W ciągu 5 lat resort zamierza nabyć ponad siedem tysięcy ciężarówek.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~jerozolita
1386153240
rekord snajpera to ok 2 km. Dziecko z samolocikiem i egooglami ma zasięg i celność 7 km kosztuje w modelarskim 5K.
46-95-0D-BF
~db
1361223300
Do GJ Bigosu nie będzie.Silniki i mosty Iveco są montowane od ponad 10 lat w tych autach,tak samo jest ze skrzyniami ZF i amerykańskimi mostami do wersji terenowych i to się raczej nie zmieni,chyba że: "Negocjacje zakładają także, że dostawca uruchomi w naszym kraju produkcję podzespołów, m.in. skrzyń biegów, skrzyń rozdzielczych i mostów napędowych",a HSW ma podstawy do uruchomienia produkcji tych podzespołów,do tego mogą dojść silniki.Nawet nie wiesz jak dużo elementów pochodzi od polskich dostawców. A co do wielkich braci to jesteśmy przyzwyczajeni,bo wcześniej też ich mieliśmy ale ze wschodu :) I gdzie jest nasza niepodległość ???
45-27-BC-D8
~GJ
1360063920
druid zgadza się że energetyka,rolnictwo,zbrojeniówka,transport to strategiczne gałęzie ale one już nie należą do Polski od 20 lat przez spółki,spółeczki,jw, koncerny,strategiczny inwestor i Bóg wie jakie inne nazwy. Na dodatek nie posiadamy już autonomiczności w strategicznych decyzjach gospodarczych, te zostały scedowane na Unię Europejską. Jeżeli ktoś uważa, że zachodnie giganty korporacyjne pozwolą nam budować swobodnie nasz własny potencjał to się grubo myli.Niczego nam nie wolno bez zgody Wielkich Braci z zachodu. db nie żartuj sobie trochę blachy i kabelków może jeszcze pianka i skaj na fotelach kierowcy i dowódcy ja pytam o konkrety / silnik,skrzynia biegów,mosty/ nawet opony nie będą nasze.Stary 266 choć 30 letnie były nasze i choć już dawno nie ma produkcji można je w każdej chwili naprawić nawet u kowala ( niewielkie zmiany podstawowych elementów i ciągłość produkcji-duża ilość ) A co będzie z nowym Jelczem? W jednym roku będzie silnik Iveco a w następnym może Man albo Mercedes to samo z mostami i skrzynią biegów i po 5 latach będzie taki bigos że nikt nie będzie wiedział co w jakim roku i modelu a po 10 latach się to wszystko rozleci i na nowo Wielki program zakupów.Już wcześniej pisałem " wojsko dostanie nowe ciężarówki " co i kto za to odpowiada ale to już kolejny temat pozdrawiam.....
81-51-69-75
~Adell
1359885900
a ja proponuje radykalne obnizenie podaktow i zadnych koncesji, i za kilka lat bedzie dobry sprzet strzelecki, czolgi, rakietki etc. do wyboru do koloru............
AE-02-49-19
~druid
1359807300
@~GJ Bo zbrojeniówka i rolnictwo to ostatnie działy gospodarki w których polski kapitał jeszcze dominuje. No jeszcze dorzuciłbym energetykę. Jeżeli obcy przejmą te resztki to już nigdy nie będzie szansy byśmy przestali być białymi murzynami. A te trzy branże to podstawa bezpieczeństwa państwa. Możemy nie mieć u nas żadnej montowni samochodów, producentów agd nawet butów. Jak wprowadzą przeciw nam embargo to kilka lat spokojnie pociągniemy bez kupna nowej bryki lub będziemy chodzić w drewniakach. Ale jak będziemy zależni w dziedzinie rolnictwa, energii czy podstawowego uzbrojenia to przy blokadzie wezmą nas głodem, kompletnie sparaliżują blokując dostawy energii lub w razie ostatecznego rozwiązania rozjadą nas bez obawy poniesienia poważnych strat. A będą tego pewni jeżeli nasza zbrojeniówka nie będzie podtrzymywana zamówieniami wobec czego jej potencjał w tym także ludzki(technicy, naukowcy, robotnicy wykwalifikowani) zostanie bezpowrotnie zlikwidowany. Tego nie odbuduje się w kilka miesięcy i gdyby nagle doszło do zaostrzenia sytuacji w naszym otoczeniu nie bylibysmy zdolni nie tylko do wyprodukowania podstawowego uzbrojenia ale nawet przygotowania do walki tego czym dysponujemy. Odpowiadając co jest w Jelczu polskie? A co było w Rosomaku polskie? Początkowo było bardzo mało, nawet blachy sprowadzaliśmy ze Szwecji. Teraz chyba więcej niż 80% elementów jest robionych w Polsce. A w HSW opracowano lepsze i tańsze blachy niż szwedzkie. Z Jelczem będzie podobnie.
D7-27-FC-9D
~scoobydoopoznan
1359804960
~Ducho dokładnie podobnie jak Niemcy wspierają swój i jeszcze pompują duże środki w PR , by reszcie wmówić , że co niemieckie to najlepsze... .
00-B3-ED-57
~db
1359803580
Rama,kabina,wiązki elektryczne i wiele innych podzespołów jest polskich.
0E-2B-EC-01
~GJ
1359731220
Ducho jaki przemysł? przecież wszystko rozkradzione a to co jeszcze jest to już nie polskie.Jeśli już tak to powiedz mi co w Jelczu od początku do końca jest polskie prócz nazwy i dlaczego wspierać mamy zawsze zbrojeniówkę i rolnictwo przez interwencyjne zakupy,dopłaty,zwolnienia z podatków itp.
22-C0-66-6A
~Ducho
1359666780
Trzeba wspierać Polski przemysł :) Made in Poland Pro
AE-06-A6-88
~GJ
1359662220
Znowu szykuje się wałek za który będziemy się przez lata tłumaczyć w Unii a na końcu słono zapłacimy ( kara za nie przeprowadzenie przetargu ) Po drugie czy są jakieś wymogi (SIWZ) odnośnie podwozia albo tylko hasło 4X4 i 5 ton.Czy oferowany przez Jelcza wóz był już przetestowany na poligonie ( jak się to czyni np.z Krabem) Czy Jelcz jest w stanie zagwarantować termin,powtarzalność i jakość produktu i na końcu cenę i tu przechodzimy do sedna.Jeżeli będzie to 300 mln zł.-ok 350 tyś zł szt.to jest to cena na poziomie Mana czy Mercedesa (przy zapewnieniu jakości w miarę akceptowalna) ale już 400mln zł- to już ponad 460 tyś zł szt ( + 25%) daje już cenę z kosmosu pozwalającą postawić stwierdzenie o marnotrawieniu funduszy ( naszych podatków) Pamiętajmy,że przy tak wielkich ilościach cena jednej sztuki powinna zejść sporo poniżej 300 tyś zł i mam cichą nadzieję że IU Mon naprawi szybko swój błąd i przeprowadzi rzetelny, przejrzysty i szybki przetarg pokazują np.film z prób poligonowo-drogowych kilku oferentów nie pozostawiając cienia wątpliwości i po jakimś czasie nie będzie aneksu do umowy jak w przypadku np.remontu T-72
FA-7A-4E-B9
~scoobydoopoznan
1359639960
A w DZ piszą , że http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,3313,aktualnosci-z-polski,szukanie-problemow-%E2%80%93-ciezarowki-jelcz-bez-przetargu pod radary kupujemy badziewną Tatrę od tchy co nawet jak wódkę podrobią to rozgłaszają, że to Polacy, bo naszym mechanikom nie chce się nauczyć obsługi rodzimego sprzętu.
00-B3-ED-57
~mi;ro
1359600180
Szansa dla Jelcza jest ogromna tylko zeby sie za to wszystko odpowiedni ludzie wzieli i zaczeli wypuszczac sprzet ,Jakosciowo dobry,,bo to jest podstawa sukcesu,,Drugiej takiej szansy na odbudowe Jelcza mogo juz nie dostac jak spaskudza sprawe,,A kryzys bedzie dlugi,
9E-50-35-2B
~:)
1359561420
Tylko producent niech weżmie sobie do serca terminy "jakosc" ,"obsługa klienta","serwis"
2D-ED-DA-6A

Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
 
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Kadisz za bohaterów
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO na północnym szlaku
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
SOR w Legionowie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Szarża „Dragona”
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Sandhurst: końcowe odliczanie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, epilog
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Barwy walki
Święto stołecznego garnizonu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Charge of Dragon
Na straży wschodniej flanki NATO
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ramię w ramię z aliantami
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Front przy biurku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zachować właściwą kolejność działań
Sprawa katyńska à la española
Głos z katyńskich mogił
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Italii, za wolność waszą i naszą
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna na detale
Strażacy ruszają do akcji
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
25 lat w NATO – serwis specjalny
Przygotowania czas zacząć
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Kolejne FlyEle dla wojska
NATO on Northern Track
Gunner, nie runner

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO