moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MOSKIT oświetli pas startowy pilotom

Mieszczą się na jednej przyczepie, ale dla pilotów są bezcenne. Pomagają latać nocą, wskazywać załogom samolotów drogę podejścia do lądowania czy parametry ścieżki zniżania. Mobilne zestawy oświetleniowe MOSKIT trafiły właśnie do Sił Powietrznych. Z takiego systemu korzystają armie państw NATO.

Moskit. Fot. Metalite Aviation Lighting

MOSKIT (z ang. minimum operating strip lighting kit) to nowoczesny zestaw lamp, które mają zwiększyć bezpieczeństwo podczas startów i lądowań.

– Pilot musi dobrze się orientować w przestrzeni, także w czasie lotów nocą oraz wtedy, gdy widoczność jest ograniczona. Wszystko w dużej mierze zależy od pracy urządzeń świetlnych zlokalizowanych na lotniskach w tzw. strefie zbliżania – wyjaśnia kpt. Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Właściwie ustawione oświetlenie umożliwia pilotowi określenie kąta zniżania i odchylenia samolotu. Światła MOSKIT-a będą wskazywać załogom śmigłowców drogę podejścia do lądowania, system wskaźników ścieżki zniżania (PAPI) albo krawędzie drogi startowej.


Źródło: Metalite Aviation Lighting

Najważniejszą zaletą systemu jest jego mobilność. Zestaw mieści się na jednej niewielkiej przyczepie, którą na wskazane miejsce holuje samochód terenowo-osobowy. Trzy osoby mogą rozwinąć MOSKIT-a zaledwie w 20 minut. Bez konieczności doładowania może on pracować przez osiem godzin.

Zestawy wyprodukowała angielska firma Metalite Aviation Lighting. Z MOSKIT-ów korzystają także inne armie państw NATO. System wykorzystywany jest w warunkach bojowych w Afganistanie.

Lampy mogą być także używane w czasie szkolenia pilotów latających nocą w goglach noktowizyjnych. Wykorzystuje się je także jako system zapasowego oświetlenia lub do oznaczenia nietypowych dróg startowych, lądowisk czy tej części lotnisk, po której poruszają się pojazdy.

Wojsko dysponuje także zestawami oświetlenia SALKIT (z ang. supplementary airfield lighting kit), które także wyprodukowali Brytyjczycy. Systemy uzupełniają się, pozwalając na oświetlenie pasa startowego lub drogi kołowania do 2500 metrów.

Nowoczesne lampy zostały już przetestowane. Lotnicy z Dęblina sprawdzali je na przełomie roku. – Testy przeprowadzono po zmroku w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Urządzenie z powietrza oceniali piloci śmigłowca SW-4 Puszczyk. Sprawdzian wypadł bardzo dobrze – opowiada kpt. Grabarczuk.

Nowe systemy oświetleniowe zastąpią wysłużone urządzenia przenośne, m.in. typu Łucz-2. Do końca 2013 roku MOSKIT-y mają trafić do baz lotniczych w Mińsku Mazowieckim, Świdwinie i Mirosławcu. Najpewniej sprzęt dostaną też jednostki Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej.

Ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowa Inspektoratu Uzbrojenia, informuje, że pod koniec ubiegłego roku wojsko kupiło siedem kompletów przenośnych zestawów oświetleniowych MOSKIT i cztery komplety zestawów SALKIT. Koszt jednego MOSKIT-a to około 1,3 mln złotych. Nieco mniej kosztuje SALKIT. W obu przypadkach w cenę wliczone jest szkolenie obsługi.



Zakup zestawów MOSKIT to nie jedyne inwestycje w lotnictwie naszej armii. O innych pomysłach czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Wojsko inwestuje miliony w Dęblinie   Wielkie inwestycje w Inowrocławiu
     
 
Nowe symulatory w „Szkole Orląt”   Miliony na rozbudowę bazy w Łasku
MKS

autor zdjęć: Piotr Butowski, Metalite Aviation Lighting

dodaj komentarz

komentarze

~Świetłuszka
1358928660
Przyczepa jednoosiowa na cywilnym rynku kosztuje max. 3000 zł. Agregat połowę tego - 1500 zł. 1 m przewodu kosztuje ok 10 zł. 8 szczelnych punktów świetlnych 800 zł. Razem ????????
88-3E-85-C5
~tomek
1358863260
Zgadzam się z przedmówcą. Pewne rzeczy musimy kupować za granicą, wiadomo że nie wyprodukujemy np. nowoczesnego myśliwca, ale taki zestaw na pewno można by zaprojektować i wyprodukować w Polsce. Szkoda że te pieniądze nie zostają w kraju.
98-B5-58-18
~GJ
1358858280
Już ręce opadają żeby płacić ponad milion zł/szt za agregat i kilkanaście lamp, a co do kupowania tak banalnych rzeczy za granicą to już skandal nie wspominając już o tempie załatwiania przez IU Mon
2C-0A-DC-6C

Spartakiadowe zmagania w Łasku
 
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej na mieszkanie za granicą
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ustawa bliżej żołnierzy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Podniebne wsparcie sojuszników
Rodzina na wagę złota
Walka pod napięciem
Więcej amunicji do Rosomaków
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Nasi czołgiści najlepsi
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Nowy prezes PGZ-etu
Pierwsza misja Gripenów
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pegaz nad Europą
Poznać rakietowego Homara
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Koniec wojny, którego nie znamy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Nowa siła uderzeniowa
Ogień z nabrzeża
Sport kształtuje mentalność
Szabla hubalczyków
Obierki z błotem
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa partia Abramsów już w Polsce
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Henry Szymanski na tropie prawdy
Gra o kapitulację
Wspólna wola obrony
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Apache’e na horyzoncie
Ukwiał z Gdańska
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Historyczna umowa z Francją
Pracowity dyżur Typhoonów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Na pomoc po katastrofie
DriX – towarzysz okrętu
Początek „Burzy”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Podniebny Pegaz
Gdy sekundy decydują o życiu
Wiedza na trudne czasy
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Składy wysokiego ryzyka
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polskie F-16 w służbie NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO