moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe symulatory w „Szkole Orląt”

Pomogą wylądować na dowolnym lotnisku w Europie i nauczą jak latać przy bardzo złej pogodzie bez ruszania się z sali wykładowej. Dęblińska „Szkoła Orląt” ma dwa nowe symulatory.


Naukę latania na symulatorach śmigłowca SW-4 Puszczyk i lekkiego samolotu transportowego M-28 Bryza, które trafiły do szkoły pod koniec ubiegłego roku, podchorążowie rozpoczną za kilka tygodni.

– Możemy zaplanować lot o dowolnej porze roku i w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, łącznie z silnymi wiatrami i oblodzeniem – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, szef Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP w Dęblinie.

Symulatory służyć będą do ćwiczenia startów, lądowań, manewrów w locie i radionawigacji. Studenci pod okiem instruktorów przećwiczą m.in. loty przy ograniczonej widoczności, w dużym zachmurzeniu i według przyrządów, sprawdzą też umiejętność zachowania się w sytuacjach awaryjnych. – Trening jest na tyle zbliżony do realnych warunków, że może przyprawić podchorążych nawet o złe samopoczucie jak podczas prawdziwego lotu – mówi ppłk Wilczyński.

Kabina symulatora samolotu odzwierciedla kokpit samolotu M-28 Bryza, a po rekonfiguracji wykorzystywana będzie do szkolenia pilotów do lotów na samolotach Cessna 172 i Piper Seneca V.

Po raz pierwszy podchorążowie będą mieli możliwość szkolenia technik pilotażu na symulatorze śmigłowca SW-4 Puszczyk. – To dla nas szczególnie cenny nabytek – przyznaje szef AOSL z Dęblina. Dodaje, że wcześniej zanim podchorążowie usiedli za sterami SW-4, uczyli się podstaw pilotażu śmigłowca w symulatorze W-3 Głuszec. – To co prawda inne typy, ale zasady latania są te same. To było jednak rozwiązanie tymczasowe. Teraz nastąpi duży skok jakościowy – twierdzi szef AOSL z Dęblina.


Elementem centralnym symulatora śmigłowca jest kokpit, otoczony dużym sferycznym ekranem, na którym obraz prezentowany jest przez osiem projektorów. Sala, w której znajduje się symulator, pomalowana jest na czarno, by ucznia nie rozpraszały jakiekolwiek refleksy świetlne. Zaletą trenażera lotów jest jego rozbudowana baza danych. Imitując lot w symulatorze, instruktor może zaplanować lądowanie na dowolnym lotnisku w Polsce i Europie. Uwzględnia także wszystkie pomoce radiolokacyjne, które znajdują się w wojskowych i cywilnych portach lotniczych. Uczniowie „lecąc” symulatorem, korzystają z częstotliwości radiowych takich samych jak w rzeczywistości i ćwiczą w ten sposób łączność z kontrolerami lotniczymi w języku angielskim.

Producentem obu symulatorów jest firma ETC-PZL Aerospace Industries. Wartość zamówienia to przeszło 5 mln zł. Symulatory SW-4 i M-28 Bryza są kolejnym nabytkiem WSOSP. W „Szkole Orląt” są już symulatory lotu TS-11 Iskra (i katapultowania z tej maszyny), PZL-130 Orlik, trzy Elite 612 oraz trzy trenażery przyrządowe PI-135. Szkoła dysponuje także symulatorem wspomagającym selekcję kandydatów do lotnictwa, symulatorem wieżowym do szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego oraz symulatorem do szkolenia wysuniętych nawigatorów naprowadzania – JTAC-ów.


Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj, AOSL-WSOSP

dodaj komentarz

komentarze


Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
 
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Pancerny sznyt
Za zdrowie utracone na służbie
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Serwis bliżej domu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka – tak, ale tylko polityczna
Olimp gotowy na igrzyska!
Biało-czerwona nad Wilnem
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Oczy na Kijów
Mark Rutte pokieruje NATO
Sportowa rywalizacja weteranów misji
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Spadochroniarze na warcie w UE
Roczny dyżur spadochroniarzy
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Szkolenie na miarę czasów
RBN przed szczytem NATO
Jak usprawnić działania służb na granicy
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Spędź wakacje z wojskiem!
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Ostatnia niedziela…
Pancerniacy trenują cywilów
Strzelnice dla specjalsów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Szpital u „Troski”
Szkolenie do walk w mieście
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Śmierć przyszła po wojnie
Lato pod wodą
Czujemy się tu jak w rodzinie
Wsparcie MON-u dla studentów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Prezydent Zełenski w Warszawie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Polsko-litewskie konsultacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO