moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Rosomaków

Mają ulepszone układy napędowe oraz wzmocnione podwozie, a jeden z nich posiada dodatkową sekcję kadłuba, przez co jest dłuższy o kilkadziesiąt centymetrów od standardowego Rosomaka. Na Jeziorze Rybnickim odbyły się testy pływalności dwóch prototypowych transporterów wyposażonych w pakiety modernizacyjne opracowane przez inżynierów firmy Rosomak SA.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy Rosomak SA, podkreślają, że produkowane przez tę firmę transportery to konstrukcja mająca ponad 20 lat, dlatego trzeba myśleć już o jej modernizacji. – Obecnie używane w KTO Rosomak rozwiązania mają kilkanaście lat i mimo że zasadnicza konstrukcja jest nadal nowoczesna, wiele podzespołów wymaga weryfikacji w zakresie ich potencjału do użytkowania w dłuższej perspektywie – wyjaśnia Jacek Zagożdżon z Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ SA.

 

Jakie ulepszenia?

Specjaliści ze spółki Rosomak przygotowali więc kilka pakietów modernizacyjnych, które obejmują ulepszenia opracowane na podstawie zebranych wniosków i analiz przygotowanych zarówno przez polską armię, jak i przez producenta pojazdów w ramach prac serwisowych i naprawczych.

Podstawowy pakiet modernizacyjny MLU (Mid-life Upgrade) obejmuje przede wszystkim układ napędowy Rosomaka, w tym zakłada wymianę obecnego silnika Scania D1 12 56A03PE o mocy 490 KM na nową jednostkę o mocy 612 KM wraz z nową skrzynią biegów.

Kolejny pakiet MLU dotyczy modernizacji podwozia Rosomaka. Inżynierowie z PGZ proponują dwa jej zakresy: mniejszy, obejmujący tylko wymianę kluczowych podzespołów zawieszenia, oraz większy, który obejmuje zmiany konstrukcyjne, dzięki którym zwiększy się nośność Rosomaków aż do 28 t (obecnie najwięcej to 24 t). Ponieważ transportery w tym wariancie będą też dłuższe o kilkadziesiąt centymetrów, otrzymały one oznaczenie Rosomak-L.

Kolejne pakiety MLU obejmują zwiększenie potencjału bojowego Rosomaków (m.in. nowe urządzenia optoelektroniczne) oraz ergonomię (nowe oświetlenie, tablica kierowcy, hydrauliczna rampa desantowa).

Przedstawiciele PGZ podkreślają, że przygotowując propozycje koncernu w zakresie unowocześnienia KTO Rosomak, starano się, aby były one jak najbardziej elastyczne – tak aby SZRP mogły wybrać z szerokiej palety rozwiązań te, które uznają za najbardziej potrzebne. – Finalna konfiguracja będzie zależeć od potrzeb i wymagań zamawiającego. Takie rozwiązanie pozwoli dostosować proponowane zmiany techniczne zarówno do potrzeb, jak i harmonogramów wojska, a jednocześnie zoptymalizować współczynnik koszt-efekt – przekonuje Jacek Zagożdżon.

Testy na Jeziorze Rybnickim, które odbyły się w połowie lutego, były częścią badań zakładowych proponowanych rozwiązań. Obserwowali je oficerowie z Inspektoratu Wojsk Lądowych Dowództwa Generalnego RSZ. Testy objęły najpierw badania układu napędowego i nadwozia podczas jazdy w trudnym terenie, w tym przejazdów przez różnego typu przeszkody – rowy i uskoki a także strome podjazdy i zjazdy. Potem pojazdy pokonywały przeszkody wodne, wykonywały manewrowanie w wodzie oraz wjazdy do zbiornika wodnego i wyjazdy z niego.

Polska armia posiada obecnie około 900 Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak w kilku wersjach. Pierwsze pojazdy trafiły do służby w 2004 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak SA

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1646861400
Nic z tego nie będzie. MON nie jest zainteresowany unowocześnianiem już posiadanego sprzętu (patrz BWP 1) lub tylko symbolicznymi modyfikacjami (patrz T72), a te trójkątne skrzynki między kołami powinny być usunięte. Opór wody będzie mniejszy i prędkość w wodzie może nieco większa.
36-35-41-0C

Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
 
Szybki marsz, trudny odwrót
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Zmiany w dodatkach stażowych
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Kadisz za bohaterów
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Na straży wschodniej flanki NATO
W obronie wschodniej flanki NATO
SOR w Legionowie
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ameryka daje wsparcie
NATO on Northern Track
Święto stołecznego garnizonu
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Metoda małych kroków
Gunner, nie runner
NATO na północnym szlaku
Kolejne FlyEye dla wojska
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Tragiczne zdarzenie na służbie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Rekordziści z WAT
Wojna w świętym mieście, epilog
Posłowie dyskutowali o WOT
Wytropić zagrożenie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Pytania o europejską tarczę
25 lat w NATO – serwis specjalny
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
W Italii, za wolność waszą i naszą
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Pod skrzydłami Kormoranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO