moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Rosomaków

Mają ulepszone układy napędowe oraz wzmocnione podwozie, a jeden z nich posiada dodatkową sekcję kadłuba, przez co jest dłuższy o kilkadziesiąt centymetrów od standardowego Rosomaka. Na Jeziorze Rybnickim odbyły się testy pływalności dwóch prototypowych transporterów wyposażonych w pakiety modernizacyjne opracowane przez inżynierów firmy Rosomak SA.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy Rosomak SA, podkreślają, że produkowane przez tę firmę transportery to konstrukcja mająca ponad 20 lat, dlatego trzeba myśleć już o jej modernizacji. – Obecnie używane w KTO Rosomak rozwiązania mają kilkanaście lat i mimo że zasadnicza konstrukcja jest nadal nowoczesna, wiele podzespołów wymaga weryfikacji w zakresie ich potencjału do użytkowania w dłuższej perspektywie – wyjaśnia Jacek Zagożdżon z Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ SA.

 

Jakie ulepszenia?

Specjaliści ze spółki Rosomak przygotowali więc kilka pakietów modernizacyjnych, które obejmują ulepszenia opracowane na podstawie zebranych wniosków i analiz przygotowanych zarówno przez polską armię, jak i przez producenta pojazdów w ramach prac serwisowych i naprawczych.

Podstawowy pakiet modernizacyjny MLU (Mid-life Upgrade) obejmuje przede wszystkim układ napędowy Rosomaka, w tym zakłada wymianę obecnego silnika Scania D1 12 56A03PE o mocy 490 KM na nową jednostkę o mocy 612 KM wraz z nową skrzynią biegów.

Kolejny pakiet MLU dotyczy modernizacji podwozia Rosomaka. Inżynierowie z PGZ proponują dwa jej zakresy: mniejszy, obejmujący tylko wymianę kluczowych podzespołów zawieszenia, oraz większy, który obejmuje zmiany konstrukcyjne, dzięki którym zwiększy się nośność Rosomaków aż do 28 t (obecnie najwięcej to 24 t). Ponieważ transportery w tym wariancie będą też dłuższe o kilkadziesiąt centymetrów, otrzymały one oznaczenie Rosomak-L.

Kolejne pakiety MLU obejmują zwiększenie potencjału bojowego Rosomaków (m.in. nowe urządzenia optoelektroniczne) oraz ergonomię (nowe oświetlenie, tablica kierowcy, hydrauliczna rampa desantowa).

Przedstawiciele PGZ podkreślają, że przygotowując propozycje koncernu w zakresie unowocześnienia KTO Rosomak, starano się, aby były one jak najbardziej elastyczne – tak aby SZRP mogły wybrać z szerokiej palety rozwiązań te, które uznają za najbardziej potrzebne. – Finalna konfiguracja będzie zależeć od potrzeb i wymagań zamawiającego. Takie rozwiązanie pozwoli dostosować proponowane zmiany techniczne zarówno do potrzeb, jak i harmonogramów wojska, a jednocześnie zoptymalizować współczynnik koszt-efekt – przekonuje Jacek Zagożdżon.

Testy na Jeziorze Rybnickim, które odbyły się w połowie lutego, były częścią badań zakładowych proponowanych rozwiązań. Obserwowali je oficerowie z Inspektoratu Wojsk Lądowych Dowództwa Generalnego RSZ. Testy objęły najpierw badania układu napędowego i nadwozia podczas jazdy w trudnym terenie, w tym przejazdów przez różnego typu przeszkody – rowy i uskoki a także strome podjazdy i zjazdy. Potem pojazdy pokonywały przeszkody wodne, wykonywały manewrowanie w wodzie oraz wjazdy do zbiornika wodnego i wyjazdy z niego.

Polska armia posiada obecnie około 900 Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak w kilku wersjach. Pierwsze pojazdy trafiły do służby w 2004 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak SA

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1646861400
Nic z tego nie będzie. MON nie jest zainteresowany unowocześnianiem już posiadanego sprzętu (patrz BWP 1) lub tylko symbolicznymi modyfikacjami (patrz T72), a te trójkątne skrzynki między kołami powinny być usunięte. Opór wody będzie mniejszy i prędkość w wodzie może nieco większa.
36-35-41-0C

Polskie Pioruny bronią Estonii
 
Determinacja i wola walki to podstawa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Wybiła godzina zemsty
Rosomaki i Piranie
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Kluczowa rola Polaków
W drodze na szczyt
Rekord w „Akcji Serce”
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Olimp w Paryżu
Bohaterowie z Alzacji
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Medycyna „pancerna”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Posłowie o modernizacji armii
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Kluczowy partner
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Niedźwiadek” na czele AK
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Wiązką w przeciwnika
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Zmiana warty w PKW Liban
Awanse dla medalistów
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
„Czajka” na stępce
Kadeci na medal
Ryngrafy za „Feniksa”
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Trzecia umowa na ZSSW-30
Chirurg za konsolą
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
„Szczury Tobruku” atakują
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Wszystkie oczy na Bałtyk
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO