moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotniskowcowy wyścig zbrojeń

Lotniskowce to symbol potęgi marynarek wojennych, na który jednak niewiele państw może sobie pozwolić. Obecnie niekwestionowanym liderem pod tym względem jest armia amerykańska, ale coraz większy apetyt na nowoczesne lotniskowce mają państwa azjatyckie. Przede wszystkim Pekin, ale podobne ambicje mają także inne państwa azjatyckie. Wody zachodniego Pacyfiku powoli stają się areną lotniskowcowego wyścigu zbrojeń.

Niedoścignionym liderem pozostaje marynarka USA, mająca 11 lotniskowców. Oprócz tego w służbie znajduje się osiem okrętów amfibijnych doków- śmigłowcowców (LHD) typu Wasp, z których każdy, w zależności od rodzaju misji, może przyjąć na pokład do dwudziestu myśliwców F-35B. Dodatkowo US Navy operuje jednym okrętem typu America, drugi przechodzi próby morskie, planowana seria ma liczyć jedenaście jednostek. Są one klasyfikowane jako uderzeniowe okręty amfibijne- śmigłowcowce (LHA), również zdolne do zabrania na pokład ok. 20 myśliwców. Dzięki wprowadzeniu do służby myśliwców skróconego startu i pionowego lądowania F-35B, potencjał bojowy okrętów dwóch ostatnich klas może zostać znacząco zwiększony, a one same zmienić się w de facto lekkie lotniskowce.

Apetyt chińskiego smoka

Jednak ton wspomnianemu wyścigowi nadają Chiny, które posiadają dziś jeden lotniskowiec zbudowany w oparciu o nieukończoną konstrukcję radziecką. Liaoning, bo o nim mowa, wszedł do służby w 2012 r. i może przenosić grupę lotniczą złożoną z ok. 24 samolotów i 12 śmigłowców. W oparciu o tę jednostkę Chińczycy zbudowali kolejny okręt (typ 001A), który kończy próby morskie i być może jeszcze w tym roku wejdzie w skład Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo- Wyzwoleńczej. Jego grupa lotnicza będzie najprawdopodobniej nieco większa niż w przypadku Liaoninga i przekroczy liczbę 40 maszyn. Obydwa lotniskowce są wyposażone w tzw. skocznię narciarską, nie katapulty, co ogranicza ich możliwości bojowe. W katapulty będzie za to wyposażony trzeci chiński lotniskowiec (typ 002), którego budowa została oficjalnie potwierdzona w końcu 2018 r. Ma on mieć wyporność 80-85 tys. ton, czyli nieznacznie już tylko ustępować amerykańskim typom Nimitz i Ford (100 tys. ton wyporności). Według przewidywań zostanie on ukończony w 2020 r. Ostatnie doniesienia dotyczące stoczni, w której powstaje okręt każą przypuszczać, że przygotowuje się ona do budowy kolejnych jednostek zbliżonych rozmiarów. Czy będzie to okręt tego samego typu czy też nowego, roboczo określanego na Zachodzie jako typ 003, trudno dziś spekulować. Wedle ocen chińskich ekspertów kraj ten dla zabezpieczenia swych interesów morskich potrzebuje floty pięciu- sześciu jednostek.


USS Abraham Lincoln

Chiny budują jednak nie tylko klasyczne lotniskowce – we wrześniu został zwodowany pierwszy okręt śmigłowcowiec desantowy typu 075, a w budowie znajdują się dwa kolejne. Przy wyporności ok. 40 tys. ton będą one w stanie przenosić do trzydziestu śmigłowców. Choć pojawiają się opinie, że ChRL powinna zbudować również samoloty skróconego lub pionowego startu, być może w oparciu o radziecki/rosyjski projekt Jaka-141. Mając jednak na uwadze zewnętrzne podobieństwo chińskich myśliwców V generacji (J-20, J-31) do rozwiązań amerykańskich, a także doniesienia na temat kradzieży technologii, nie sposób również wykluczyć, że Pekin jest w stanie zbudować taką maszynę bez pomocy Rosji.

Co zrobią pozostałe państwa regionu?

Rosnący potencjał i zdolności bojowe chińskiej marynarki są źródłem niepokoju w Japonii. Kraj ten od zakończenia II wojny światowej nie posiadał lotniskowców, choć japońska marynarka wojenna należy do najnowocześniejszych na świecie. Oficjalnie nic się w tej kwestii nie zmienia, jednak zapadła już decyzja o zakupie 42 myśliwców F-35B (jeśli doliczymy do tego 60 F-35A okaże się, że Japonia będzie dysponować największą po USA flotą tych myśliwców) a także o modernizacji klasyfikowanych jako niszczyciele śmigłowcowe okrętów Izumo i Kaga. Przy wyporności 27 tys. ton, długości 248 i szerokości 38 metrów określanie ich niszczycielami brzmi nieco dziwnie, a z myśliwcami na pokładach zmienią się one ostatecznie w lekkie lotniskowce, niezależnie od sztuczek językowych stosowanych dla ich nazwania. Japonia dysponuje również dwoma mniejszymi (19 tys. ton wyporności, 197 metrów długości i 33 szerokości) niszczycielami śmigłowcowymi typu Hyuga, jednak na razie ich przebudowa pod F-35B nie jest przewidywana.

Zakup F-35B rozważa również Republika Korei. Kraj ten posiada dziś jeden śmigłowcowiec desantowy typu Dokdo (18,8 tys. ton wyporności), po latach zdecydowano o budowie drugiej jednostki tego typu, która aktualnie przechodzi próby morskie. Z kolei w lipcu poinformowano o planach budowy okrętu nowego typu, o wyporności ok. 30 tys. ton, a więc nieco większego od jednostek japońskich. Wejdzie on do służby pod koniec kolejnej dekady. Do chwili obecnej nie zapadła decyzja czy zakup (być może 20 sztuk) F-35B będzie oznaczał rezygnację z podobnej liczby myśliwców w wersji „A”, czy też zostanie on zrealizowany niezależnie od wcześniejszych planów.

Chociaż Indie nie należą do basenu Pacyfiku, jednak pisząc o chińskich planach i ambicjach warto wspomnieć również o tym państwie. Biorąc pod uwagę potencjał demograficzny, militarny oraz położenie geograficzne, pozwalające na kontrolowanie morskich szlaków komunikacyjnych biegnących z Bliskiego Wschodu i Afryki, Indie to główny potencjalny rywal ChRL w regionie Indo-Pacyfiku. New Delhi posiada dziś w służbie jeden lotniskowiec INS Vikramaditya, będący zmodernizowaną wersją radzieckiego krążownika lotniczego proj. 1143 Kijów. Okręt ma wyporność 45,4 tys. ton i przenosi grupę lotniczą składającą się z dwudziestu sześciu myśliwców MiG-29K i dziesięciu śmigłowców. W budowie znajduje się kolejna, nieco mniejsza jednostka INS Vikrant (40 tys. ton wyporności), zwodowana w 2013 r., jednak wciąż nieukończona. Data rozpoczęcia prób morskich i wejścia okrętu do służby była kilkukrotnie zmieniana, obecnie mówi się o końcu przyszłego lub początku 2021 r. W planach jest również budowa trzeciego lotniskowca INS Vishal, choć prace nad nim nie zostały jeszcze rozpoczęte. Co więcej pojawiły się informacje, że Hindusi są zainteresowani planami brytyjskiego lotniskowca HMS Qeen Elizabeth i zbudowania własnej jednostki na wzór tego projektu. Biorąc po uwagę liczne zawirowania, które zwykle towarzyszą hinduskim programom zbrojeniowych, nie należy się spodziewać, by wprowadzenie do linii trzeciego lotniskowca nastąpiło wcześniej niż pod koniec kolejnej dekady.

Niekiedy pojawiają się głosy, że w dobie precyzyjnych systemów rażenia dalekiego zasięgu lotniskowce stają się przeżytkiem, jednak patrząc na plany pozyskiwania okrętów lotniczych, trudno się z tymi opiniami zgodzić. Indo-Pacyfik staje się polem rywalizacji mocarstw, kluczowym również z punktu widzenia USA. Chińskie ambicje morskie i proces modernizacji marynarki wojennej tego państwa rzutują na zbrojenia w całym regionie. Wszystko wskazuje na to, że lotniskowcowy wyścig zbrojeń dopiero nabiera rozpędu.

Rafał Ciastoń , ekspert ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: US Department of Defense

dodaj komentarz

komentarze

~asd
1575755160
"Jednak ton wspomnianemu wyścigowi nadają Chiny" Tia, kopiując rozwiązania radzieckie czy amerykańskie z lat 60-ych.
34-35-73-0B

Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
 
Kolejowy sabotaż udaremniony
Motocykliści na weterańskim szlaku
Pracowity dyżur Typhoonów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Więcej na mieszkanie za granicą
Spokojnych świąt na granicy!
Trzy dekady DGW
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pilecki ucieka z Auschwitz
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Powstaje armia dronów
Razem w walce ze skażeniami
„Pułaski” na Atlantyku
Rodzina na wagę złota
Polskie F-16 w służbie NATO
Wielkie czyszczenie poligonów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Test wytrzymałości
Power is Here
Wielka lekcja
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
W Ełku wykuwają charaktery
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Priorytety dla Tarczy Wschód
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zatopiony problem
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Double Eagle – podwodny tropiciel
Podniebne wsparcie sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Walka z ogniem trwa
Kadisz za bohaterów
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Strażnik nieba
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Pierwsza misja Gripenów
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Sport kształtuje mentalność
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Viva Polaki! Viva liberatori!
GROM pod ostrzałem
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zwycięstwo mordercy
Pamięć ofiar
Wyrok za tragiczny wypadek
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Bliżej wojska
Spartakiadowe zmagania w Łasku
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO