moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Karbala” od kuchni

Dziś do kin wchodzi „Karbala”. Film opowiada o bohaterskiej obronie przez polskich żołnierzy ratusza w irackim mieście Karbala. Scenografowie, charakteryzatorzy i rekwizytorzy starali się jak najwierniej odtworzyć realia misji. O kulisach powstawania obrazu pisze Małgorzata Schwarzgruber w najnowszym numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

Współczesne polskie wojsko rzadko inspiruje artystów. Twórcy „Karbali” nie mieli wielu filmowych przykładów, do których mogli sięgnąć. Ich opowieść musiała jednak być wiarygodna, dlatego tak ważna była dbałość o szczegóły.

Małgorzata Schwarzgruber w artykule „Zbliżenie na drugi plan” we wrześniowej „Polsce Zbrojnej” odsłania kulisy powstawania produkcji. Pyta scenografów, charakteryzatorów, rekwizytorów, dekoratorów wnętrz. Ci zaś są zgodni, że wiarygodność filmu budują drobiazgi i detale. Są one ważne, bo „Karbala” na długo ukształtuje wyobrażenie widzów o polskich żołnierzach i ich służbie na misji w Iraku. Reżyser Krzysztof Łukaszewicz zapewnia: „Film nie będzie strzelaniną w amerykańskim stylu, lecz wiarygodnie opowiedzianą historią”.

– Produkcja nie miała dużego budżetu, ale udział scenografii w kosztach był dość znaczny – przyznaje scenograf Marek Warszewski. Opowiada, że gdy cztery lata temu dostał do ręki scenariusz „Karbali”, pomyślał, że ciężko będzie nakręcić ten film w Polsce. Pojawił się pomysł, żeby City Hall, czyli miejski ratusz w irackiej Karbali, miejsce kluczowe dla filmu, bo tam musiało zostać nakręconych najwięcej scen militarnych oraz nocnych, powstał w Kairze. Wybuchła jednak Arabska Wiosna i egipską stolicę ogarnęły zamieszki. Kolejną propozycją był Kurdystan, ale dwa tygodnie przed przyjazdem ekipy filmowej w Mosulu także zrobiło się niebezpiecznie. – Szukaliśmy alternatywy w Polsce, głównie na terenach pofabrycznych. I tak trafiliśmy do starej fabryki samochodów na Żeraniu w Warszawie. Zobaczyłem miejsce, które dawało możliwość wykorzystania fasad budynków, a także dobudowania niektórych elementów – opowiada Marek Warszewski.


Recenzja: Artur Kinomaniak Pietras 

Zrobił pierwsze projekty. W ciągu siedmiu tygodni na warszawskim Żeraniu wyrósł fragment irackiego miasta. Scenograf przyznaje, że odtworzenie ulic otaczających City Hall było dużym wyzwaniem, bo „to egzotyczne miejsce i niewiele rekwizytów udało się znaleźć w magazynach”. Wcześniej oglądał mapy, a wyjazdy do Egiptu i Kurdystanu przybliżyły mu bliskowschodnią architekturę.

Inga Palacz, która pracowała przy „Karbali” jako dekorator wnętrz, opowiada o poszukiwaniach na wyprzedażach i targowiskach potrzebnych rekwizytów, m.in. plastikowych krzeseł, które w krajach bliskowschodnich stoją przed każdym sklepem, „bo handluje nie tylko sklep, ale także ulica”. Kupione meble trzeba było podniszczyć, by wyglądały na używane.

– Najwięcej praktycznych wskazówek dotyczyło detali i pochodziło od ppłk. Kaliciaka – przyznaje Marek Warszewski. To on opowiadał ekipie, jak wyglądała budka telefoniczna, z której dzwonili żołnierze, jakie były napisy na kontenerach, jak się prezentowała sala dowodzenia w bazie wojskowej, co oznaczały mapy rozwieszone na ścianach i – co było równie ważne – jak się zachowywali żołnierze.

Więcej o kulisach powstawania „Karbali” we wrześniowym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: Robert Pałka, mat. prasowe WFDiF, Next Film

dodaj komentarz

komentarze


Olympus in Paris
 
Rekord w „Akcji Serce”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Ryngrafy za „Feniksa”
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Bohaterowie z Alzacji
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Awanse dla medalistów
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Czajka” na stępce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci na medal
Kluczowy partner
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Determinacja i wola walki to podstawa
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Jak Polacy szkolą Ukraińców
W drodze na szczyt
Trzecia umowa na ZSSW-30
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Polskie Pioruny bronią Estonii
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Rosomaki i Piranie
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowa rola Polaków
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Wszystkie oczy na Bałtyk
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Medycyna „pancerna”
Wybiła godzina zemsty
Chirurg za konsolą
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Zmiana warty w PKW Liban
Posłowie o modernizacji armii
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wiązką w przeciwnika
Czworonożny żandarm w Paryżu
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
„Szczury Tobruku” atakują
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
„Niedźwiadek” na czele AK
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO