moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kierowcy „gąsienic” zdali egzamin

Kilkunastotonowym transporterem musieli pokonywać wzniesienia, slalomem omijać przeszkody, a nocą używać tylko świateł maskujących. W Toruniu trzynastu żołnierzy przez miesiąc uczyło się prowadzić pojazdy gąsienicowe. W swoich jednostkach będą kierowcami wozów inżynieryjnych lub dowodzenia.


Wojsko używa kilkudziesięciu pojazdów na podwoziu gąsienicowym (MTLB). To głównie transportery rozpoznania inżynieryjnego, wozy inżynieryjne czy pomocy technicznej. Żołnierze nazywają je żartobliwie „drągami”. – To dlatego, że steruje się nimi za pomocą dźwigni kierowania. Żeby na przykład skręcić, trzeba zwolnić lub zatrzymać gąsienicę – wyjaśnia kpt. Tomasz Kisiel z Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia. Przyznaje, że prowadzenie pojazdów gąsienicowych nie jest łatwe. W toruńskim centrum trzynastu szeregowych przez miesiąc uczyło się kierować ciężkimi wozami.

Przyjechali z jednostek w całej Polsce, między innymi z batalionu saperów w Nisku, 18 Pułku Rozpoznawczego w Białymstoku, 1 Brzeskiego Pułku Saperów i 10 Brygady Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Szkolenie zaczęli od teorii. Uczyli się przepisów ruchu drogowego, budowy pojazdów gąsienicowych i zasad ich bezpiecznego używania. Potem dopiero mogli wyjechać w teren.

Ćwiczyli w transporterze rozpoznania inżynieryjnego (MTLB, MTLB TRI), którego wojsko używa m.in. podczas budowy dróg i mostów czy akcji rozpoznania skażeń chemicznych. – Na trasie zwanej patelnią uczyliśmy żołnierzy uruchamiania podgrzewacza rozruchowego, ruszania, przełączania biegów, hamowania i zatrzymywania. Ich zadaniem było także pokonywanie przeszkód, na przykład specjalnie poustawianych opon ciężarówek. Musieli też sprawnie przejechać odcinek drogi slalomem i prowadzić pojazd nocą przy użyciu świateł maskujących – opowiada kpt. Dariusz Kurantowicz, wykładowca cyklu budowy i eksploatacji CSAiU. Podczas drugiej części kursu kierowcy ćwiczyli precyzyjne skręcanie ciężkim pojazdem i pokonywanie terenu pagórkowatego.


Co było dla żołnierzy najtrudniejsze? Instruktorzy przyznają, że najwięcej kłopotów sprawiało oswojenie się z potężnymi pojazdami. Przeciętnie ważą one kilkanaście ton. – W takich wozach widoczność bywa ograniczona. Nieco trudności sprawia też technika jazdy, gdy w pojeździe zamiast kierownicy jest dźwignia, a zamiast kół – gąsienice – mówi kpt. Kurantowicz.

Na koniec kursu żołnierze musieli zdać egzaminy teoretyczny i praktyczny. Wszyscy dostali świadectwa uprawniające do kierowania pojazdami na podwoziu MTLB. W swoich jednostkach będą mogli zająć stanowiska kierowców, kierowców-mechaników lub kierowców-operatorów.

Toruńskie Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia powstało w 2002 roku. Do jego zadań należy m.in.: szkolenie rezerw osobowych, prowadzenie kursów specjalistycznych dla podoficerów oraz szkolenie specjalistów Wojsk Lądowych.

PG

autor zdjęć: kpt. Dariusz Kurantowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1383124200
fajnie jest w tym naszym wojsku. Zawsze wszyscy , wszystko zdają .... .
DB-A6-73-01

Generacje obok siebie
 
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
All Eyes on the Baltic
Z misją wracają do Rumunii
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Po medale w sprincie drużynowym
Latamy, kochamy to i jeszcze nam za to płacą!
Kluczowy partner
„Popcorny” niemile widziane
Niemożliwe nie istnieje
Siedząc na krawędzi
Świeże siły w Jasionce
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Granica bezpieczniejsza
Artyleria rośnie w siłę
Na straży północno-wschodniej flanki
Krwawi, oddycha, warczy
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Broń, która niszczy radary wroga
Na zawsze w naszej pamięci
Zbrodnia w świecie rzeczy
Przeprowadzka CSWOT-u
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Wojsko potrzebuje lotnisk
Będą nowe centra szkoleń specjalistycznych dla terytorialsów!
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
To nie mogło się udać, ale…
Zawiszacy na ratunek
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Rozgryźć Czarną Panterę
What Can Europe Do?
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Dziki zachód na wschodzie II RP
Druga zmiana zameldowała się na granicy
Monument bezimiennego bohatera
Wojskowy kurs dla pozorantów
Problem na dnie Bałtyku
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Przetrwać w lodowatej wodzie
Wojsko gra z WOŚP-em
Opanować miasto wspólnymi siłami
Cztery medale biegaczki „armii mistrzów”
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Trenuj jak żołnierz
„Husarz" w rękach Polaka
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Kawalerzysta z Battle of Britain
Na gąsienicach zaminować teren
Morze ruin, na których wyrosło życie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie walczymy z powietrzem
Nowy eksponat w krakowskim muzeum
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Saperzy z Chełmna dotrzymali słowa
Niezwyciężeni na start!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO