moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kierowcy „gąsienic” zdali egzamin

Kilkunastotonowym transporterem musieli pokonywać wzniesienia, slalomem omijać przeszkody, a nocą używać tylko świateł maskujących. W Toruniu trzynastu żołnierzy przez miesiąc uczyło się prowadzić pojazdy gąsienicowe. W swoich jednostkach będą kierowcami wozów inżynieryjnych lub dowodzenia.


Wojsko używa kilkudziesięciu pojazdów na podwoziu gąsienicowym (MTLB). To głównie transportery rozpoznania inżynieryjnego, wozy inżynieryjne czy pomocy technicznej. Żołnierze nazywają je żartobliwie „drągami”. – To dlatego, że steruje się nimi za pomocą dźwigni kierowania. Żeby na przykład skręcić, trzeba zwolnić lub zatrzymać gąsienicę – wyjaśnia kpt. Tomasz Kisiel z Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia. Przyznaje, że prowadzenie pojazdów gąsienicowych nie jest łatwe. W toruńskim centrum trzynastu szeregowych przez miesiąc uczyło się kierować ciężkimi wozami.

Przyjechali z jednostek w całej Polsce, między innymi z batalionu saperów w Nisku, 18 Pułku Rozpoznawczego w Białymstoku, 1 Brzeskiego Pułku Saperów i 10 Brygady Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Szkolenie zaczęli od teorii. Uczyli się przepisów ruchu drogowego, budowy pojazdów gąsienicowych i zasad ich bezpiecznego używania. Potem dopiero mogli wyjechać w teren.

Ćwiczyli w transporterze rozpoznania inżynieryjnego (MTLB, MTLB TRI), którego wojsko używa m.in. podczas budowy dróg i mostów czy akcji rozpoznania skażeń chemicznych. – Na trasie zwanej patelnią uczyliśmy żołnierzy uruchamiania podgrzewacza rozruchowego, ruszania, przełączania biegów, hamowania i zatrzymywania. Ich zadaniem było także pokonywanie przeszkód, na przykład specjalnie poustawianych opon ciężarówek. Musieli też sprawnie przejechać odcinek drogi slalomem i prowadzić pojazd nocą przy użyciu świateł maskujących – opowiada kpt. Dariusz Kurantowicz, wykładowca cyklu budowy i eksploatacji CSAiU. Podczas drugiej części kursu kierowcy ćwiczyli precyzyjne skręcanie ciężkim pojazdem i pokonywanie terenu pagórkowatego.


Co było dla żołnierzy najtrudniejsze? Instruktorzy przyznają, że najwięcej kłopotów sprawiało oswojenie się z potężnymi pojazdami. Przeciętnie ważą one kilkanaście ton. – W takich wozach widoczność bywa ograniczona. Nieco trudności sprawia też technika jazdy, gdy w pojeździe zamiast kierownicy jest dźwignia, a zamiast kół – gąsienice – mówi kpt. Kurantowicz.

Na koniec kursu żołnierze musieli zdać egzaminy teoretyczny i praktyczny. Wszyscy dostali świadectwa uprawniające do kierowania pojazdami na podwoziu MTLB. W swoich jednostkach będą mogli zająć stanowiska kierowców, kierowców-mechaników lub kierowców-operatorów.

Toruńskie Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia powstało w 2002 roku. Do jego zadań należy m.in.: szkolenie rezerw osobowych, prowadzenie kursów specjalistycznych dla podoficerów oraz szkolenie specjalistów Wojsk Lądowych.

PG

autor zdjęć: kpt. Dariusz Kurantowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1383124200
fajnie jest w tym naszym wojsku. Zawsze wszyscy , wszystko zdają .... .
DB-A6-73-01

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Groty na granicę
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Mężny Duch po raz ósmy
Opanować miasto wspólnymi siłami
Opanować „bestię”
Zanim przylecą najnowsze Apache’e
Dno Bałtyku pod obserwacją
Niewdzięczna, ale konieczna praca
Zobaczyć, dotknąć, opowiedzieć
Kobi – pies do zadań specjalnych
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Przechwycić, wkroczyć, skontrolować
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Prawdziwi invictus!
RBN: Polska stoi przy Ukrainie
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Najszybsza na ściance wspinaczkowej
Spojrzenie tysiąca jardów
Oswajanie Cougarów
Buzdygan Internautów 2024 – głosowanie
AI Under Control
Foch stawia warunki
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Wiceszef MON-u o odtajnieniu planów obrony kraju
What Can Europe Do?
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Rekompensaty dla weteranów poszkodowanych
Borsuki w Prokuratorii Generalnej
Współpraca w cyberprzestrzeni
Polska i Słowacja dla bezpieczeństwa
NATO bliżej Ukrainy, Ukraina bliżej NATO
SKON: presja migracyjna maleje
Walka w półcieniu
Przerwany lot „Orlika”
Paweł Bejda o zagubionych minach: Wnioski zostały wyciągnięte
Nowy wzór legitymacji dla wojskowych emerytów
Powstaje Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji
NATO wzmacnia wschodnią flankę
Na ratunek zasypanym lawiną
Zaklinacz czworonogów
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Zmiana warty na Sycylii
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Po szoku zawsze przychodzi mobilizacja
„Najszybciej rozwijająca się jednostka w kraju”
Bokserski trening w 1 Brygadzie
Polskie dowództwo w sercu US Army
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Sprzęt US Army pod opieką Polaków
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Panczeniści nie zawiedli
Pionier (z) Abramsa
Misje w pigułce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kwalifikacja to nie pobór
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Sokół dla studentów WAT-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO