moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

WZT-3. Na ratunek pancerniakom

Po krajowym i eksportowym sukcesie WZT-2 Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” nie zwolniły tempa. Wojsko Polskie miało coraz więcej czołgów T-72, opracowano więc nowszy typ wozu zabezpieczenia technicznego opierając się na konstrukcji radzieckiego czołgu. Tak powstał WZT-3 – wielofunkcyjny pojazd, który również zyskał uznanie, nie tylko w Polsce.

Służą do ewakuacji i zabezpieczenia technicznego pojazdów na polu walki, prowadzenia prac montażowych z wykorzystaniem żurawia TD-50, spawarki elektrycznej i gazowej. Są przystosowane do prac inżynieryjnych prowadzonych za pomocą lemiesza czy wyciągania zakopanego sprzętu za pomocą wyciągarki głównej. W razie potrzeby posłużą także do ewakuacji rannych żołnierzy z pola walki. A to tylko podstawowe funkcje WZT-3 – pojazdu, który w 1989 roku trafił w wyposażenie Wojska Polskiego. Już rok później wozem zabezpieczenia technicznego polskiej produkcji zainteresowały się Indie, które do dziś użytkują kilkaset takich wozów. Wśród innych zagranicznych użytkowników WZT-3 w różnych wersjach licencyjnych są: Serbia, Chorwacja, Czechy, Malezja czy Kuwejt. Od ubiegłego roku używa ich także ukraińskie wojsko.

 

Pierwsza wersja WZT-3 powstała na podwoziu T-72 jako zabezpieczenie właśnie dla tego typu czołgów. Z czasem zaczęto jednak produkować zmodernizowaną wersję wozu, czyli WZT-3M, która spełniała wymogi zabezpieczenia polskich PT-91, indyjskich T-90S Bhishma i innych jednostek sprzętu z uwzględnieniem, że sztywny hol umożliwia ewakuowanie uszkodzonych pojazdów o masie do 50 t. Zmodernizowany wóz ma m.in. mocniejszy silnik S-12U o mocy 850 KM (625 kW) lub 1000-konny S-1000. Producent – Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” – podkreśla, że dzięki dużej uniwersalności i łatwej adaptacji można pojazdu używać do różnego rodzaju specjalistycznych prac technicznych, w tym chemicznych i przeciwpożarowych. WZT-3 może pracować w każdych warunkach klimatycznych w temperaturze od -24 C do +50 C.

Ważący 40 t WZT-3 (masa bojowa 42 t) może po utwardzonej drodze rozwinąć prędkość około 60 km/h. W terenie pokonuje brody o głębokości 1,8 m i przeszkody wodne do 5 m głębokości. Zasięg operacyjny wozu wynosi od 200 km do ok. 600 km (z dodatkowymi beczkami paliwa).

Główne wyposażenie WZT-3 to przede wszystkim wysuwany żuraw hydrauliczny TD-50 o udźwigu 15 t i regulowanym ramieniu (5,8–8 m) oraz dwie wyciągarki: główną, mechaniczną o uciągu 280 kN (840 kN po zastosowaniu wielokrążka) i hydrauliczną o uciągu 20 kN. Wóz ma lemiesz o wymiarach 360 na 90 cm, urządzenia do spawania i cięcia elektrycznego oraz acetylenowego, sprężarkę powietrza oraz zestawy do podnoszenia zespołów napędowych.

Przykładowe uzbrojenie WZT-3 (może się różnić w zależności od wersji i lokalnych modernizacji) stanowi 12,7-milimetrowy przeciwlotniczy wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT (zapas amunicji 300 szt.) i 81-milimetrowa wyrzutnia granatów dymnych.

Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych informuje, że obecnie w Siłach Zbrojnych RP jest około 300 egzemplarzy pojazdów z rodziny WZT. Większość z nich to WZT-2, ponieważ WZT-3 został wyprodukowany dla Wojska Polskiego w około 30 egzemplarzach. W latach 2019–2024 wyremontowano i oddano do użytkowania 23 pojazdy WZT. Trzy kolejne są w trakcie realizacji.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, infografika Łukasz Krzysztofowicz

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy na wschodniej straży
Zwycięska batalia o stolicę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Orlik na Alfę
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Black Hawki nad Warszawą
Husarz z polskim instruktorem
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Z najlepszymi na planszy
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Krok ku niezależności
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Święto Wojsk Lądowych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Rekompensaty na nowych zasadach
Hekatomba na Woli
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
NATO – jesteśmy z Polską
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
W poszukiwaniu majora Serafina
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Defendery skompletowane
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Road Runner” w Libanie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
17 września 1939. Nigdy więcej
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Czołgiści w ogniu
Cios w plecy
Pożegnanie z Columbią
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Dwie agresje, dwie okupacje
Największy transport Abramsów w tym roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Kurs dla najlepszych w SERE
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO