moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na ratunek pancerniakom

Po krajowym i eksportowym sukcesie WZT-2 Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” nie zwolniły tempa. Wojsko Polskie miało coraz więcej czołgów T-72, opracowano więc nowszy typ wozu zabezpieczenia technicznego opierając się na konstrukcji radzieckiego czołgu. Tak powstał WZT-3 – wielofunkcyjny pojazd, który również zyskał uznanie, nie tylko w Polsce.

Służą do ewakuacji i zabezpieczenia technicznego pojazdów na polu walki, prowadzenia prac montażowych z wykorzystaniem żurawia TD-50, spawarki elektrycznej i gazowej. Są przystosowane do prac inżynieryjnych prowadzonych za pomocą lemiesza czy wyciągania zakopanego sprzętu za pomocą wyciągarki głównej. W razie potrzeby posłużą także do ewakuacji rannych żołnierzy z pola walki. A to tylko podstawowe funkcje WZT-3 – pojazdu, który w 1989 roku trafił w wyposażenie Wojska Polskiego. Już rok później wozem zabezpieczenia technicznego polskiej produkcji zainteresowały się Indie, które do dziś użytkują kilkaset takich wozów. Wśród innych zagranicznych użytkowników WZT-3 w różnych wersjach licencyjnych są: Serbia, Chorwacja, Czechy, Malezja czy Kuwejt. Od ubiegłego roku używa ich także ukraińskie wojsko.

 

REKLAMA

Pierwsza wersja WZT-3 powstała na podwoziu T-72 jako zabezpieczenie właśnie dla tego typu czołgów. Z czasem zaczęto jednak produkować zmodernizowaną wersję wozu, czyli WZT-3M, która spełniała wymogi zabezpieczenia polskich PT-91, indyjskich T-90S Bhishma i innych jednostek sprzętu z uwzględnieniem, że sztywny hol umożliwia ewakuowanie uszkodzonych pojazdów o masie do 50 t. Zmodernizowany wóz ma m.in. mocniejszy silnik S-12U o mocy 850 KM (625 kW) lub 1000-konny S-1000. Producent – Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” – podkreśla, że dzięki dużej uniwersalności i łatwej adaptacji można pojazdu używać do różnego rodzaju specjalistycznych prac technicznych, w tym chemicznych i przeciwpożarowych. WZT-3 może pracować w każdych warunkach klimatycznych w temperaturze od -24 C do +50 C.

Ważący 40 t WZT-3 (masa bojowa 42 t) może po utwardzonej drodze rozwinąć prędkość około 60 km/h. W terenie pokonuje brody o głębokości 1,8 m i przeszkody wodne do 5 m głębokości. Zasięg operacyjny wozu wynosi od 200 km do ok. 600 km (z dodatkowymi beczkami paliwa).

Główne wyposażenie WZT-3 to przede wszystkim wysuwany żuraw hydrauliczny TD-50 o udźwigu 15 t i regulowanym ramieniu (5,8–8 m) oraz dwie wyciągarki: główną, mechaniczną o uciągu 280 kN (840 kN po zastosowaniu wielokrążka) i hydrauliczną o uciągu 20 kN. Wóz ma lemiesz o wymiarach 360 na 90 cm, urządzenia do spawania i cięcia elektrycznego oraz acetylenowego, sprężarkę powietrza oraz zestawy do podnoszenia zespołów napędowych.

Przykładowe uzbrojenie WZT-3 (może się różnić w zależności od wersji i lokalnych modernizacji) stanowi 12,7-milimetrowy przeciwlotniczy wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT (zapas amunicji 300 szt.) i 81-milimetrowa wyrzutnia granatów dymnych.

Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych informuje, że obecnie w Siłach Zbrojnych RP jest około 300 egzemplarzy pojazdów z rodziny WZT. Większość z nich to WZT-2, ponieważ WZT-3 został wyprodukowany dla Wojska Polskiego w około 30 egzemplarzach. W latach 2019–2024 wyremontowano i oddano do użytkowania 23 pojazdy WZT. Trzy kolejne są w trakcie realizacji.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, infografika Łukasz Krzysztofowicz

dodaj komentarz

komentarze


Moc Czarnych Panter
 
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Kadra F-35 rośnie w siłę
Na „pasku” przy granicy z Białorusią
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wojsko dostanie kolejne symulatory Bayraktarów
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Cel: wyszkolić podoficera
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Ratownik czołgów
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Demony wojny nie patrzą na płeć
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Ostatnia niedziela…
Pucharowe zmagania Polaków
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Kolarskie święto w stolicy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Tłumy na zawodach w Krakowie
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Zmodernizowany Leopard 2PL
Czas na wspólne działania
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Planowano zamach na Zełenskiego
W paradnym szyku
Na ratunek pancerniakom
Abramsy od marines
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Dzieci wojny
7TP – czołg kompromisu
Zostań częścią zwycięskiego teamu
BWR-1 – weteran po liftingu
Terytorialsi zawitają do Płocka
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Gen. Skrzypczak nie żyje
Badania z kosmosu
Najbardziej żołnierski żołnierz
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Dronowa rewolucja tuż-tuż
Pieta Michniowska
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Incydent na wschodniej granicy
Trwa szkolenie Legii Akademickiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Orlik na Alfę
Jak wojsko pomaga Straży Granicznej? Raport z okolic Szczecina
Na rosyjskim pasku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Zawalcz o cybernagrodę!
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Ten beton... żyje!
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO