moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

WZT-3. Na ratunek pancerniakom

Po krajowym i eksportowym sukcesie WZT-2 Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” nie zwolniły tempa. Wojsko Polskie miało coraz więcej czołgów T-72, opracowano więc nowszy typ wozu zabezpieczenia technicznego opierając się na konstrukcji radzieckiego czołgu. Tak powstał WZT-3 – wielofunkcyjny pojazd, który również zyskał uznanie, nie tylko w Polsce.

Służą do ewakuacji i zabezpieczenia technicznego pojazdów na polu walki, prowadzenia prac montażowych z wykorzystaniem żurawia TD-50, spawarki elektrycznej i gazowej. Są przystosowane do prac inżynieryjnych prowadzonych za pomocą lemiesza czy wyciągania zakopanego sprzętu za pomocą wyciągarki głównej. W razie potrzeby posłużą także do ewakuacji rannych żołnierzy z pola walki. A to tylko podstawowe funkcje WZT-3 – pojazdu, który w 1989 roku trafił w wyposażenie Wojska Polskiego. Już rok później wozem zabezpieczenia technicznego polskiej produkcji zainteresowały się Indie, które do dziś użytkują kilkaset takich wozów. Wśród innych zagranicznych użytkowników WZT-3 w różnych wersjach licencyjnych są: Serbia, Chorwacja, Czechy, Malezja czy Kuwejt. Od ubiegłego roku używa ich także ukraińskie wojsko.

 

Pierwsza wersja WZT-3 powstała na podwoziu T-72 jako zabezpieczenie właśnie dla tego typu czołgów. Z czasem zaczęto jednak produkować zmodernizowaną wersję wozu, czyli WZT-3M, która spełniała wymogi zabezpieczenia polskich PT-91, indyjskich T-90S Bhishma i innych jednostek sprzętu z uwzględnieniem, że sztywny hol umożliwia ewakuowanie uszkodzonych pojazdów o masie do 50 t. Zmodernizowany wóz ma m.in. mocniejszy silnik S-12U o mocy 850 KM (625 kW) lub 1000-konny S-1000. Producent – Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” – podkreśla, że dzięki dużej uniwersalności i łatwej adaptacji można pojazdu używać do różnego rodzaju specjalistycznych prac technicznych, w tym chemicznych i przeciwpożarowych. WZT-3 może pracować w każdych warunkach klimatycznych w temperaturze od -24 C do +50 C.

Ważący 40 t WZT-3 (masa bojowa 42 t) może po utwardzonej drodze rozwinąć prędkość około 60 km/h. W terenie pokonuje brody o głębokości 1,8 m i przeszkody wodne do 5 m głębokości. Zasięg operacyjny wozu wynosi od 200 km do ok. 600 km (z dodatkowymi beczkami paliwa).

Główne wyposażenie WZT-3 to przede wszystkim wysuwany żuraw hydrauliczny TD-50 o udźwigu 15 t i regulowanym ramieniu (5,8–8 m) oraz dwie wyciągarki: główną, mechaniczną o uciągu 280 kN (840 kN po zastosowaniu wielokrążka) i hydrauliczną o uciągu 20 kN. Wóz ma lemiesz o wymiarach 360 na 90 cm, urządzenia do spawania i cięcia elektrycznego oraz acetylenowego, sprężarkę powietrza oraz zestawy do podnoszenia zespołów napędowych.

Przykładowe uzbrojenie WZT-3 (może się różnić w zależności od wersji i lokalnych modernizacji) stanowi 12,7-milimetrowy przeciwlotniczy wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT (zapas amunicji 300 szt.) i 81-milimetrowa wyrzutnia granatów dymnych.

Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych informuje, że obecnie w Siłach Zbrojnych RP jest około 300 egzemplarzy pojazdów z rodziny WZT. Większość z nich to WZT-2, ponieważ WZT-3 został wyprodukowany dla Wojska Polskiego w około 30 egzemplarzach. W latach 2019–2024 wyremontowano i oddano do użytkowania 23 pojazdy WZT. Trzy kolejne są w trakcie realizacji.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, infografika Łukasz Krzysztofowicz

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Burza” nabiera kształtów
Dzień wart stu lat
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Nowe K9 w Węgorzewie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Niebo pod osłoną
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Kolejne AW149 nadlatują
The Taste of Military Service
Combat 56 u terytorialsów
Niemieckie wsparcie z powietrza
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Najdłuższa noc
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Snowboardzistka i pływacy na medal
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Służba w kadrze
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Odpalili K9 Thunder
Aby granica była bezpieczna
Kto zostanie Asem Sportu?
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Święto sportowców w mundurach
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Historyczna „Wisła”
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Panczeniści na podium w Hamar
Wojsko ma swojego satelitę!
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Wisła dopłynęła
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Gdy ucichnie artyleria
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polski Rosomak dalej w produkcji
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Militarne Schengen
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Mundurowi z benefitami
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Plan na WAM
Gala Boksu na Bemowie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Seryjny Heron coraz bliżej
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Astronauta w Szkole Orląt
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Pancerniacy jadą na misję
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO