moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Inwestycje w mobilność wojska

Dla przyjęcia wojsk sojuszniczych w razie zagrożenia konieczna jest rozbudowa polskich portów morskich oraz budowa strategicznych połączeń drogowych – podkreślali uczestnicy posiedzenia sejmowej Komisji Obrony. Szczególną rolę ich zdaniem odgrywają tu inwestycje w terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni oraz budowa gdyńskiej Drogi Czerwonej.

– Siły sojusznicze, które w razie kryzysu wesprą Polskę w ramach art. 5 Traktatu północnoatlantyckiego, mają się nie tylko przemieścić po terytorium Rzeczypospolitej, lecz także muszą się przemieścić szybko – mówił w czwartek na posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony Narodowej płk Sławomir Walenczykowski, szef Zarządu Logistyki P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

Komisja wysłuchała informacji przedstawicieli Ministerstw Obrony i Infrastruktury na temat funkcjonowania systemu wsparcia przez państwo gospodarza (Host Nation Support – HNS), szczególnie w kontekście rozbudowy i modernizacji polskich portów morskich, a także realizacji inwestycji drogowych jako kluczowej infrastruktury w systemie mobilności wojsk.

Sojusznicy u nas

Jak podał płk Walenczykowski, HNS to cywilna i wojskowa pomoc udzielana przez państwo gospodarza w czasie pokoju, kryzysu i wojny sojuszniczym siłom zbrojnym i organizacjom, które są rozmieszczane na jego terytorium, wykonują tam zadania lub się przemieszczają.

– Pomoc ta wymaga zarówno przygotowania przez Polskę infrastruktury, jak i udzielenia wsparcia w zakresie transportu wojsk, zabezpieczenia materiałowego i technicznego, udostępnienia infrastruktury i usług, zabezpieczenia medycznego, łączności – wyliczał oficer. Podkreślił, że działania podejmowane w celu przygotowania Polski do wypełnienia tych zadań niosą konkretne wyzwania dla strony wojskowej i cywilnej. Jak poinformował, obecnie w ramach różnych inicjatyw międzynarodowych na terytorium naszego kraju średnio przebywa około 12 tys. żołnierzy sojuszniczych. W ramach natowskich inicjatyw w Polsce ulokowane są: Wielonarodowy Korpus Północny Wschód w Szczecinie, Dowództwo Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód w Elblągu, Centrum Eksperckie Kontrwywiadu w Krakowie, Batalionowa Grupa Bojowa NATO w Orzyszu oraz Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC), Centrum Eksperckie Żandarmerii Wojskowej, Grupa Integracyjna NATO, batalion łączności i Centrum Analiz, Szkolenia i Edukacji NATO-Ukraina (JTEC) w Bydgoszczy.
Ponadto w ramach współpracy polsko-amerykańskiej w Redzikowie znajdują się elementy tarczy przeciwrakietowej, w Żaganiu – dowództwo Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT), której pododdziały są w Skwierzynie, Świętoszowie i Bolesławcu, w Powidzu – amerykański komponent wojskowy i składy materiałowe, w Poznaniu – wysunięte stanowisko dowodzenia V Korpusu USA, w Drawsku Pomorskim i Toruniu – komponent wojsk lądowych, w Łasku – skrzydło bojowe komponentu lotniczego, w Mirosławcu – komponenty bezzałogowych statków powietrznych, a w Krakowie współpracują siły specjalne Polski i USA. Dodatkowo w Polsce żołnierze innych państw stacjonują w dowództwie Litewsko-Polsko-Ukraińskiej Brygady w Lublinie.

Jak zauważył płk Walenczykowski, podpisana w 2020 roku umowa między Polską a USA o wzmocnionej współpracy w zakresie obronności zobowiązała nasz kraj do zapewnienia wsparcia infrastrukturalnego i logistycznego w 19 uzgodnionych obiektach, co pozwoli na przyjęcie w Polsce do 20 tys. amerykańskich żołnierzy. – W konsekwencji przyjęcia w NATO w 2024 roku koncepcji wsparcia przez państwa gospodarzy operacji kolektywnej obrony Polska przystąpiła do przygotowania sieci wsparcia i zaopatrywania operacji sojuszniczej na swoim terytorium – mówił oficer z SGWP. Dodał, że w skład tej sieci wchodzą m.in. przejścia graniczne, porty morskie i lotnicze, centra wsparcia konwojów, składy materiałowe oraz sieci transportowe.

Dwa porty

Szef Zarządu Logistyki P4 SGWP podkreślił, że ważną rolę w systemie przyjęcia wojsk sojuszniczych na terytorium Rzeczypospolitej odgrywają porty morskie. W tym kontekście znaczenia nabierają dwie planowane inwestycje portowe: Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni.

Za realizację terminala w Świnoujściu, który ma obsługiwać największe kontenerowce świata, odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a przedsięwzięcie koordynuje Ministerstwo Infrastruktury. Terminal ma być gotowy na przełomie 2028 i 2029 roku. Z kolei Port Zewnętrzny w Gdyni przygotowywany jest przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a jego oddanie do użytku ma nastąpić w 2029 roku.

Płk Walenczykowski podkreślił, że Zarząd Logistyki od 2020 roku jest zaangażowany w opracowanie wymagań cywilno-wojskowych dla inwestycji w Świnoujściu. – Także inwestycja w Gdyni jest przyjmowana przez wojsko pozytywnie jako sposób na dywersyfikację dostępnej infrastruktury portowej i poprawę mobilności wojskowej – zauważył oficer.
Docelowo tor podejścia do terminali ma mieć 17 m głębokości, co pozwoli wpływać tam wszystkim statkom, które mogą wejść na Bałtyk. – Planowane terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni spełniają w naszej ocenie warunki podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego, a ich realizacja wpłynie znacząco na poprawę mobilności wojsk oraz zdolności do szybkiego przerzutu wojsk sojuszniczych na terytorium RP – argumentował płk Walenczykowski. Oficer dodał, że terminale będą stanowić konkurencję dla największych natowskich hubów transportu morskiego, jak Hamburg, Bremerhaven czy Rostock w Niemczech, a bezpośredni dostęp do terminali od strony morza zminimalizuje ryzyko blokady toru.

Droga Czerwona

Pytany przez posłów o słabe, z punktu widzenia wojska, punkty obecnych portów w Szczecinie i Gdyni, płk Maciej Konopa z Zarządu Logistyki SGWP przyznał, że w Szczecinie jest to kanał łączący go ze Świnoujściem. – Mimo że w ostatnich latach został pogłębiony do 10 m, to np. zatopienie tam barki zablokuje port – mówił. Z kolei w Gdyni wrażliwym miejscem jest wiodąca do portu Estakada Kwiatkowskiego. Stąd też, jak zauważył płk Konopa, tak ważna jest budowa tzw. Drogi Czerwonej. To planowana trasa, która ma stanowić połączenie portu w Gdyni z drogą ekspresową S6 na odcinku obwodnicy Trójmiasta. Przedsięwzięcie ma znaczenie zarówno dla gospodarki, jak i wojska, ponieważ port w Gdyni to miejsce wyładunku uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla przybywających do Polski oddziałów sojuszniczych.
Inwestycja jest podzielona na trzy odcinki: Gdynia Chylonia – Kwiatkowskiego o długości około 5,5 km, Kwiatkowskiego – Ofiar Grudnia ’70 – około 2,4 km, Ofiar Grudnia ’70 –Terminal Promowy – ponad 1 km. Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, poinformował posłów, że dla pierwszego odcinka opracowanie koncepcji i dokumentacji umożliwiającej złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej zakończy się w IV kwartale tego roku. Z kolei dla odcinków drugiego i trzeciego zakończono opracowanie studium komunikacyjnego.

– Szacowane koszty tej inwestycji to około 4,5 mld złotych – podał Bukowiec. Dodał, że trwają analizy co do możliwości finansowania Drogi Czerwonej w ramach planowanego Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności. Jak ocenił na posiedzeniu komisji Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej, przepisy o tym funduszu powinny być gotowe na jesieni. – Już teraz Droga Czerwona i wiodąca do portu wojennego w Gdyni Estakada Kwiatkowskiego są przedmiotem analiz w kontekście możliwości pozyskania na nie środków z Unii Europejskiej, te inwestycje muszą być wykonane i pieniądze na nie zostaną znalezione – zapewnił Samsonowicz.

Żeby przyspieszyć budowę trasy, Ministerstwo Infrastruktury chce wpisać ją na listę przedsięwzięć strategicznych w ramach specustawy o inwestycjach obronnych. Ustawa, nad którą prace w parlamencie są na finiszu, skraca i upraszcza procedury administracyjne przy inwestycjach obronnych i dla bezpieczeństwa. – Gdyby to się udało, szacujemy, że proces przygotowawczy tego zadania będziemy mogli skrócić o około dwa lata – powiedział Bukowiec.

Maciej Samsonowicz poinformował też posłów, że na ukończeniu jest raport resortu obrony w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Przeanalizowano ponad tysiąc odcinków dróg z woj. pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. – Wybraliśmy po kilkanaście inwestycji niezbędnych do zrealizowania z punktu widzenia mobilności wojsk własnych i sojuszniczych – podał doradca ministra.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Platforma X/ Paweł Bejda

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Nowe zdolności sił zbrojnych
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Artylerzyści mają moc!
Komplet medali wojskowych na ringu
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Nadchodzi era Borsuka
Smak służby
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
W krainie Świętego Mikołaja
Pancerniacy jadą na misję
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Holenderska misja na polskim niebie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Wojsko ma swojego satelitę!
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najdłuższa noc
Przygotowani znaczy bezpieczni
Zawiszacy przywitali Borsuki
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Borsuki jadą do wojska!
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Niebo pod osłoną
Orka na kursie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Don’t Get Hacked
Dzień wart stu lat
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szwedzi w pętli
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Plan na WAM
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
Satelita MikroSAR nadaje
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Czas na polskie Borsuki
Militarne Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO