moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot F-16 doceniony przez widzów

Mjr Maciej „Slab” Krakowian zdobył prestiżową nagrodę „As the Crow Flies Trophy” na Royal International Air Tattoo (RIAT) w Wielkiej Brytanii. – Publiczność przyznała nagrodę za mój solowy występ, ale jest to efekt pracy całego zespołu, bez którego nie byłbym w stanie zaprezentować swoich umiejętności i możliwości samolotu – podkreśla dowódca F-16 Tiger Demo Team.

RIAT to największy na świecie pokaz lotnictwa wojskowego, organizowany co roku w lipcu na terenie bazy RAF Fairford w Gloucestershire w Anglii. Każdego roku impreza przyciąga od 150 000 do 200 000 widzów. Uczestnicy, którzy wykupią specjalny pakiet wejściówek FRIAT (Friends of Royal International Air Tattoo), mogą m.in. głosować na najlepszy pokaz w ramach „As the Crow Flies Trophy”. W tym roku to trofeum trafiło do mjr. Macieja Krakowiana z F-16 Tiger Demo Team z 6 Eskadry Lotniczej, która stacjonuje w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego pod Poznaniem.

„Slab” za sterami F‑16C Fighting Falcon Block 52+ wykonał na RIAT 2025 cztery loty: trzy pokazowe i jeden treningowy. Każdy z nich stanowił inną modyfikację pokazu przystosowanego do warunków pogodowych. – Panowała iście angielska pogoda. Podstawy chmur były stosunkowo niskie, więc każdego dnia robiliśmy nieco inną modyfikację pokazu płaskiego i niskiego – mówi oficer i tłumaczy, że niski pokaz jest wykonywany przy podstawie chmur na poziomie 3500–4000 stóp (ok. 1000–1200 m), a płaski – przy 1000 stóp (ok. 300 m).

– Warunki pogodowe były wymagające, oprócz gęstego zachmurzenia występowały opady deszczu, ale miało to też swoje dobre strony. Przez dużą wilgotność powietrza tworzyły się bowiem piękne smugi kondensacyjne, co dodaje charakteru całemu pokazowi i podoba się publiczności – mówi doświadczony lotnik z ponad 1400 godz. nalotu, w tym ok. 1200 na F‑16.

Pilot uważa przyznanie mu „As the Crow Flies Trophy” za ogromne wyróżnienie i zaszczyt, na który zapracowała cała ekipa F-16 Tiger Demo Team. – Nagroda jest bardzo cenna, ponieważ przyznaje ją publiczność. Nie ukrywam, że taki pozytywny odbiór daje kopa do działania i zachęca do nieustannego rozwoju – mówi mjr Krakowian i podkreśla, że na przestrzeni lat pokazy F-16 Tiger Demo Team się zmieniały. – Odeszliśmy, jak mówię, od latania „od lewa do prawa” w stylu amerykańskim i przyjęliśmy koncepcję 3D, bardziej europejską. Naloty na publiczność i od publiczności, manewry są ciaśniejsze, nieraz bardziej agresywne. Samolot jest cały czas dużo bliżej widzów, bo udało mi się zmniejszyć promień działania do ok. 1,5 mili od środka publiczności. Wiemy, że to się ludziom podoba. Po pokazach na RIAT zbieramy same pozytywne komentarze i komplementy – mówi pilot.

Po Royal International Air Tattoo polski zespół jest już na półmetku tegorocznych pokazów. Przed „Slabem” i jego ekipą jeszcze pięć tego typu imprez w kraju i za granicą. Następne pokazy F-16 Tiger Demo Team odbędą się w ramach Meeting Aérien International de la Somme we Francji, a kolejne podczas Air Show w Radomiu. Akrobacje polskiego pilota za sterami F-16 będą też mogli podziwiać widzowie w Grecji, Belgii i Portugalii.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


H145M – ciekawa oferta dla Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Black Hawki nad Warszawą
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kurs dla najlepszych w SERE
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Czołgiści w ogniu
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Hekatomba na Woli
Dwie agresje, dwie okupacje
„Road Runner” w Libanie
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto Wojsk Lądowych
Cios w plecy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Krok ku niezależności
Niemiecki plan zniszczenia Polski
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Największy transport Abramsów w tym roku
Pożegnanie z Columbią
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Orlik na Alfę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
17 września 1939. Nigdy więcej
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W poszukiwaniu majora Serafina
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Debiut polskich Patriotów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Z najlepszymi na planszy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO – jesteśmy z Polską
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Husarz z polskim instruktorem
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Człowiek w pętli
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zwycięska batalia o stolicę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO