Manewr tankowania w powietrzu jedenastu samolotów wielozadaniowych F-16 z tankowca KC-135 zrealizowano w polskiej przestrzeni powietrznej. Tankowanie na „sucho”, bez realnego transferu paliwa miało miejsce 5 września br.
Do tankowania z tankowca KC-135 tureckich Sił Powietrznych przystapiło jedenastu pilotów polskich „Jastrzębi”. Każdy z nich spędził ok. 2 minut „podłączony” do przewodu paliwowego zwanego boomem.
Realizując zadanie tankowania w powietrzu łącznie osiągnięto około 13 godzin nalotu. Tankowanie polega na precyzyjnym zbliżeniu do wystającego boomu, na wysokości około 8 tysięcy metrów, na której pilot lokalizuje tankowiec po czym operator tankowca umieszcza przewód paliwowy boomu w specjalnym miejscu za kabiną F-16.
Film: 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego
W tym czasie samolot musi utrzymywać stałą prędkość, bez przechyleń, około 550−600 km/h. Tankowanie trwa około dwóch minut. Do tankowania samoloty F-16 podchodzą standardowo kluczami, po cztery. Manewr przeprowadza się zarówno w dzień jak i w nocy. Pierwsze tankowanie „efów” w polskiej przestrzeni powietrznej miało miejsce 26 sierpnia 2009 r.
Źródło: kpt. Marlena Bielewicz/oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego
autor zdjęć: kpt. Marlena Bielewicz/oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego

komentarze