moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowy Sokół dla VIP-ów

Trzeci śmigłowiec do przewozu najważniejszych osób w państwie wylądował na lotnisku w Warszawie. 1 Baza Lotnictwa Transportowego otrzyma w tym roku jeszcze dwa Sokoły W-3WA w wersji VIP. Śmigłowcem z dwuosobową załogą może podróżować osiem osób. Salonik jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo oraz pokładowy telefon komórkowy.


Nowy śmigłowiec o numerze 1016 przyprowadzili do jednostki kpt. pilot Artur Zakarzewski i kpt. pilot Paweł Rokicki. Maszynę wyprodukowały zakłady PZL Świdnik.

W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już dwa śmigłowce do przewozu najważniejszych osób w państwie. Testy pierwszego zakończyły się w styczniu tego roku. Wtedy też do jednostki dotarł pierwszy zmodernizowany wiropłat.

W-3WA jest dobrze wyciszony, a ze względu na wytłumienie drgań także łatwiejszy w pilotażu. Piloci chwalą go zwłaszcza za nowoczesny kokpit, wyposażony między innymi w wysokiej klasy radar pogodowy i GPS. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – wyjaśniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego. Oficer uczestniczył w oblotach tego śmigłowca.

Na pokładzie nowego Sokoła może podróżować osiem osób. Załoga jest dwuosobowa. Salonik dla VIP-ów jest klimatyzowany, wyposażony w sprzęt audio-wideo i pokładowy telefon komórkowy.
Maksymalna prędkość przelotowa śmigłowca to 235 km/h, a jego maksymalny zasięg wynosi 734 km. Z dodatkowym zbiornikiem paliwa maszyna może pokonać w powietrzu do 1180 km.

Dwa Sokoły odebrane w pierwszym kwartale tego roku mają już za sobą pierwsze loty z politykami. – Jeden ze śmigłowców leciał z prezydentem na szczyt Grupy Wyszehradzkiej – mówi jeden z lotników.

– Śmigłowce dużo latają i dobrze się sprawdzają – dodaje ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych.

Siły Powietrzne mają dostać w sumie pięć śmigłowców W-3WA Sokół do przewozu najważniejszych osób w państwie. Tak zakłada umowa zawarta między Inspektoratem Uzbrojenia Sił Zbrojnych a producentem. – Kolejne dwie maszyny mamy odebrać do końca tego roku. Są jeszcze w produkcji, ale liczymy, że terminy zostaną dotrzymane – podkreśla ppłk Goławski.

Umowa na dostawę śmigłowców została podpisana w grudniu 2011 roku. Wartość zamówienia to prawie 189 mln zł. Dokument zakłada, że razem ze śmigłowcami wojsko otrzyma pakiet logistyczny.

Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA. Po katastrofie smoleńskiej wycofano z użycia pasażerskie Tu-154 i Jak-40.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: por. Małgorzata Starzomska

dodaj komentarz

komentarze


Lotnictwo i kobiety
 
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Abramsy pod dobrą opieką
Air Show ’25 – do zobaczenia
Offset dla „Wisły”
Polska przystań brytyjskich jeńców
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Priorytety dla armii
Podwójny Półmaraton Komandosa
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojenny bohater na szubienicy
Leopardy jadą na poligon
Będzie za co kupić koreańską broń
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Lista trupich główek
Palmiry – miejsce kaźni
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Zachód przeciwko „korsarzom”
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Dobrowolsi – czas start!
Zamiana po włosku
Tajna misja polskiej agentki
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Telefon zaufania dla żołnierzy
Nowy szef CWCR
Którą drogą do armii?
Ferie w mundurze
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Przerwany lot „Orlika”
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Kleszcze dla wojska
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Wielki test w West Point coraz bliżej
Rusza morski „Dragon”
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Sztandar dla Dowództwa WOT
W Jachrance o skokach spadochronowych
Nowoczesna łączność dla armii
Mocny sygnał od NATO
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Pamiętamy o Niezłomnych
Eurofightery znowu w Polsce
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO