moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Laser na piratów dróg. Nie da się go oszukać

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej skonstruowali laserowy prędkościomierz nowej generacji. Dzięki temu urządzeniu policjanci będą mogli precyzyjniej określać prędkość, z jaką porusza się samochód. – Tego urządzenia nie da się oszukać – zapewniają konstruktorzy.


Nad projektem laserowego prędkościomierza pracuje kilkunastu inżynierów z WAT. Finansuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Na czym polega wyjątkowość lasera? – To nie my wymyśliliśmy laserowy pomiar prędkości, ale my unowocześniliśmy urządzenie tak, by nie dało się zakłócić jego pracy – wyjaśnia Jacek Wojtanowski z Instytutu Optoelektroniki WAT.

Dotychczas stosowane laserowe prędkościomierze podczas pracy wysyłały impulsy w stałym odstępie czasowym. Pracę takiego urządzenia łatwo zakłócić. – By zmylić laser, wystarczy zaświecić w jego kierunku białym światłem – wyjaśnia jeden z inżynierów. Prędkościomierz opracowany na WAT będzie na to odporny.

Podczas pomiaru prędkości urządzenie wiele razy w ciągu sekundy będzie wytwarzać unikalny zestaw kodów, którego nie można zakłócić.

Jak laser działa? Gdy prędkościomierz zostanie skierowany w stronę pojazdu, wyśle wiązki światła laserowego. Po tym, jak wiązka odbije się od auta, maszyna obliczy odległość, w jakiej znajduje się samochód. Laser zmierzy prędkość nawet z odległości 1 kilometra.

Pomiar wykonywany jest wiele razy w ciągu sekundy. Pozwala to na dużą dokładność w obliczeniach i precyzyjne wskazanie samochodu. – Odpowiednio dobrana rozbieżność wiązki laserowej umożliwia celowanie wyłącznie w wybrany samochód – podkreśla Wojtanowski.

Używane obecnie przez policję radary bywają mniej dokładne. Zdarza się bowiem, że pomiarem obejmowanych jest kilka samochodów jednocześnie.

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej od kilku lat pracują nad nowoczesnymi urządzeniami do pomiaru prędkości. Zakładają, że zmodernizowane prędkościomierze pojawią się na rynku już za dwa lata. Cena urządzenia nie powinna przekroczyć 10 tysięcy złotych.

MKS

autor zdjęć: www.sxc.hu

dodaj komentarz

komentarze

~Glenfiddich
1372436820
Płynność ruchu zależy nie od naukowców i ich pomysłów, a od inżynierów drogowych, urzędników i samych kierowców. Ja tam bym chętnie zobaczył to urządzenie w akcji. Może udałoby się pozbyć cwaniaczków, którym wiecznie się spieszy.
70-91-17-77
~edek0-0
1372259220
Moze zamiast bata na kierowców moze zaczna konstruować ułatwienia ktore sprawia ze ruch bedzie bezpieczniejszy i płynniejszy... Wiecznie słysze ze naukowcy skonstruowali nowy radar a gdzie nwes typu naukowcy skonstruowali system upłynniajacy ruch np?
0F-A9-C5-53

„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
 
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Kolejowy sabotaż udaremniony
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Priorytety dla Tarczy Wschód
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Wielkie czyszczenie poligonów
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Walka z ogniem trwa
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Pamięć ofiar
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pokój nie obroni się sam
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Bliżej wojska
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Wielka lekcja
Więcej na mieszkanie za granicą
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Wyrok za tragiczny wypadek
Pracowity dyżur Typhoonów
Double Eagle – podwodny tropiciel
Podniebne wsparcie sojuszników
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
„Pułaski” na Atlantyku
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Test wytrzymałości
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Viva Polaki! Viva liberatori!
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Sport kształtuje mentalność
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Blekinge znaczy duch
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Spokojnych świąt na granicy!
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Motocykliści na weterańskim szlaku
Więcej polskiego trotylu dla USA
Power is Here
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Razem w walce ze skażeniami
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pierwsza misja Gripenów
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Kadisz za bohaterów
Polskie F-16 w służbie NATO
Rodzina na wagę złota
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Strażnik nieba
GROM pod ostrzałem
Uważaj, gdzie robisz selfie!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO