moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielkie okręty dostaną wsparcie

Marynarka Wojenna chce kupić kutry lub motorówki, które poza transportem będą zajmowały się pracami holowniczymi na redzie i w porcie. Muszą one być w stanie zabrać przynajmniej cztery tony ładunku i dziesięciu pasażerów. Wojsko szacuje, że dziesięć takich jednostek będzie kosztować kilkadziesiąt milionów złotych.


Firmy zainteresowane dostarczeniem Marynarce Wojennej kutrów lub motorówek mogą zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 22 lipca. Resort obrony rozważa zakup takich jednostek, które będą spełniać równocześnie zadania holownicze i transportowe. Bierze pod uwagę również kupno osobno kutrów transportowych i motorówek cumowniczych.

Marynarze oczekują, że nowe jednostki będą miały 80 ton pełnej wyporności. Ich zadaniem ma być holowanie okrętów na redach i w portach. Muszą też być w stanie zabrać na pokład przynajmniej cztery tony zaopatrzenia. Poza załogą, także dziesięciu pasażerów.

– Każda flota musi posiadać małe jednostki, i choć nie są one efektowne, to dla jej funkcjonowania kluczowe. Można je porównać do odkurzacza lotniskowego. Jeśli nie ma go na lotnisku, to odrzutowe myśliwce nie odlecą – mówi kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departament Prasowo – Informacyjnego.

Wojsko chce także, aby nowe jednostki były wyposażone w urządzenia umożliwiające dostarczenie ładunku na drugi okręt. Mają one też mieć dźwig, dzięki któremu załoga będzie mogła w porcie załadować na przykład zaopatrzenie.

Firmy zainteresowane kontraktem, muszą przedstawić informację o cenie oferowanych przez siebie jednostek i harmonogram ich dostarczania. Ale to nie wszystko, muszą także określić w jakim stopniu polski przemysł mógłby uczestniczyć w realizacji tego zamówienia.

– Większość tego typu mniejszych jednostek, które posiada polska Marynarka jest już dość stara i nieekonomiczna w eksploatacji. Należy je wymienić – podkreśla kmdr Walczak.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Więcej na mieszkanie za granicą
 
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Apache’e na horyzoncie
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Pierwsza misja Gripenów
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Sport kształtuje mentalność
Podniebny Pegaz
Pegaz nad Europą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
DriX – towarzysz okrętu
Nasi czołgiści najlepsi
Pracowity dyżur Typhoonów
Spartakiadowe zmagania w Łasku
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Ukwiał z Gdańska
Nowa siła uderzeniowa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Na pomoc po katastrofie
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Obierki z błotem
Rodzina na wagę złota
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polskie F-16 w służbie NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Henry Szymanski na tropie prawdy
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Wiedza na trudne czasy
Ogień z nabrzeża
Walka pod napięciem
Gra o kapitulację
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nowy prezes PGZ-etu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Więcej amunicji do Rosomaków
Mamy pierwszych pilotów F-35
Początek „Burzy”
Historyczna umowa z Francją
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Wspólna wola obrony
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Gdy sekundy decydują o życiu
Koniec wojny, którego nie znamy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Misja PKW „Olimp” doceniona
Podniebne wsparcie sojuszników
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ustawa bliżej żołnierzy
Szabla hubalczyków
Czołgi końca wojny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO