moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON szuka następców Honkera i Tarpana

Resort obrony rozpoczyna rozmowy z firmami, które chcą sprzedać wojsku samochody osobowo-ciężarowe tzw. wysokiej mobilności. Za 1600 aut, armia będzie musiała zapłacić ok. 200 mln zł. – Chcemy, by ich produkcja odbywała się w Polsce – podkreśla Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony.


Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do 19 lipca na oferty firm zainteresowanych dostawą dla wojska samochodów osobowo-ciężarowych wysokiej mobilności. Ich waga nie powinna przekraczać 3,5 tony.

– Rozpoczynamy dialog techniczny z firmami – mówi gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy. – Po tych rozmowach spodziewamy się wyłonienia firmy, która dostarczy wojsku następcę Honkera. Chcemy, by był to samochód skonstruowany i produkowany w oparciu o najnowsze technologie. Firma, która wygra przetarg musi też zgodzić się na przeniesienie produkcji lub jej części do Polski – dodaje Skrzypczak.

MON chce kupić dwa typy aut: nieopancerzone i opancerzone. Pierwsze, mają być przystosowane do przewozu dziewięciu osób lub dwóch ton ładunku. Ponadto model ten musi mieć dach w dwóch odmianach – wykonany z materiału (i zdejmowany) oraz klasyczny, metalowy.

Druga wersja aut musi mieć klasę opancerzenia zgodną z normą Stanag 4569 poziomu drugiego lub wyższego. Powinna też być w stanie przetransportować pięć osób, albo sześćset kilogramów ładunku.

Ministerstwo obrony wymaga, aby modele – opancerzony jak i nieopancerzony – osiągały na drogach utwardzonych prędkość co najmniej dziewięćdziesięciu, a na nieutwardzonych pięćdziesięciu kilometrów na godzinę. Muszą też mieć taką pojemność, by na „jednym baku” pokonać 650 kilometrów.

W ramach dialogu technicznego resort chce dowiedzieć się, jakie oferenci proponują ceny, harmonogram dostaw, koszty serwisu i remontów samochodów. Wojskowi specjaliści chcą także poznać szczegółowe dane techniczne, w tym kluczowe parametry podzespołów takich jak silnik, skrzynia biegów, wał napędowy itd. Tematem rozmów, jak zapowiedział wiceminister Skrzypczak, będzie również udział polskiego przemysłu w realizacji kontraktu.

Według planów MON do 2022 roku armia ma dostać tysiąc sześćset nowych aut osobowo-ciężarowych wysokiej mobilności. MON będzie musiało przeznaczyć na ten cel około dwustu milionów złotych.

Obecnie w wojsku podstawowym pojazdem tego typu są Honkery. W jednostkach i instytucjach wojskowych jest ich ponad półtora tysiąca. Najwięcej jest Honkerów 2000, czyli w wersji zmodernizowanej. Jednak są też starsze, kilkunastoletnie modele sygnowane przez Daewoo i ponad dwudziestoletnie Tarpany.

Program samochodowy, który zakłada wymianę całego parku samochodowego, liczącego kilkanaście tysięcy różnego typu pojazdów, będzie jednym z najdroższych programów modernizacyjnych czekających wojsko. Jego pierwszy etap – przetarg na dostawę prawie dziewięciuset ciężarówek, jest obecnie w końcowej fazie negocjacji handlowych.

Dialog techniczny w sprawie aut osobowo-ciężarowych wysokiej mobilności ruszy w sierpniu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Aleksander Rawski

dodaj komentarz

komentarze

~ADM
1373583660
Najlepszym rozwiazaniem byla by produkcja URO VAMTAC na licencji ! Humviee jest niestety za toporna i za droga konstrukcja w codziennym uzytkowaniu , co do tur'a on bardziej pasuje na lekki kolowy transporter opancerzony niz pojazd do ciagniecia armaty (wiem wiem tur tez moze ale on bardziej pasuje na polu walki u boku rosomaka).
5E-46-45-E4
~zaprzaniec
1372238580
Anglik, Francuz, Niemiec jest po to aby wyprodukował a Polak po to aby kupić tylko czym zapłaci? pewnie pracą na budowie za granicą. Biurokratów, etatystów, nierobów pełno a przemysł leży. Nic nie potrafimy skonstruować ani wyprodukować, wszystko zagraniczne, nawet to dla armii.
EA-69-47-A8
~gość
1372216440
3,5 TONY!!!!!!!!!!!!!!!! OBŁĘD. TYLKO HONKER TU SIĘ ZMIEŚCI. TO JAKA BA BYĆ GRUBOŚĆ BLACH OCHRONNYCH- 2mm. TO SAMOCHÓD DLA SAMOBÓJCÓW. TYLKO TUR, ŻUBR I DZIK ZAPEWNIAJĄ JAKIEKOLWIEK BEZPIECZEŃSTWO. A WAGA TO POWINNA BYĆ OD 6 TON.
37-58-0C-0E
~GJ
1372158120
Taki WASH&GO trudno będzie pogodzić te wszystkie wymagania w masie całkowitej 3,5 tony/ ilość osób,metalowa i kuloodporna skorupa,mocny silnik,duży prześwit, duży zbiornik paliwa itd/ ale podobno mamy świetnych inżynierów niech się wykażą i zbudują produkt na światowym poziomie w całości polski i oczywiście nie drogi.Nie tylko armia czeka na takie auto ale i inne służby Policja,Straż Pożarna,Graniczna,Miejska,Energetyka,Rolnictwo,Leśnictwo itd itp no i w końcu rynek cywilny.Pożyjemy zobaczymy na ile stać polski przemysł i miliardy wykładane na szkolnictwo wyższe.
CF-50-91-C8
~Chasim
1372151760
Odchudzić troche to: http://www.amz.pl/pl,341,0_tur.html i mamy genialny pojazd! (TUR II )
AC-56-6E-22

USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
 
Podniebne wsparcie sojuszników
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wielka lekcja
Debiut polskiego AW149
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Spokojnych świąt na granicy!
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Rodzina na wagę złota
Składy wysokiego ryzyka
Double Eagle – podwodny tropiciel
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Rex Bolizlavus
Zwycięstwo mordercy
Polskie F-16 w służbie NATO
Medycyna na morzu
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
„Pułaski” na Atlantyku
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Trzy dekady DGW
Podniebny Pegaz
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Razem w walce ze skażeniami
Poznać rakietowego Homara
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Sport kształtuje mentalność
W Ełku wykuwają charaktery
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Wielkie czyszczenie poligonów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Viva Polaki! Viva liberatori!
Pracowity dyżur Typhoonów
Zatopiony problem
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Pierwsza misja Gripenów
Strażnik nieba
Powstaje armia dronów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyrok za tragiczny wypadek
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Więcej na mieszkanie za granicą
Kolejowy sabotaż udaremniony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO