moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

1 BLTr ma nowy trenażer IFR

1 Baza Lotnictwa Transportowego pozyskała trenażer lotów IFR − urządzenie wspomagające trening pilotów śmigłowców W-3 Sokół, skonstruowane przez polską firmę Trinity Interactive.


Urządzenie to umożliwia naukę i trening lotów IFR, czyli wykonywanych zgodnie z przepisami, według wskazań przyrządów. Trenażer daje możliwość praktycznego wykonania lotu − od startu do lądowania. Podczas ćwiczeń pilot doskonali umiejętność określania swojej pozycji w przestrzeni powietrznej oraz procedurę do lądowania. Szkolący może wykorzystać wszystkie rodzaje urządzeń, które są używane przy podejściach precyzyjnych, takich jak: ILS1/DME², VOR³/DME, NDB4, ma również możliwość wykonania treningu lotów trasowych z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych.

Urządzenie zbudowane jest na bazie komputera klasy PC oraz dwóch stanowisk: pilota instruktora i pilota ćwiczącego. Stanowisko instruktora wyposażone jest w monitor, klawiaturę i myszkę.

Oprogramowanie konfiguracyjne zintegrowane jest z bazą danych, w skład której wchodzi cyfrowa mapa obejmującą terytorium Polski z naniesionymi pozycjami różnego rodzaju obiektów (m.in. lotniska, pomoce radionawigacyjne, drogi lotnicze, punkty nawigacyjne). Pozwala to na obserwowanie pozycji symulowanego śmigłowca podczas wykonywania ćwiczenia, precyzyjne wyznaczenie jego pozycji początkowej, jak również w trakcie rozpoczęcia treningu.

Instruktor ustawia parametry wyjściowe lotu, takie jak: kurs, wysokość, prędkość lotu śmigłowca, jego położenie na terenie Polski oraz warunki atmosferyczne, takie jak prędkość i kierunek wiatru, ilość zachmurzenia i wysokość dolnej i górnej granicy chmur, jak również porę doby. Zmiana warunków atmosferycznych możliwa jest również w trakcie trwania ćwiczenia, co może także zdarzyć się w realnych warunkach.

Ćwiczący na swoim stanowisku ma do dyspozycji imitatory przyrządów sterowniczych śmigłowca oraz zestaw 4 monitorów. Na trzech z nich (o rozmiarze 40 cali) wyświetlany jest generowany komputerowo obraz otoczenia, symulujący widok z kabiny śmigłowca podczas lotu. Natomiast na 32-calowym monitorze dotykowym, umieszczonym bezpośrednio przed fotelem ćwiczącego, wyświetlany jest trójwymiarowy obraz tablicy przyrządów śmigłowca W-3 Sokół z możliwością przełączania pomiędzy poszczególnymi pulpitami, które są wykorzystywane m.in. do programowania urządzeń nawigacyjnych.

Pilot wykonujący lot ma do dyspozycji pełen zestaw przyrządów i urządzeń, jakie potrzebuje w czasie lotu i może na „na sucho" przetrenować cały lot pod nadzorem instruktora. Co więcej, instruktor może pełnić funkcję „kontrolera naziemnego" i w czasie „lotu" prowadzić korespondencję radiową.

Trenażer można wykorzystać jako stanowisko do treningu w zakresie MCC (Multi Crew Cooperation − współpraca w załodze wielosobowej); sprawdza to przygotowanie załogi przed realnym lotem i daje możliwość omówienia sposobu współpracy w czasie lotu, np. w minimalnych warunkach atmosferycznych.

Trenażer jest urządzeniem prostym, a jednocześnie w niezwykle skuteczny sposób może pomóc w przygotowaniu pilotów oraz załogi do wykonania lotu według wskazań przyrządów, zgodnie z przepisami IFR, eliminując błędy, jakie mogą się pojawić w prawdziwym locie.

Co więcej, dzięki swojej prostocie może być w przyszłości bazą do rozbudowy trenażera jako urządzenia treningowego nie tylko w wykonywaniu lotów IFR, ale także do treningu postępowania w sytuacjach awaryjnych, jakie mogą wystąpić w locie.

1. ILS Instrument Landing System system lądowania według wskazań przyrządów;
2. DME radioodległościomierz;
3. VOR - VHF Omni-directional Range radiolatarnia ogkierunkowa o bardzo wielkiej częstotliwości;
4. NDB - Non-directional Radio Beacon radiolatarnia bezkierunkowa.

Źródło: kapitan pilot Marek Guba

PZ

autor zdjęć: Arch. SP

dodaj komentarz

komentarze


Stress test dla systemu ratownictwa
 
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Bałtycka tarcza
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Drony na ratunek
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasi czołgiści najlepsi
Kilometry pamięci
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Szlachetny gest generała
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Nowe możliwości spółki Mesko
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 to przygoda życia
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Biało-czerwona na Monte Cassino
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Nowa mapa garnizonów
Żołnierz influencer?
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wyjście z cienia
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Amunicja dla czołgów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Drony Wizjer rozpoznają cel
Dziękujemy wam, weterani!
Pancerna nauka jazdy
Jak kąsają polskie kły
Atom utracony
Pamiętają o powstańcach
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Alians HSW ze światowym gigantem
Fire from Coast
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Polska dołącza do satelitarnej elity
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Wyzwanie, które integruje
Trudny los zwycięzców
Kolejne K9 dla zawiszaków
Ustawa bliżej żołnierzy
Tajemne uderzenie
Od chaosu do wiktorii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO