moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

1 BLTr ma nowy trenażer IFR

1 Baza Lotnictwa Transportowego pozyskała trenażer lotów IFR − urządzenie wspomagające trening pilotów śmigłowców W-3 Sokół, skonstruowane przez polską firmę Trinity Interactive.


Urządzenie to umożliwia naukę i trening lotów IFR, czyli wykonywanych zgodnie z przepisami, według wskazań przyrządów. Trenażer daje możliwość praktycznego wykonania lotu − od startu do lądowania. Podczas ćwiczeń pilot doskonali umiejętność określania swojej pozycji w przestrzeni powietrznej oraz procedurę do lądowania. Szkolący może wykorzystać wszystkie rodzaje urządzeń, które są używane przy podejściach precyzyjnych, takich jak: ILS1/DME², VOR³/DME, NDB4, ma również możliwość wykonania treningu lotów trasowych z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych.

Urządzenie zbudowane jest na bazie komputera klasy PC oraz dwóch stanowisk: pilota instruktora i pilota ćwiczącego. Stanowisko instruktora wyposażone jest w monitor, klawiaturę i myszkę.

Oprogramowanie konfiguracyjne zintegrowane jest z bazą danych, w skład której wchodzi cyfrowa mapa obejmującą terytorium Polski z naniesionymi pozycjami różnego rodzaju obiektów (m.in. lotniska, pomoce radionawigacyjne, drogi lotnicze, punkty nawigacyjne). Pozwala to na obserwowanie pozycji symulowanego śmigłowca podczas wykonywania ćwiczenia, precyzyjne wyznaczenie jego pozycji początkowej, jak również w trakcie rozpoczęcia treningu.

Instruktor ustawia parametry wyjściowe lotu, takie jak: kurs, wysokość, prędkość lotu śmigłowca, jego położenie na terenie Polski oraz warunki atmosferyczne, takie jak prędkość i kierunek wiatru, ilość zachmurzenia i wysokość dolnej i górnej granicy chmur, jak również porę doby. Zmiana warunków atmosferycznych możliwa jest również w trakcie trwania ćwiczenia, co może także zdarzyć się w realnych warunkach.

Ćwiczący na swoim stanowisku ma do dyspozycji imitatory przyrządów sterowniczych śmigłowca oraz zestaw 4 monitorów. Na trzech z nich (o rozmiarze 40 cali) wyświetlany jest generowany komputerowo obraz otoczenia, symulujący widok z kabiny śmigłowca podczas lotu. Natomiast na 32-calowym monitorze dotykowym, umieszczonym bezpośrednio przed fotelem ćwiczącego, wyświetlany jest trójwymiarowy obraz tablicy przyrządów śmigłowca W-3 Sokół z możliwością przełączania pomiędzy poszczególnymi pulpitami, które są wykorzystywane m.in. do programowania urządzeń nawigacyjnych.

Pilot wykonujący lot ma do dyspozycji pełen zestaw przyrządów i urządzeń, jakie potrzebuje w czasie lotu i może na „na sucho" przetrenować cały lot pod nadzorem instruktora. Co więcej, instruktor może pełnić funkcję „kontrolera naziemnego" i w czasie „lotu" prowadzić korespondencję radiową.

Trenażer można wykorzystać jako stanowisko do treningu w zakresie MCC (Multi Crew Cooperation − współpraca w załodze wielosobowej); sprawdza to przygotowanie załogi przed realnym lotem i daje możliwość omówienia sposobu współpracy w czasie lotu, np. w minimalnych warunkach atmosferycznych.

Trenażer jest urządzeniem prostym, a jednocześnie w niezwykle skuteczny sposób może pomóc w przygotowaniu pilotów oraz załogi do wykonania lotu według wskazań przyrządów, zgodnie z przepisami IFR, eliminując błędy, jakie mogą się pojawić w prawdziwym locie.

Co więcej, dzięki swojej prostocie może być w przyszłości bazą do rozbudowy trenażera jako urządzenia treningowego nie tylko w wykonywaniu lotów IFR, ale także do treningu postępowania w sytuacjach awaryjnych, jakie mogą wystąpić w locie.

1. ILS Instrument Landing System system lądowania według wskazań przyrządów;
2. DME radioodległościomierz;
3. VOR - VHF Omni-directional Range radiolatarnia ogkierunkowa o bardzo wielkiej częstotliwości;
4. NDB - Non-directional Radio Beacon radiolatarnia bezkierunkowa.

Źródło: kapitan pilot Marek Guba

PZ

autor zdjęć: Arch. SP

dodaj komentarz

komentarze


Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
 
Szkolenie do walk w mieście
RBN przed szczytem NATO
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Szkolenie na miarę czasów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Serwis bliżej domu
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Prezydent Zełenski w Warszawie
Strzelnice dla specjalsów
Ostatnia niedziela…
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Śmierć przyszła po wojnie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Walka – tak, ale tylko polityczna
Lato pod wodą
Pancerniacy trenują cywilów
Polsko-litewskie konsultacje
Jak usprawnić działania służb na granicy
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Spadochroniarze na warcie w UE
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Olimp gotowy na igrzyska!
Mark Rutte pokieruje NATO
Wsparcie MON-u dla studentów
Za zdrowie utracone na służbie
Biało-czerwona nad Wilnem
Oczy na Kijów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Spędź wakacje z wojskiem!
Szpital u „Troski”
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Pancerny sznyt
Czujemy się tu jak w rodzinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO