1 Baza Lotnictwa Transportowego pozyskała trenażer lotów IFR − urządzenie wspomagające trening pilotów śmigłowców W-3 Sokół, skonstruowane przez polską firmę Trinity Interactive.
Urządzenie to umożliwia naukę i trening lotów IFR, czyli wykonywanych zgodnie z przepisami, według wskazań przyrządów. Trenażer daje możliwość praktycznego wykonania lotu − od startu do lądowania. Podczas ćwiczeń pilot doskonali umiejętność określania swojej pozycji w przestrzeni powietrznej oraz procedurę do lądowania. Szkolący może wykorzystać wszystkie rodzaje urządzeń, które są używane przy podejściach precyzyjnych, takich jak: ILS1/DME², VOR³/DME, NDB4, ma również możliwość wykonania treningu lotów trasowych z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych.
Urządzenie zbudowane jest na bazie komputera klasy PC oraz dwóch stanowisk: pilota instruktora i pilota ćwiczącego. Stanowisko instruktora wyposażone jest w monitor, klawiaturę i myszkę.
Oprogramowanie konfiguracyjne zintegrowane jest z bazą danych, w skład której wchodzi cyfrowa mapa obejmującą terytorium Polski z naniesionymi pozycjami różnego rodzaju obiektów (m.in. lotniska, pomoce radionawigacyjne, drogi lotnicze, punkty nawigacyjne). Pozwala to na obserwowanie pozycji symulowanego śmigłowca podczas wykonywania ćwiczenia, precyzyjne wyznaczenie jego pozycji początkowej, jak również w trakcie rozpoczęcia treningu.
Instruktor ustawia parametry wyjściowe lotu, takie jak: kurs, wysokość, prędkość lotu śmigłowca, jego położenie na terenie Polski oraz warunki atmosferyczne, takie jak prędkość i kierunek wiatru, ilość zachmurzenia i wysokość dolnej i górnej granicy chmur, jak również porę doby. Zmiana warunków atmosferycznych możliwa jest również w trakcie trwania ćwiczenia, co może także zdarzyć się w realnych warunkach.
Ćwiczący na swoim stanowisku ma do dyspozycji imitatory przyrządów sterowniczych śmigłowca oraz zestaw 4 monitorów. Na trzech z nich (o rozmiarze 40 cali) wyświetlany jest generowany komputerowo obraz otoczenia, symulujący widok z kabiny śmigłowca podczas lotu. Natomiast na 32-calowym monitorze dotykowym, umieszczonym bezpośrednio przed fotelem ćwiczącego, wyświetlany jest trójwymiarowy obraz tablicy przyrządów śmigłowca W-3 Sokół z możliwością przełączania pomiędzy poszczególnymi pulpitami, które są wykorzystywane m.in. do programowania urządzeń nawigacyjnych.
Pilot wykonujący lot ma do dyspozycji pełen zestaw przyrządów i urządzeń, jakie potrzebuje w czasie lotu i może na „na sucho" przetrenować cały lot pod nadzorem instruktora. Co więcej, instruktor może pełnić funkcję „kontrolera naziemnego" i w czasie „lotu" prowadzić korespondencję radiową.
Trenażer można wykorzystać jako stanowisko do treningu w zakresie MCC (Multi Crew Cooperation − współpraca w załodze wielosobowej); sprawdza to przygotowanie załogi przed realnym lotem i daje możliwość omówienia sposobu współpracy w czasie lotu, np. w minimalnych warunkach atmosferycznych.
Trenażer jest urządzeniem prostym, a jednocześnie w niezwykle skuteczny sposób może pomóc w przygotowaniu pilotów oraz załogi do wykonania lotu według wskazań przyrządów, zgodnie z przepisami IFR, eliminując błędy, jakie mogą się pojawić w prawdziwym locie.
Co więcej, dzięki swojej prostocie może być w przyszłości bazą do rozbudowy trenażera jako urządzenia treningowego nie tylko w wykonywaniu lotów IFR, ale także do treningu postępowania w sytuacjach awaryjnych, jakie mogą wystąpić w locie.
1. ILS − Instrument Landing System − system lądowania według wskazań przyrządów;
2. DME− radioodległościomierz;
3. VOR - VHF Omni-directional Range − radiolatarnia ogkierunkowa o bardzo wielkiej częstotliwości;
4. NDB - Non-directional Radio Beacon − radiolatarnia bezkierunkowa.
Źródło: kapitan pilot Marek Guba
autor zdjęć: Arch. SP
komentarze