moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych

Wyższy dodatek specjalny dla obsługi naziemnej, nowe zasady przyznawania jednorazowego dodatku specjalnego za loty oraz zwiększenie listy beneficjentów dodatków: specjalnego i służbowego. MON przygotowało zmiany w systemie motywacyjnym dla żołnierzy sił powietrznych. Obejmą one nie tylko pilotów i żołnierzy personelu latającego, ale też techników naziemnych.

Przygotowany w MON-ie projekt dotyczy nowelizacji rozporządzenia z 9 stycznia 2023 roku w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Propozycje zmian dotyczą przede wszystkim pilotów oraz żołnierzy służby inżynieryjno-lotniczej. Już w ubiegłym roku wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział całościową zmianę systemu motywacyjnego dla personelu sił powietrznych. – Wyszkolenie pilota to setki, a często miliony złotych. Nie możemy sobie pozwolić, by ze służby odchodzili żołnierze z największymi kwalifikacjami. Dlatego znowelizowane rozporządzenie ma stworzyć zachęty dla personelu lotniczego oraz personelu technicznego obsługującego statki powietrzne do długoletniego pełnienia zawodowej służby wojskowej – mówi Janusz Sejmej, rzecznik prasowy MON-u.

Więcej żołnierzy z dodatkiem specjalnym

REKLAMA

Projekt nowelizacji przewiduje rozszerzenie katalogu uprawnionych do dodatku specjalnego – obejmie on m.in. żołnierzy wykonujących loty w załogach bezzałogowych statków powietrznych oraz personel inżynieryjno-lotniczy obsługujący statki powietrzne wykorzystywane przez Lotniczą Akademię Wojskową, np. do szkolenia kandydatów na pilotów. Wysokość dodatku będzie uzależniona m.in. od godzin nalotu pilota bezzałogowca lub, w przypadku obsług naziemnych, stażu służby na danym stanowisku.

Nowelizacja zakłada też zmiany w przyznawaniu dodatku specjalnego dla pilotów. Obecnie kwota, jaką otrzymuje dany żołnierz, zależy wyłącznie od godzin nalotu, po zmianach będzie się liczyć także posiadana klasa pilota. – Wprowadzenie dodatkowej przesłanki ma stymulować do podnoszenia umiejętności i kompetencji przez pilotów – uzasadniają przedstawiciele MON-u. Stawka dodatku nadal będzie liczona jako iloczyn uzależnionego m.in. od nalotu mnożnika i kwoty bazowej (1500 zł). Tak jak obecnie, minimalna kwota tej należności wyniesie 750 zł dla pilotów z co najmniej III klasą pilota i nalotem powyżej 300 godzin. Maksymalna stawka (2 700 zł) będzie przysługiwać pilotom I klasy z nalotem powyżej 2 000 godzin.

Dla kogo zwiększony dodatek?

Zmiany w projekcie precyzują kiedy dodatek specjalny może zostać zwiększony. Obecnie taki „bonus” należy się np. pilotom za wykonywanie lotów na F-16, F-35 lub FA 50. Teraz ta lista ma zostać rozszerzona o loty na maszynach: MiG-29, SU-22, M-346, SAAB 340, S-70i/UH-60, AH-64, AW101 lub AW149. Mnożnik dodatku będzie uzależniony m.in. od lat służby na danym typie statku powietrznego.

Zwiększony dodatek specjalny z tytułu wykonywania lotów będzie przysługiwał żołnierzom mającym: uprawnienia instruktora (dodatek ma być zwiększany o mnożnik 1,5, czyli o 2250 zł), klasę mistrzowską pilota (zwiększenie o 1500 zł), a także pozostałemu personelowi kabinowemu posiadającemu uprawnienia instruktora (o 750 zł) lub klasę mistrzowską (o 1050 zł).

Na zwiększenie dodatku specjalnego z tytułu wykonywania lotów o statusie HEAD będą mogli liczyć nie tylko, jak obecnie, żołnierze z dwóch baz lotnictwa transportowego (1 i 8), ale każdy żołnierz zawodowy spełniający warunki do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie, maszynami przeznaczonymi do transportu powietrznego o statusie HEAD.

Nastąpi też zmiana zasad przyznawania jednorazowego dodatku specjalnego dla żołnierzy wykonujących loty w składzie załóg wojskowych statków powietrznych. Obecnie wynosi on 300% kwoty pobieranego, stałego dodatku specjalnego i jest wypłacany żołnierzom z co najmniej 10-letnim stażem służby w składzie personelu latającego oraz po wykonaniu odpowiedniego nalotu w ciągu roku (30 godzin – samolotem naddźwiękowym albo 40 godzin – innym wojskowym statkiem powietrznym). Propozycje resortu zakładają skrócenie wymaganego okresu służby uprawniającego do otrzymania dodatku z 10 do 5 lat. Dodatek ma rosnąć z każdym rokiem o 50%, aż do 300% po 10 latach. Potem będzie zwiększany o 20%, co roku, nie więcej niż do wysokości 600%.

Więcej pieniędzy dla obsługi naziemnej

Na nowych przepisach skorzystają żołnierze zajmujący się bezpośrednią obsługą statków powietrznych. Projekt przewiduje podwyższenie dodatku specjalnego dla tej grupy żołnierzy. Wysokość świadczenia, zależna od stażu służby wyniesie odpowiednio: 750 zł (staż na stanowiskach objętych prawem do dodatku do 10 lat), 975 zł (od 10 do 20 lat), 1200 zł (od 20 do 30 lat) oraz 1425 zł (powyżej 30 lat). Dodatek wzrośnie o 300 zł, jeśli żołnierz będzie posiadał licencję personelu obsługowego statków powietrznych MAML (Military Aircraft Maintenance Licence), oraz o 150 zł, jeśli pracuje przy obsłudze więcej niż jednego typu statku powietrznego.

Nowością dla żołnierzy zajmujących się obsługą statków powietrznych będzie jednorazowy dodatek specjalny. Jego wysokość ma być liczona jako wielokrotność otrzymywanego co miesiąc stałego dodatku specjalnego – od 4,4-krotności (do 10 lat służby na stanowiskach objętych prawem do dodatku) do 5,7-krotności (20–30 lat).

Zostanie również rozszerzona lista uprawnionych do dodatku służbowego, który przysługuje za zajmowanie określonego stanowiska. Poza dotychczasowymi beneficjentami, czyli dowódcami batalionów czy kontrolerami ruchu lotniczego, dodatek otrzymają także m.in. dowódcy zespołu technicznego naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP) czy grupy obsługi technicznej w bazie lotniczej. Świadczenie wyniesie od 150 do 450 zł, w zależności od zakresu obowiązków.

Propozycje uściślają regulacje dotyczące przyznawania dodatków dla nawigatorów naprowadzania oraz wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa. Ci pierwsi nadal będą otrzymywać dodatek służbowy w wysokości od 300 do 900 zł miesięcznie, w wypadku drugiej specjalności zaproponowano podział na trzy grupy, w zależności od posiadanych uprawnień. Kwalifikowany JTAC będzie otrzymywał miesięcznie od 300 do 750 zł, JTAC z uprawnieniami do szkolenia – od 750 do 1500 zł, a JTAC z uprawnieniami do prowadzenia ewaluacji – od 1500 do 2250 zł.

Projekt znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych. MON chciałby, aby przepisy weszły w życie 1 października 2025 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: 4 SLSz

dodaj komentarz

komentarze


Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
 
Czarna Pantera celuje
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Inwestycja w żołnierzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Śmierć gorsza niż wszystkie
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Pancerny kot w polskim wojsku
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kajakami po medale
Strażnicy polskiego nieba
BWP-1 – historia na dekady
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
The Power of Infrastructure
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Planowano zamach na Zełenskiego
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Policjanci w koszarach WOT
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Demony wojny nie patrzą na płeć
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pracowity pobyt w kosmosie
Ratownik w akcji
Wypadek Rosomaka
Drukowanie dronów
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Bezpieczniejsza Europa
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Podejrzane manewry na Bałtyku
Święto sportów walki w Warendorfie
Podróż w ciemność
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dzieci wojny
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Broń przeciwko wrogim satelitom
Wyższe stawki dla niezawodowych
„Różycki” zwodowany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Flyer, zdobywca przestworzy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Prezydent na wschodniej granicy
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Świat F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO