moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski symulator do szkolenia kierowców Rosomaków

Polacy zbudowali najnowocześniejszy na świecie symulator kołowego transportera opancerzonego. Można się w nim uczyć nie tylko jazdy w trudnym terenie, ale również procedur postępowania na wypadek awarii. Nawet Finowie, od których kupiliśmy licencję na produkcję Rosomaków, nie mają tak kompleksowego urządzenia.


Żołnierze, którzy chcą zostać kierowcami kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, spędzają za sterami specjalnej, szkoleniowej wersji transportera setki godzin na poligonie i w ośrodkach szkolenia. Jest to nie tylko kosztowne, ale również ograniczone tematycznie. Pewnych sytuacji, zwłaszcza awaryjnych, nie da się bowiem w ten sposób przećwiczyć. Owszem, można zbudować na poligonie wąski most lub szeroki i głęboki rów, które trudno jest przejechać. Ale jak nauczyć kierowcę co ma robić, gdy walcząc z taką przeszkodą nagle przestanie mu działać jeden z kluczowych podzespołów układu napędowego?

Odpowiedź znaleźli polscy inżynierowie z Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz firm Autocomp Managment i Trinity Interactive. Zaprojektowany przez nich Jaskier, czyli kompleksowy symulator szkolenia kierowców KTO Rosomak, pozwala ćwiczyć „na sucho” praktycznie każdą sytuację, z jaką mogą zetknąć się załogi transporterów. Kierowca zasiadający w trenażerze śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu na trzech dużych wyświetlaczach LCD. Reszta, czyli wnętrze symulatora, jest taka sama jak w Rosomaku. Z jedną różnicą. Systemami wewnętrznymi steruje komputer, który w zależności od programu szkolenia może np. zaskoczyć kierowcę awarią skrzyni biegów lub przebiciem dwóch opon na raz.

Co więcej, symulator może być skonfigurowany w dwóch wersjach – podstawowej z kabiną na kołach oraz rozbudowanej, w której kabina zamontowana jest na ruchomej platformie. Dzięki niej kierowca Rosomaka czuje się, jakby naprawdę wjeżdżał pod górę, pokonywał wyboje lub pod którymś z kół eksplodował właśnie improwizowany ładunek wybuchowy. Możliwości, jakie daje Jaskier, wykraczają jednak poza zwykłą naukę jazdy.

– Symulatory mogą być połączone ze sobą, tworząc strukturę plutonu lub kompanii, a dodatkowo mogą być połączone z systemem szkolno-treningowym do broni strzeleckiej – komentuje Michał Rumin, rzecznik prasowy WZM Siemianowice Śląskie, dodając, że Jaskier to produkt unikatowy. – Obecnie jest to jedyny kompleksowy i ruchomy symulator KTO Rosomak na świecie – zapewnia Rumin.

Konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z  Siemianowic Śląskich z firmami Autocomp Management ze Szczecina i Trinity Interactive z Warszawy podczas MSPO 2012 otrzymało za symulator Jaskier nagrodę Defender. 



Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


They Will Check The Training Results in Combat
 
Polki pobiegły po srebro!
Flota Bayraktarów w komplecie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Mobilne dowodzenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Serwis K9 w Polsce
Śladami ojca
W obronie wschodniej flanki NATO
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Po przeprawie ruszyli do walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej hełmów dla żołnierzy
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Abramsy w pętli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Bohater odtrącony
Krwawa noc pośród puszczy
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
NATO on Northern Track
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Układ nerwowy Mieczników
„Ta ziemia do Polski należy…”
Pytania o europejską tarczę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Orzeł dla bohaterów
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ameryka daje wsparcie
Armia Andersa w operacji „Honker”
Polska wiktoria na Monte Cassino
„Pierwsza Drużyna” na start
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Na straży nieba
Pierwsi na oceanie
Gry wojenne w szkoleniu
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wioślarze i triatlonistka na podium
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Pływacy i maratończycy na medal
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Broń Hitlera w rękach AK
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
I zdobyliśmy!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO