moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

SAROV w opcji

Czy ORP „Kormoran” zostanie wkrótce zmodernizowany do standardu pozostałych niszczycieli min projektu 258? Są na to duże szanse. W marcu okręt trafi do stoczni na planowaną wcześniej naprawę. Niewykluczone, że właśnie wówczas zostanie wyposażony w nowoczesny pojazd podwodny Saab Double Eagle SAROV, co będzie pierwszym krokiem w modernizacji jednostki.

 

ORP „Kormoran” to jednostka prototypowa. Do służby w marynarce wojennej został wcielony w listopadzie 2017 roku. Zanim jednak na dobre rozpoczął służbę, przeszedł szczegółowe badania eksploatacyjno-wojskowe. Ich wyniki stanowiły wskazówkę dla budowniczych kolejnych okrętów projektu 258. W efekcie seryjne jednostki – ORP „Albatros” i ORP „Mewa”, w pewnym stopniu różnią się od pierwowzoru. Mają na przykład mocniejszy ster strumieniowy, inny zestaw pojazdów podwodnych, a niebawem na ich pokładach zamontowane zostaną nowocześniejsze armaty. – ORP „Kormoran” prędzej czy później powinien jednak zostać dostosowany do tego standardu – podkreśla kmdr por. Michał Dziugan, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym służą niszczyciele min.

Niewykluczone, że pierwszy krok ku temu zostanie wykonany niebawem. Po 20 marca ORP „Kormoran” zostanie skierowany do stoczni, gdzie czeka go tzw. naprawa średnia. Pod tą nazwą kryje się remont, który po określonym wcześniej okresie eksploatacji musi przejść każda jednostka. Ekipy stoczniowców przeprowadzą kompleksowy przegląd i konserwację wszystkich okrętowych mechanizmów, wymienią też zużyte elementy. Prace przeprowadzi Gdańska Stocznia „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego. Tyle że w przypadku „Kormorana” ich zakres może wykraczać poza standardowy remont. W dokumentację wpisane zostało bowiem jeszcze jedno zadanie – wymiana pojazdu podwodnego Morświn na Saab Double Eagle SAROV. W taki właśnie system zostały już wyposażone „Albatros” i „Mewa”.

Double Eagle SAROV służy do identyfikacji obiektów w toni morskiej. Potrafi niszczyć miny, podkładając pod nie ładunki wybuchowe typu Toczek A i B. Pod wodą SAROV może działać jako pojazd półautonomiczny – korzysta wówczas z własnej baterii, zaś z pokładem połączony jest za pomocą światłowodu. Może też być sterowany i zasilany poprzez tak zwaną pępowinę. Rozwija prędkość do sześciu węzłów i schodzi na głębokość 300 m. Konstrukcja pojazdu umożliwia mu skuteczne działanie nawet na akwenach, gdzie występują silne prądy. W przypadku polskich okrętów to ważne o tyle, że w przyszłości mają one służyć w natowskich zespołach przeciwminowych. A te wiele zadań realizują na Morzu Północnym, gdzie panują zazwyczaj trudne warunki.

Morświn z kolei to pojazd skonstruowany na Politechnice Gdańskiej. Powstał na podstawie systemu podwodnego Ukwiał, z którego korzystały starsze niszczyciele min służące w polskiej marynarce. Zdaniem marynarzy w trudnych warunkach radził sobie jednak gorzej niż SAROV.

Zainstalowanie na pokładzie nowego systemu to zadanie dość skomplikowane. Wiąże się między innymi z wymianą wciągarki. Urządzenie trzeba by wpiąć też w system zarządzania walką. Przede wszystkim jednak SAROVA należałoby kupić u producenta. Polska co prawda już pewien czas temu zamówiła w firmie Saab trzy tego typu pojazdy, ale zgodnie z założeniem mają one trafić na kolejne trzy Kormorany II. Ich budowa ruszy niebawem. – Dostawa, montaż oraz integracja pojazdu Saab z systemami okrętowymi została zapisana w kontrakcie w tzw. prawie opcji – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Tak czy inaczej, najbliższe tygodnie pokażą, czy załoga ORP „Kormoran” dostanie nowy pojazd już teraz, czy może jeszcze chwilę przyjdzie jej poczekać. Planowany koszt remontu wraz z opcją dodatkową wynosi prawie 137 mln zł.

Tymczasem zanim „Kormoran” trafi do stoczni, marynarka oficjalnie wzbogaci się o kolejny okręt projektu 258. W połowie lutego do służby zostanie wcielona „Mewa”. Okręt został przekazany marynarce wojennej pod koniec ubiegłego roku. Uroczystość odbędzie się w Gdyni.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8.FOW, SAAB

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1674052320
Najpóźniej za 1-2 dekady Kormorany będą niesamowicie przydatne do leżących na dnie Bałtyku beczek z niemiecką bronią biologiczną. Z tychże beczek niedługo będą wydobywać się toksyny i będzie konieczna ich dokładna lokalizacja za pomocą urządzeń na okrętach.
52-DA-1E-CB
~ja
1673968920
Świetnie. Czekamy na OSU 35K dla Kormorana.
84-52-C9-A7

Zmiana warty w PKW Liban
 
Jutrzenka swobody
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Wzlot, upadek i powrót
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Podlasie jest bezpieczne
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polski wkład w F-16
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Nowe pojazdy dla armii
Capstrzyk rozpoczął świętowanie niepodległości
Świętujemy naszą niepodległość
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Kolejne FlyEye dla wojska
Silne NATO również dzięki Polsce
Drony w sieci
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Ile OPW w 2025 roku?
Czarne Pantery w Braniewie
Rosomaki na Litwie
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Ukwiał po nowemu
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Foka po egejsku
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Pod osłoną tarczy
Wielka pomoc
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Patriotyzm na sportowo
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Siła w jedności
Breda w polskich rękach
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Baza w Redzikowie już działa
Karta dla rodzin wojskowych
Olympus in Paris
Ostre słowa, mocne ciosy
Mamy BohaterONa!
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Strategiczne partnerstwo
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Polskie „JAG” już działa
Olimp w Paryżu
Pioruny na unijnym rynku
Polska liderem pomocy Ukrainie
Kontrakt na koparki
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO