moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski wkład w F-16

Sukces zbrojeniówki. Pierwszy wyprodukowany w PZL Mielec tylny kadłub samolotu F-16 został w fabryce Lockheed Martin w Greenville w USA zintegrowany z resztą powstającego tam, dla jednego z zagranicznych odbiorców, kolejnego efa. – Nasi pracownicy udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny – podkreśla Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Przez ostatnie kilkanaście lat zakłady PZL Mielec specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Była to decyzja ówczesnego właściciela fabryki, amerykańskiego koncernu Sikorsky, który chcąc podołać globalnym zamówieniom na te maszyny najpierw uruchomił w Mielcu produkcję ich komponentów, a od 2015 linię montażową całych maszyn. Nowy właściciel zakładów Mielec – Lockheed Martin – zdecydował natomiast, że polska spółka zostanie włączona w globalny łańcuch dostawców komponentów do flagowego produktu lotniczego koncernu, czyli wielozadaniowych samolotów F-16.

 

Początkowo w Polsce produkowano niewielkie podzespoły kadłuba. Od zeszłego roku jednak PZL Mielec stał się jednym z najistotniejszych poddostawców komponentów do F-16. Polskiej spółce powierzono bowiem produkcję całego tylnego kadłuba samolotu z zastrzeżeniem, że docelowo nad Wisłą ma powstawać aż 80 proc. całego kadłuba modelu F-16 Block 70/72.


W sierpniu 2023 roku halę montażową w Mielcu opuścił pierwszy wyprodukowany w Polsce cały tylny kadłub efa, który został wysłany do zakładu montażu końcowego Lockheed Martin w Greenville w USA. Dziś Lockheed Martin poinformował, że „polska” część została z sukcesem zintegrowana z resztą wielozadaniowego samolotu, budowanego tam dla jednego z zagranicznych odbiorców.

Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, podkreśla, że to sukces polskich inżynierów. – Nasi pracownicy, a są wśród nich jedni z najbardziej wykwalifikowanych techników w branży, udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, lecz także umacnia pozycję Polski jako kluczowego gracza na arenie światowej – uważa.

Przedstawiciele Lockheed Martin podkreślają, że powierzanie produkcji kluczowych podzespołów samolotów F-16 firmom z państw, które je użytkują, to jedna ze strategii zwiększających ich bezpieczeństwo. – Udana integracja tylnego kadłuba to nie tylko ogromne osiągnięcie techniczne, lecz także dowód rosnących możliwości Polski w zakresie zaawansowanej produkcji obronnej. Ta współpraca wzmacnia naszą globalną sieć produkcyjną i strategiczną rolę, jaką Polska odgrywa we wspieraniu idei programu 21st Century Security dla naszych międzynarodowych klientów – komentował OJ Sanchez, wiceprezes Integrated Fighter Group, Lockheed Martin.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Sławomir Kozioł, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
 
Niepokonany generał Stanisław Maczek
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Nowe legitymacje dla weteranów
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Wojskowe emerytury w górę
Test wytrzymałości
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Lotnicza konferencja w Warszawie
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Drone Wars
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Zmiana warty na Sycylii
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Polskie F-16 w służbie NATO
O Ukrainie wspólnym głosem
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
GROM walczy na Bałtyku
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
„Sokół” oficjalnie otwarty
Tropem podwodnego drona
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
HSW inwestuje w przyszłość
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Szwedzki debiut w Air Policing
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Wyrok za tragiczny wypadek
Zabójczy żniwiarz
Podniebne wsparcie sojuszników
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Sowiecki podstęp
Podniebne tankowanie „Husarza”
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Sekrety biegu patrolowego
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Polak za sterami Apache’a
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
K9 strzelały w Ustce
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szerszeń do zadań specjalnych
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Bałtyk pod parasolem
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Zryw ku wolności
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Pokój nie obroni się sam
Rosomaki na Bałtyku
Wsparcie dla Wisły
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO