moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na koparki

3 Regionalna Baza Logistyczna podpisała trzy umowy na dostawę jeszcze w tym roku 114 pojazdów: koparko-ładowarek na podwoziu kołowym i koparek na podwoziu gąsienicowym. Wartość kontraktu to niemal 90 mln zł. Zamówiony sprzęt inżynieryjny trafi na Podlasie, gdzie posłuży do budowy umocnień realizowanych w ramach Tarczy Wschód.  

Różnego typu koparki, koparko-ładowarki czy koparko-spycharki stanowią podstawowe wyposażenie wojsk inżynieryjnych. Są używane przez żołnierzy nie tylko do prac drogowo-mostowych, czyli np. budowy nowych i naprawy starych dróg, ale również do realizacji zadań związanych z wznoszeniem (oraz niszczeniem wrogich) zapór, umocnień i fortyfikacji.

Jednostki inżynieryjne używają obecnie dwóch typów koparek na podwoziach kołowych: modelu K-407, bazującego na Starze 660, oraz modelu K-407C, zbudowanego na Starze 266. Wojsko Polskie zamierzało dokupić kolejne tego rodzaju pojazdy, ale plany te miały być zrealizowane w ciągu kilku najbliższych lat. Jednak uruchomienie programu „Tarcza Wschód” oraz zaangażowanie żołnierzy w usuwanie skutków powodzi na południu Polski wymusiło modyfikację planów zakupowych.

Wojskowi postanowili przyspieszyć kupno dodatkowych samodzielnych koparek i koparko-ładowarek. Zadanie to powierzono Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych, a dokładniej 3 Regionalnej Bazie Logistycznej z Krakowa. Pod koniec października 2024 roku przedstawiciele 3 RBLog podpisali trzy umowy na dostawę jeszcze w tym roku 114 maszyn: koparko-ładowarek na podwoziu kołowym i koparek na podwoziu gąsienicowym. Skarb Państwa zapłaci za ten sprzęt prawie 90 mln zł.

W ramach pierwszej umowy firma Interhandler Sp. z o.o. dostarczy za ponad 5,5 mln zł sześć koparek na podwoziu gąsienicowym (trzy jako zamówienie gwarantowane za kwotę 2 790 983 zł oraz trzy w ramach prawa opcji za taka samą sumę).

Druga umowa opiewa na nieco ponad 41 mln zł i przewiduje dostawę 58 koparko-ładowarek z tzw. małymi kołami (przednie koła o wielkości 18–20", tylne – 24–26"), które dostarczy firma Interhandler Sp. z o.o. Tutaj również zastosowano prawo opcji – 34 koparki jako zamówienie gwarantowane i 24 egzemplarze jako opcja.

Ostatnia, trzecia umowa o wartości nieco ponad 43 mln zł, przewiduje że dwie firmy: Interhandler Sp. z o.o. oraz SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dostarczą wojsku 50 koparko-ładowarek na tzw. dużych kołach (koła przednie w rozmiarze 26–28" i koła tylne w rozmiarze 26-28"). 25 pojazdów ma być dostarczone w ramach zamówienia gwarantowanego (za 21 mln zł) a drugie 25 pojazdów jako prawo opcji.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mł. chor. Piotr Gubernat

dodaj komentarz

komentarze

~riko
1731874440
Ciekawe czy ktoś pomyślał aby część była już opancerzona? Myśląc perspektywicznie.
40-5D-B6-AE
~kubek
1731662100
Dlaczego ogranicza się do budowy tylko odcinków z Białorusią i Rosją ,zapomniano o manewrze obejścia linii obronnych Francji podczas II WS ,czy nikt nie zakłada możliwości obejścia granicy z Ukrainą i Litwą
CA-D6-C5-D3

W Ełku wykuwają charaktery
 
Debiut polskiego AW149
Składy wysokiego ryzyka
Pierwsza misja Gripenów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Kolejowy sabotaż udaremniony
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Rex Bolizlavus
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Strażnik nieba
Podniebny Pegaz
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wielka lekcja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Razem w walce ze skażeniami
Wyrok za tragiczny wypadek
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Viva Polaki! Viva liberatori!
Podniebne wsparcie sojuszników
Powstaje armia dronów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Sport kształtuje mentalność
Zatopiony problem
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Rodzina na wagę złota
Pracowity dyżur Typhoonów
Polskie F-16 w służbie NATO
Zwycięstwo mordercy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
„Pułaski” na Atlantyku
Poznać rakietowego Homara
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Double Eagle – podwodny tropiciel
Święto ludzi z pasją
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Trzy dekady DGW
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Baltic Sea Under Control
Medycyna na morzu
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO