moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na koparki

3 Regionalna Baza Logistyczna podpisała trzy umowy na dostawę jeszcze w tym roku 114 pojazdów: koparko-ładowarek na podwoziu kołowym i koparek na podwoziu gąsienicowym. Wartość kontraktu to niemal 90 mln zł. Zamówiony sprzęt inżynieryjny trafi na Podlasie, gdzie posłuży do budowy umocnień realizowanych w ramach Tarczy Wschód.  

Różnego typu koparki, koparko-ładowarki czy koparko-spycharki stanowią podstawowe wyposażenie wojsk inżynieryjnych. Są używane przez żołnierzy nie tylko do prac drogowo-mostowych, czyli np. budowy nowych i naprawy starych dróg, ale również do realizacji zadań związanych z wznoszeniem (oraz niszczeniem wrogich) zapór, umocnień i fortyfikacji.

Jednostki inżynieryjne używają obecnie dwóch typów koparek na podwoziach kołowych: modelu K-407, bazującego na Starze 660, oraz modelu K-407C, zbudowanego na Starze 266. Wojsko Polskie zamierzało dokupić kolejne tego rodzaju pojazdy, ale plany te miały być zrealizowane w ciągu kilku najbliższych lat. Jednak uruchomienie programu „Tarcza Wschód” oraz zaangażowanie żołnierzy w usuwanie skutków powodzi na południu Polski wymusiło modyfikację planów zakupowych.

Wojskowi postanowili przyspieszyć kupno dodatkowych samodzielnych koparek i koparko-ładowarek. Zadanie to powierzono Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych, a dokładniej 3 Regionalnej Bazie Logistycznej z Krakowa. Pod koniec października 2024 roku przedstawiciele 3 RBLog podpisali trzy umowy na dostawę jeszcze w tym roku 114 maszyn: koparko-ładowarek na podwoziu kołowym i koparek na podwoziu gąsienicowym. Skarb Państwa zapłaci za ten sprzęt prawie 90 mln zł.

W ramach pierwszej umowy firma Interhandler Sp. z o.o. dostarczy za ponad 5,5 mln zł sześć koparek na podwoziu gąsienicowym (trzy jako zamówienie gwarantowane za kwotę 2 790 983 zł oraz trzy w ramach prawa opcji za taka samą sumę).

Druga umowa opiewa na nieco ponad 41 mln zł i przewiduje dostawę 58 koparko-ładowarek z tzw. małymi kołami (przednie koła o wielkości 18–20", tylne – 24–26"), które dostarczy firma Interhandler Sp. z o.o. Tutaj również zastosowano prawo opcji – 34 koparki jako zamówienie gwarantowane i 24 egzemplarze jako opcja.

Ostatnia, trzecia umowa o wartości nieco ponad 43 mln zł, przewiduje że dwie firmy: Interhandler Sp. z o.o. oraz SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dostarczą wojsku 50 koparko-ładowarek na tzw. dużych kołach (koła przednie w rozmiarze 26–28" i koła tylne w rozmiarze 26-28"). 25 pojazdów ma być dostarczone w ramach zamówienia gwarantowanego (za 21 mln zł) a drugie 25 pojazdów jako prawo opcji.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mł. chor. Piotr Gubernat

dodaj komentarz

komentarze

~riko
1731874440
Ciekawe czy ktoś pomyślał aby część była już opancerzona? Myśląc perspektywicznie.
40-5D-B6-AE
~kubek
1731662100
Dlaczego ogranicza się do budowy tylko odcinków z Białorusią i Rosją ,zapomniano o manewrze obejścia linii obronnych Francji podczas II WS ,czy nikt nie zakłada możliwości obejścia granicy z Ukrainą i Litwą
CA-D6-C5-D3

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Drony w ofensywie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Dwie agresje, dwie okupacje
Nasz Hercules
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Na motocyklach śladami historii
Grot A3 w drodze do linii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Huta Stalowa Wola na MSPO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Beret „na rekinka” lub koguta
Kikimora o wielu twarzach
Najmłodszy w rodzinie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
StormRider na fali
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Orlik na Alfę
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Piorun 2 coraz bliżej
Baobab z miotaczem
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Salwa z wysokości
Towarzysze czołgów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Zwycięska batalia o stolicę
Wyczekiwane przyspieszenie
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Zakupy według potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Szczelna sieć dla Tarczy
„Road Runner” w Libanie
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Hekatomba na Woli
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Radary, które widzą wszystko
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Startuje „Żelazny obrońca”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Pancerna pięść
Klucz do bezpieczeństwa
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Tuga – postrach dronów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Był twarzą sił powietrznych”
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Norwegowie budują na polskim poligonie
Nietypowa premiera targowa
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Brytyjczycy żegnają Malbork
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Nocne ataki na Ukrainę
Wielkie zbrojenia za Odrą
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Detect & Classify: satelity z AI
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Z najlepszymi na planszy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Drones on the Offensive
Świetne występy polskich żołnierzy
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Pilica+ coraz bliżej
Spotkanie Trump-Nawrocki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO