moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Roboty tragarze

Czy wkrótce z pieszymi pododdziałami „maszerować” będą bezzałogowce? Wielka Brytania rozpoczyna testowanie bezzałogowych naziemnych pojazdów transportowych. W kwietniu firma Rheinmetall Canada poinformowała, że jeszcze tej wiosny dostarczy na Wyspy cztery bezzałogowe pojazdy transportowe Mission Master-Cargo. Wielka Brytania jest pierwszym ich nabywcą spośród państw NATO. Sprytny bezzałogowiec służy nie tylko do transportu. Potrafi wykrywać przeszkody oraz skażenia, maskować się, gasić pożary czy pełnić rolę mobilnej stacji przekaźnikowej. Producent oferuje także wersję uzbrojoną.

Rheinmetall oficjalnie zaprezentował Mission Master-Cargo w czerwcu 2018 roku podczas wystawy Eurosatory w Paryżu. Robotyczny pojazd, który powstał na platformie Avenger 8x8 kanadyjskiej firmy Argo, działa w trybie autonomicznym lub półautonomicznym. Waży ok. 750 kg i jest w stanie przewieźć ładunki o masie do 600 kg. Dodatkowo jego możliwości transportowe może zwiększyć przyczepa, którą opracowano na tej samej platformie 8x8.

W podstawowej wersji bezzałogowy pojazd jest wyposażony w kamery, które dają pełny obraz terenu wokół niego. Do wykrywania przeszkód i skanowania obszaru Mission Master-Cargo ma urządzenie LIDAR, które są połączeniem lasera z teleskopem. Zaś do samoobrony i maskowania służy wyrzutnia granatów dymnych.

Hybrydowy napęd elektryczny pozwala działać kanadyjskiemu bezzałogowcowi przez osiem godzin. Na drodze i w terenie pojazd może rozwinąć prędkość 40 km/h. Ale Mission Master-Cargo potrafi także pływać. Z 300-kilogramowym ładunkiem porusza się w wodzie z prędkością 5 km/h.

Konstruktorzy zadbali także o możliwości transportowania bezzałogowca. Masa i rozmiary pozwalają przewozić go na pokładzie śmigłowców CH-47 i CH-53. W przypadku innych, mniejszych typów można go podwiesić pod maszyną.

Dzięki modułowej konstrukcji Mission Master-Cargo można szybko przystosować do różnych zadań. W misjach ewakuacji medycznej (w trybie autonomicznym) można nim przewozić na dużych dystansach dwóch rannych na noszach. Poza tym bezzałogowiec może realizować zadania związane z obserwacją, ochroną, wykrywaniem skażeń bronią masowego rażenia lub gaszeniem pożarów. Może także pełnić rolę mobilnej stacji przekaźnikowej.

Rheinmetall zaprezentował już wariant Mission Master-Cargo z zamontowaną na nim modułową, zdalnie sterowaną stacją uzbrojenia z rodziny Fieldranger. Na demonstratorze była ona zintegrowana z wyrzutniami pocisków rakietowych kal. 70 mm. W jednej salwie wystrzeliwuje się z nich 14 rakiet zawierających 60 kg ładunku wybuchowego. Robotyczny pojazd można uzbroić w systemy o kalibrze do 50 mm, m.in. w karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub 40-milimetrowy granatnik automatyczny.

Niewielka partia Mission Master-Cargo została kupiona przez Brytyjczyków do testów na potrzeby programu „Robotic Platoon Vehicle”. Projekt ma określić, w jakim stopniu bezzałogowe pojazdy mogą zwiększyć skuteczność bojową i możliwości pieszych plutonów. W przypadku działań takich pododdziałów dużym wyzwaniem jest np. ograniczona ilość zaopatrzenia (żywność, woda, amunicja, broń wsparcia), które żołnierze mogą zabrać ze sobą. Tragarz z tak wszechstronnymi możliwościami może się okazać całkiem dobrym wsparciem.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: Rheinmetall

dodaj komentarz

komentarze


Pieta Michniowska
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cel: wyszkolić podoficera
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Na ratunek pancerniakom
Orlik na Alfę
Czas próby
Na rosyjskim pasku
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Zmiana warty na wschodniej granicy
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Czas na wspólne działania
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Terytorialsi zawitają do Płocka
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kolarskie święto w stolicy
Dzieci wojny
Cześć bohaterom naszej wolności
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pucharowe zmagania Polaków
Planowano zamach na Zełenskiego
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nocny patrol myśliwców
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
W drodze po młodszego nurka
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Rząd o bezpieczeństwie Polski
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
BWR-1 – weteran po liftingu
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Najbardziej żołnierski żołnierz
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Ten beton... żyje!
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Inwestycje w mobilność wojska
Zmodernizowany Leopard 2PL
Cisza przed wojną
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
7TP – czołg kompromisu
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Ostatnia niedziela…
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO