moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyrok dopiero w lipcu

Dopiero 4 lipca Sąd Okręgowy w Warszawie ogłosi wyrok ws. zakupu tzw. średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Sprawa dotyczy skargi Inspektoratu Uzbrojenia na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej. Miesiąc temu KIO uznała, że IU MON naruszył przepisy o uczciwej konkurencji i faworyzował jednego z oferentów.

3 kwietnia br. Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że podczas prowadzonego w trybie z wolnej ręki postępowania na dostawę trzech maszyn dla VIP-ów Ministerstwo Obrony Narodowej faworyzowało firmę Boeing, czym złamało przepisy o uczciwej konkurencji. Resort nie zgodził się z takim orzeczeniem i zaskarżył je do sądu. Podobnie uczyniła firma The Jet Business International Corp., której nie dopuszczono do przetargu z wolnej ręki i która w związku z tym domagała się od sądu jego unieważnienia. Ostatecznie jednak warszawski sąd zajmuje się tylko wnioskiem MON, gdyż lotnicza spółka wycofała swoją skargę na orzeczenie KIO.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości klasy do przewozu najważniejszych osób w państwie ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Po analizie złożonych dokumentów IU MON do złożenia ofert handlowych dopuścił czeski Glomex i amerykańskiego Boeinga.

9 marca br. IU MON ogłosił, że przetarg na samoloty VIP musi być unieważniony, gdyż w złożonych ofertach (obie na ten sam typ maszyn – Boeing 737-800) były błędy formalne, a poza tym obie przekraczały zaplanowany przez MON budżet – Boeing żądał za trzy samoloty około 3,44 mld zł, a Glomex 2,66 mld zł.

10 marca br. IU MON poinformował, że uruchomiona została kolejna procedura pozyskania średnich samolotów, tym razem jednak w trybie z wolnej ręki. Tę decyzję zaskarżyły do KIO trzy firmy: brytyjski The Jet Business International, szwajcarski Altenrhein Aviation AG oraz Aerospace International Group ze Słowacji (nie dopuszczony do udziału w przetargu ze względu na negatywną opinię Służby Kontrwywiadu Wojskowego).

30 marca br. KIO zgodziła się na zawarcie umowy pomiędzy MON a Boeingiem, mimo prowadzonego postępowania ws. skarg. 31 marca br. IU MON podpisał wart 2,5 miliarda złotych kontrakt na dostawę trzech samolotów Boeing 737-800.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Boeing

dodaj komentarz

komentarze


Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
 
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Roczny dyżur spadochroniarzy
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Jak usprawnić działania służb na granicy
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Nie wierzę panu, mister Karski!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
The Suwałki Gap in the Game
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Posłowie o efektach szczytu NATO
International Test
Za zdrowie utracone na służbie
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Sejm podziękował za służbę na granicy
Jaki będzie czołg przyszłości?
Formoza. Za kulisami
Most III, czyli lot z V2
Feniks – następca Mangusty?
Medycy na poligonie
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Z parlamentu do wojska
Na ratunek… komandos
„Operacja borelioza”
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Zełenski w Warszawie
Olimp gotowy na igrzyska!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Pioruny dla sojuszników
Włoski Centauro na paryskim salonie
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Partyzanci z republiki
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Spadochroniarze na warcie w UE
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Operacja „Wschodnia zorza”
„Armia mistrzów” – sporty walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO