moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Poznaniu Jaskry w komplecie

Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu otrzymało już wszystkie, zamówione w ubiegłym roku, nowoczesne symulatory do nauki jazdy dla kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Dzięki czterem urządzeniom Jaskier będzie można organizować szkolenia plutonowe, a nie, jak to jest obecnie, jedynie pojedynczych załóg.

W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę z konsorcjum trzech polskich firm: Autocomp Management, Rosomak S.A. oraz Trinity Interactive na dostawę dziewięciu symulatorów do nauki kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Jaskry miały trafić do armii, w kilku etapach, do końca 2017 roku. Najwięcej, bo aż cztery symulatory miało dostać Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dlatego, że właśnie w poznańskim centrum mają się szkolić załogi Rosomaków.

Pierwsze dwa symulatory zostały dostarczone do CSWL jeszcze w 2015 roku. Kolejne dwa – w ubiegłym tygodniu. Major Krzysztof Sałata, pełniący obowiązki oficera prasowego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, zapewnia, że do końca miesiąca urządzenia zostaną zainstalowane i przetestowane, a wyznaczeni do ich obsługi instruktorzy przeszkoleni.

Pierwsze kursy prowadzone z wykorzystaniem nowych symulatorów powinny ruszyć na początku sierpnia. Przedstawiciele centrum podkreślają, że dodatkowe Jaskry znacząco zwiększą możliwości szkoleniowe poznańskiej szkoły. – Mając cztery symulatory, nie tylko będziemy mogli zwiększyć liczbę godzin jazdy dla pojedynczych kierowców. Dzięki temu, że Jaskry można spiąć ze sobą w sieć, będziemy mogli prowadzić również szkolenia całych plutonów, na przykład z poruszania się w kolumnie z zachowaniem odpowiednich odstępów – wyjaśnia major Sałata.

Jaskier umożliwia szkolenie żołnierzy w warunkach maksymalnie zbliżonych do realnych. Kierujący nie tylko zasiada w kabinie będącej dokładną repliką prawdziwego transportera, lecz także obserwuje na panoramicznych ekranach to, co się dzieje na zewnątrz. O wrażenia z „jazdy” dba system hydropneumatycznych siłowników poruszający platformą we wszystkich kierunkach.

Poza Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu, symulatory Jaskier już zostały przekazane Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygadzie Zmechanizowanej ze Szczecina. W przyszłym roku trafią one również do 17 Brygady Zmechanizowanej z Międzyrzecza.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr dr Jacek Thomas

dodaj komentarz

komentarze

~maly
1468348560
symulatory a gdzie jazda praktyczna i jeszcze jedno kiedy nowy BWP na gaskach oczywiście już 20 lat mija jak padla pierwsza mowa o nowym BWP, ciekawe jak długo bedziem czekac.
96-F1-C8-93

Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
 
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Gra o kapitulację
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej polskiego trotylu dla USA
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Poznać rakietowego Homara
Na pomoc po katastrofie
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa bliżej żołnierzy
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Medycyna na morzu
Początek „Burzy”
Pracowity dyżur Typhoonów
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Wspólna wola obrony
Podniebny Pegaz
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Więcej amunicji do Rosomaków
Koniec wojny, którego nie znamy
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Polskie F-16 w służbie NATO
Henry Szymanski na tropie prawdy
Rodzina na wagę złota
Nowa siła uderzeniowa
Pegaz nad Europą
DriX – towarzysz okrętu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Ukwiał z Gdańska
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Składy wysokiego ryzyka
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Sport kształtuje mentalność
Szabla hubalczyków
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Ogień z nabrzeża
Walka pod napięciem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Gdy sekundy decydują o życiu
Podniebne wsparcie sojuszników
Apache’e na horyzoncie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Wiedza na trudne czasy
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Filary bezpieczeństwa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej na mieszkanie za granicą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO