moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko musi zainwestować nie tylko w sprzęt, lecz także w ludzi

Norwegia ma cztery razy mniejszą armię od nas i zdecydowanie mniejszy budżet obronny niż Polska. Oni wydają niemal 7 miliardów dolarów rocznie, my – około 10 miliardów dolarów. Tymczasem norweska instytucja odpowiedzialna za zakupy sprzętu i uzbrojenia zatrudnia cztery razy więcej żołnierzy i pracowników wojska niż polski Inspektorat Uzbrojenia MON. Czy to my jesteśmy tak oszczędni i wydajni? A może Norwegowie rozrzutni i nieefektywni? Chyba jednak nie. Zapewniam, warto się od nich czegoś nauczyć.

Ponieważ nie chcę rozkładać na czynniki pierwsze możliwości wojskowych obu państw - ile mają czołgów, transporterów opancerzonych, samolotów, śmigłowców etc. - posłużę się rankingiem opracowanym przez niezależnych ekspertów z Global Firepower, którzy Polskę plasują na miejscu 18. a Norwegię na 38 (na 126 krajów, ocenianych pod kątem potencjału militarnego). Mając to na uwadze, naprawdę zastanawiające jest, dlaczego w norweskiej instytucji odpowiedzialnej za zakupy wojskowego sprzętu i uzbrojenia - Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) - pracuje ponad 1300 osób, czyli ponad cztery razy więcej żołnierzy i pracowników wojska niż w polskim Inspektoracie Uzbrojenia MON, w którym według najnowszych danych pochodzących od generała brygady Adama Dudy, jest zatrudnionych 370 osób.

Czy nasi sojusznicy są tak bogaci, że stać ich na rozrośniętą biurokrację i dublowanie etatów? Czy może są tak mało wydajni, że potrzeba czterech rąk do pracy tam, gdzie wystarczą dwie? Szczerze wątpię. Nie chcę gloryfikować Norwegów, bo nie ma w tym wypadku za co. Oni po prostu stworzyli sprawnie działający mechanizm, przydzielając do pracy nad wojskowymi zamówieniami, tylu ludzi, ilu do tego trzeba.

Doskonale pokazuje to przykład francuskiej armii i kupującej na jej rzecz uzbrojenie i wyposażenie agencji DGA (Direction générale de l'Armement). Tam pracuje bagatela 10 000 osób, z czego połowa, to osoby mające co najmniej tytuł inżyniera. Jasne, że francuska armia, lekką ręką licząc, jest dwa razy większa niż polska, a do wydania ma jakieś pięć razy więcej – około 50 miliardów dolarów. Jednak przelicznik dwudziestopięciokrotny, bo tylu ludzi więcej pracuje w DGA niż w IU MON, daje jednak chyba do myślenia, że „coś” w rodzimym systemie zakupowym jest skonstruowane „nie tak”, jak powinno.

O tym, że IU MON pilnie potrzebuje zmian mówił w czwartek w Warszawie jego szef, generał Duda, podczas XII Międzynarodowej Konferencji i Wystawy „Nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa kraju i jego granic”. Generał podkreślał, że niecałe 400 osób zajmuje się w IU prawie 800 projektami modernizacyjnymi. W jego ocenie brak mocy przerobowych to jedna z największych bolączek Inspektoratu, ale nie jedyna. Wskazywał chociażby na ograniczenia finansowe (płacowe) dla żołnierzy i pracowników cywilnych wojska. Szef IU MON mówił także o potrzebie zmian w prawie, bo przy obecnie funkcjonujących zapisach PzP (prawo zamówień publicznych) „można kupować papier do ksero i tusz do drukarek, a nie zaawansowane systemy uzbrojenia”.

Zgadzam się w całości z tezami generała Dudy. Jeśli IU ma działać sprawnie, a programy modernizacyjne nie mają łapać kilkuletnich poślizgów, to musimy zdecydowanie dofinansować tę instytucję i zwiększyć liczbę pracujących tam specjalistów. Jednak „specjalistów” z krwi i kości, a nie biurokratów.

Krzysztof Wilewski , dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Kasjer
1463288700
Można cześć analiz ( MON) zlecać firmą prywatnym, czy to polskim, czy np: amerykańskim, francuskim. Nie wszystko musi być na barkach pana Dudy.
FE-CF-D0-0D
~Kasjer
1463287560
Celem poprawienia skuteczności i efektywności IU z systemu etatowego musi przejść na zadaniowy.
FE-CF-D0-0D
~Kasjer
1463286840
Każdy chciałby przyjść do pracy ,by jego pracę wykonał ktoś inny. Panu Generałowi marzy się dywizja. Może być urzędników. Proponuje podział na dwie, trzy rywalizujące struktury. Goła , niska podstawa a premia za czas rozstrzygnięcie przetargu od 2- 0.1 % wartości przetargu. Czy sobie zatrudnią 10 000 ludzi czy 10 bystrych to ich sprawa. Nic tak nie dopinguje jak konkurencja. Dotyczy to również OT wobec WP.
FE-CF-D0-0D
~Kasjer
1463286000
Nie zgadzam się. Uważam , że pracuje tam za dużo ludzi. Norwegowie jako ropne państwo mogą sobie pozwolić na utrzymywanie biurokratów. Są kraje , gdzie nie ma takich instytucji i funkcjonuje to dobrze. Celem poprawienia wydajności należy zmniejszyć ilość ludzi do 100. Może wtedy przestaną rozpisywać przetargi na moździerzowy pocisk agitacyjny. Audi szło kupić w 2 tygodnie bez 370 ekspertów ? Przecież kupno istotnego uzbrojenia to głównie decyzja polityczna. Co jest porównywane ? Zasada działania silnika? Sami sobie robotę tworzą. Proszę o artykuł dlaczego są niewydajnie a nie jak to jest u innych. Może porównanie z USA ? Tam o jakość sprzętu dba rynek a nie biurokraci. Co miał IU do powiedzenia w sprawie Leopardów ? Była okazja pojechał pan Skrzypczak i załatwił. 1 człowiek. p.s. Są w działaniach komercyjnych przypadki, gdzie przy zmniejszeniu zatrudnienia wydajność wzrosła. W państwowych firmach ma Pan to gwarantowane. A może tak zamiast wydzwaniać i straszyć dziennikarzy za publikacje pilnowaliby swojej roboty.
FE-CF-D0-0D
~Kasjer
1463244600
lepiej z mądrym zgubić .. . NOKIA.
FE-CF-D0-0D

NATO on Northern Track
 
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Odstraszanie i obrona
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO na północnym szlaku
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Głos z katyńskich mogił
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
SOR w Legionowie
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Zachować właściwą kolejność działań
Szarża „Dragona”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zmiany w dodatkach stażowych
Front przy biurku
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
V Korpus z nowym dowódcą
Ocalały z transportu do Katynia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Rakiety dla Jastrzębi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Sprawa katyńska à la española
Optyka dla żołnierzy
Szpej na miarę potrzeb
Charge of Dragon
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, część druga
Sandhurst: końcowe odliczanie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Święto stołecznego garnizonu
Prawda o zbrodni katyńskiej
Strażacy ruszają do akcji
Kolejne FlyEle dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Barwy walki
Kadisz za bohaterów
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ramię w ramię z aliantami
Mundury w linii... produkcyjnej
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zbrodnia made in ZSRS
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Na straży wschodniej flanki NATO
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Przygotowania czas zacząć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO