moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – przekazał gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych DGRSZ. Zdarzenie miało miejsce w Gdyni-Babich Dołach podczas lotu treningowego. Samolot uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Przyczynę katastrofy wyjaśniają służby.

Do katastrofy lotniczej doszło w piątek, około godziny 13 na terenie 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Podczas lotu treningowego M-346 Bielik z niewyjaśnionych dotąd przyczyn uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Natychmiast rozpoczęto akcję ratunkową. Nie było bowiem jasne, czy pilot zdążył się katapultować. O zdarzeniu od razu poinformowało Dowództwo Generalne RSZ, a kilka godzin później z mediami spotkał się gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych.

– Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – powiedział gen. Nowak. – To jest bardzo ciężki dzień dla nas lotników i dla całych sił zbrojnych. Jesteśmy pogrążeni w żałobie. Straciliśmy świetnego pilota, wspaniałego instruktora – podkreślił.

„Wspaniały żołnierz, mąż i ojciec. Człowiek, który Ojczyźnie oddał to, co najważniejsze… Rodzinie i bliskim składam najszczersze kondolencje” – napisał w kondolencjach wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej.

W katastrofie M-346 Bielik zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. – Robert był świetnym pilotem, wspaniałym człowiekiem. Był opanowany, spokojny, latał bardzo precyzyjnie. Bardzo dużo wymagał od swoich uczniów, a jeszcze więcej od siebie. Jego wychowankowie bronią dziś polskiego nieba, latając na F-16, niektórzy z nich zaraz wyjadą na szkolenie na F-35 – mówił inspektor sił powietrznych. Gen. Nowak wyjaśnił, że pilot przyleciał dziś z Dęblina do Gdyni i szykował się do jutrzejszych pokazów lotniczych z okazji 30-lecia Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Loty pokazowe, oprócz tych w strefie działań wojennych, są obarczone najwyższym ryzykiem. Dlatego do tego typu zadań wybieramy najbardziej doświadczonych lotników – mówił na konferencji gen. Nowak. Wyjaśnił też, że pilotowany przez mjr. Jeła Bielik (nr boczny 7714) w służbie był od 2022 roku.

Na miejscu zdarzenia działa już Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. Inspektor SP ogłosił, że wszystkie loty na Bielikach zostały wstrzymane. Wstrzymano także wszystkie loty pokazowe. W związku z katastrofą obchody święta lotnictwa MW zostały odwołane.

Mjr Robert „Killer” Jeł był doświadczonym pilotem i instruktorem. Za sterami Bielika spędził ponad 1100 godzin, a jego życiowy nalot wynosił około 2000 godzin. W przeszłości mjr Jeł pilotował także Cessnę 172, PZL-130 Orlik i TS-11 Iskrę. Przed lotami na M-346 szkolił się w Stanach Zjednoczonych także na T-6 i T-38 Talon. Oficer osierocił córkę, pozostawił żonę i rodziców. Najbliżsi tragicznie zmarłego pilota zostali objęci opieką psychologa.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkolno-treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16. Flota M-346 do dziś liczyła 16 egzemplarzy.

W ubiegłym roku w strukturach 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego powstał zespół M-346 Demo Team. Pierwszy raz pokazał się publiczności podczas radomskiego Air Show w 2023 roku.

MKS

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1720797300
To juz dziewiaty polski zolnierz, ktory zginal w tym roku w trakcie pelnienia sluzby.
85-FD-57-96

Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
 
Wyrok za tragiczny wypadek
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Aby szpital był przyjazny wojsku
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Srebrna sztafeta 4x400 m kobiet
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
„Sokół” oficjalnie otwarty
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Podniebne wsparcie sojuszników
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wojskowe emerytury w górę
Mistrzyni olimpijska mistrzynią wojskowych igrzysk
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Azjatycki partner Grupy WB
Borsuk potrafi!
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Trump i Putin rozmawiali o wojnie w Ukrainie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Putin już nie dotrzymał danego Trumpowi słowa
Szer. Sidorowicz: My, Polki, jesteśmy bojowe
Ukraińcy zaatakowali elementy rosyjskiej triady nuklearnej
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Borsuki kupione
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Wojskowi mistrzowie dla pokoju
K9 strzelały w Ustce
Wojsko podsumowało działalność sportową w roku 2024
Nowe legitymacje dla weteranów
Dostawa z Korei odebrana
Bałtyk pod parasolem
Marynarze najlepsi w czterech konkurencjach
Przerwany lot „Orlika”
„Joanna Mała” większa i nowocześniejsza
Test przyjaźni na sportowych trasach
Trudna sztuka dowodzenia
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Lotnicza konferencja w Warszawie
W Sejmie o przyszłości przemysłu zbrojeniowego
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Wodowanie „Rybitwy”
Mgła odebrała medale snowboardzistom
Tropem podwodnego drona
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Sekrety biegu patrolowego
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
GROM walczy na Bałtyku
Magia Invictus Games
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Zwycięstwo cieszy, ale też zobowiązuje
Test wytrzymałości
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Zmiana warty na Sycylii
Gladius rozpoznaje i uderza
Sowiecki podstęp
Podniebne tankowanie „Husarza”
O Ukrainie wspólnym głosem
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu z samorządowcami
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Walka w półcieniu
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Zryw ku wolności
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Sejm za planem dozbrojenia Europy
Rosomaki na Bałtyku
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Spisały się na medal
Nie ma łatwych zawodów, nie ma łatwych biegów!
Poznajcie NeoX-2 Duch
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO