moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – przekazał gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych DGRSZ. Zdarzenie miało miejsce w Gdyni-Babich Dołach podczas lotu treningowego. Samolot uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Przyczynę katastrofy wyjaśniają służby.

Do katastrofy lotniczej doszło w piątek, około godziny 13 na terenie 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Podczas lotu treningowego M-346 Bielik z niewyjaśnionych dotąd przyczyn uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Natychmiast rozpoczęto akcję ratunkową. Nie było bowiem jasne, czy pilot zdążył się katapultować. O zdarzeniu od razu poinformowało Dowództwo Generalne RSZ, a kilka godzin później z mediami spotkał się gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych.

– Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – powiedział gen. Nowak. – To jest bardzo ciężki dzień dla nas lotników i dla całych sił zbrojnych. Jesteśmy pogrążeni w żałobie. Straciliśmy świetnego pilota, wspaniałego instruktora – podkreślił.

„Wspaniały żołnierz, mąż i ojciec. Człowiek, który Ojczyźnie oddał to, co najważniejsze… Rodzinie i bliskim składam najszczersze kondolencje” – napisał w kondolencjach wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej.

W katastrofie M-346 Bielik zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. – Robert był świetnym pilotem, wspaniałym człowiekiem. Był opanowany, spokojny, latał bardzo precyzyjnie. Bardzo dużo wymagał od swoich uczniów, a jeszcze więcej od siebie. Jego wychowankowie bronią dziś polskiego nieba, latając na F-16, niektórzy z nich zaraz wyjadą na szkolenie na F-35 – mówił inspektor sił powietrznych. Gen. Nowak wyjaśnił, że pilot przyleciał dziś z Dęblina do Gdyni i szykował się do jutrzejszych pokazów lotniczych z okazji 30-lecia Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Loty pokazowe, oprócz tych w strefie działań wojennych, są obarczone najwyższym ryzykiem. Dlatego do tego typu zadań wybieramy najbardziej doświadczonych lotników – mówił na konferencji gen. Nowak. Wyjaśnił też, że pilotowany przez mjr. Jeła Bielik (nr boczny 7714) w służbie był od 2022 roku.

Na miejscu zdarzenia działa już Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. Inspektor SP ogłosił, że wszystkie loty na Bielikach zostały wstrzymane. Wstrzymano także wszystkie loty pokazowe. W związku z katastrofą obchody święta lotnictwa MW zostały odwołane.

Mjr Robert „Killer” Jeł był doświadczonym pilotem i instruktorem. Za sterami Bielika spędził ponad 1100 godzin, a jego życiowy nalot wynosił około 2000 godzin. W przeszłości mjr Jeł pilotował także Cessnę 172, PZL-130 Orlik i TS-11 Iskrę. Przed lotami na M-346 szkolił się w Stanach Zjednoczonych także na T-6 i T-38 Talon. Oficer osierocił córkę, pozostawił żonę i rodziców. Najbliżsi tragicznie zmarłego pilota zostali objęci opieką psychologa.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkolno-treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16. Flota M-346 do dziś liczyła 16 egzemplarzy.

W ubiegłym roku w strukturach 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego powstał zespół M-346 Demo Team. Pierwszy raz pokazał się publiczności podczas radomskiego Air Show w 2023 roku.

MKS

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1720797300
To juz dziewiaty polski zolnierz, ktory zginal w tym roku w trakcie pelnienia sluzby.
85-FD-57-96

Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Black Hawki nad Warszawą
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Rekompensaty na nowych zasadach
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Z najlepszymi na planszy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
W poszukiwaniu majora Serafina
Krok ku niezależności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
17 września 1939. Nigdy więcej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Wojskowi szachiści z medalem NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Zwycięska batalia o stolicę
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kurs dla najlepszych w SERE
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Debiut polskich Patriotów
Największy transport Abramsów w tym roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Cios w plecy
NATO – jesteśmy z Polską
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Road Runner” w Libanie
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Czołgiści w ogniu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Pożegnanie z Columbią
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Hekatomba na Woli
Dwie agresje, dwie okupacje
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Husarz z polskim instruktorem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Defendery skompletowane
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Święto Wojsk Lądowych
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO