moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – przekazał gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych DGRSZ. Zdarzenie miało miejsce w Gdyni-Babich Dołach podczas lotu treningowego. Samolot uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Przyczynę katastrofy wyjaśniają służby.

Do katastrofy lotniczej doszło w piątek, około godziny 13 na terenie 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Podczas lotu treningowego M-346 Bielik z niewyjaśnionych dotąd przyczyn uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Natychmiast rozpoczęto akcję ratunkową. Nie było bowiem jasne, czy pilot zdążył się katapultować. O zdarzeniu od razu poinformowało Dowództwo Generalne RSZ, a kilka godzin później z mediami spotkał się gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych.

– Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – powiedział gen. Nowak. – To jest bardzo ciężki dzień dla nas lotników i dla całych sił zbrojnych. Jesteśmy pogrążeni w żałobie. Straciliśmy świetnego pilota, wspaniałego instruktora – podkreślił.

„Wspaniały żołnierz, mąż i ojciec. Człowiek, który Ojczyźnie oddał to, co najważniejsze… Rodzinie i bliskim składam najszczersze kondolencje” – napisał w kondolencjach wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej.

W katastrofie M-346 Bielik zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. – Robert był świetnym pilotem, wspaniałym człowiekiem. Był opanowany, spokojny, latał bardzo precyzyjnie. Bardzo dużo wymagał od swoich uczniów, a jeszcze więcej od siebie. Jego wychowankowie bronią dziś polskiego nieba, latając na F-16, niektórzy z nich zaraz wyjadą na szkolenie na F-35 – mówił inspektor sił powietrznych. Gen. Nowak wyjaśnił, że pilot przyleciał dziś z Dęblina do Gdyni i szykował się do jutrzejszych pokazów lotniczych z okazji 30-lecia Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Loty pokazowe, oprócz tych w strefie działań wojennych, są obarczone najwyższym ryzykiem. Dlatego do tego typu zadań wybieramy najbardziej doświadczonych lotników – mówił na konferencji gen. Nowak. Wyjaśnił też, że pilotowany przez mjr. Jeła Bielik (nr boczny 7714) w służbie był od 2022 roku.

Na miejscu zdarzenia działa już Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. Inspektor SP ogłosił, że wszystkie loty na Bielikach zostały wstrzymane. Wstrzymano także wszystkie loty pokazowe. W związku z katastrofą obchody święta lotnictwa MW zostały odwołane.

Mjr Robert „Killer” Jeł był doświadczonym pilotem i instruktorem. Za sterami Bielika spędził ponad 1100 godzin, a jego życiowy nalot wynosił około 2000 godzin. W przeszłości mjr Jeł pilotował także Cessnę 172, PZL-130 Orlik i TS-11 Iskrę. Przed lotami na M-346 szkolił się w Stanach Zjednoczonych także na T-6 i T-38 Talon. Oficer osierocił córkę, pozostawił żonę i rodziców. Najbliżsi tragicznie zmarłego pilota zostali objęci opieką psychologa.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkolno-treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16. Flota M-346 do dziś liczyła 16 egzemplarzy.

W ubiegłym roku w strukturach 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego powstał zespół M-346 Demo Team. Pierwszy raz pokazał się publiczności podczas radomskiego Air Show w 2023 roku.

MKS

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1720797300
To juz dziewiaty polski zolnierz, ktory zginal w tym roku w trakcie pelnienia sluzby.
85-FD-57-96

Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dzień wart stu lat
„Road Runner” w Libanie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Awanse w dniu narodowego święta
Ogień z Leopardów na Łotwie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
My, jedna armia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ułani szturmowali okopy
Torpeda w celu
Dostawa Homarów-K
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Plan na WAM
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowy bus do szczęścia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje
„Horyzont” przeciw dywersji
Pięściarska uczta w Suwałkach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Studenci ewakuowali szpital
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Standardy NATO w Siedlcach
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Merops wdrażany natychmiast
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces Polaka w biegu z marines
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dodatkowe zapory
Kosmiczna wystawa
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dywersja na kolei. Są dowody
Marynarze podjęli wyzwanie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Im ciemniej, tym lepiej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Is It Already War?
Militarne Schengen
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO