moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – przekazał gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych DGRSZ. Zdarzenie miało miejsce w Gdyni-Babich Dołach podczas lotu treningowego. Samolot uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Przyczynę katastrofy wyjaśniają służby.

Do katastrofy lotniczej doszło w piątek, około godziny 13 na terenie 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Podczas lotu treningowego M-346 Bielik z niewyjaśnionych dotąd przyczyn uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Natychmiast rozpoczęto akcję ratunkową. Nie było bowiem jasne, czy pilot zdążył się katapultować. O zdarzeniu od razu poinformowało Dowództwo Generalne RSZ, a kilka godzin później z mediami spotkał się gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych.

– Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – powiedział gen. Nowak. – To jest bardzo ciężki dzień dla nas lotników i dla całych sił zbrojnych. Jesteśmy pogrążeni w żałobie. Straciliśmy świetnego pilota, wspaniałego instruktora – podkreślił.

„Wspaniały żołnierz, mąż i ojciec. Człowiek, który Ojczyźnie oddał to, co najważniejsze… Rodzinie i bliskim składam najszczersze kondolencje” – napisał w kondolencjach wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej.

W katastrofie M-346 Bielik zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. – Robert był świetnym pilotem, wspaniałym człowiekiem. Był opanowany, spokojny, latał bardzo precyzyjnie. Bardzo dużo wymagał od swoich uczniów, a jeszcze więcej od siebie. Jego wychowankowie bronią dziś polskiego nieba, latając na F-16, niektórzy z nich zaraz wyjadą na szkolenie na F-35 – mówił inspektor sił powietrznych. Gen. Nowak wyjaśnił, że pilot przyleciał dziś z Dęblina do Gdyni i szykował się do jutrzejszych pokazów lotniczych z okazji 30-lecia Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Loty pokazowe, oprócz tych w strefie działań wojennych, są obarczone najwyższym ryzykiem. Dlatego do tego typu zadań wybieramy najbardziej doświadczonych lotników – mówił na konferencji gen. Nowak. Wyjaśnił też, że pilotowany przez mjr. Jeła Bielik (nr boczny 7714) w służbie był od 2022 roku.

Na miejscu zdarzenia działa już Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. Inspektor SP ogłosił, że wszystkie loty na Bielikach zostały wstrzymane. Wstrzymano także wszystkie loty pokazowe. W związku z katastrofą obchody święta lotnictwa MW zostały odwołane.

Mjr Robert „Killer” Jeł był doświadczonym pilotem i instruktorem. Za sterami Bielika spędził ponad 1100 godzin, a jego życiowy nalot wynosił około 2000 godzin. W przeszłości mjr Jeł pilotował także Cessnę 172, PZL-130 Orlik i TS-11 Iskrę. Przed lotami na M-346 szkolił się w Stanach Zjednoczonych także na T-6 i T-38 Talon. Oficer osierocił córkę, pozostawił żonę i rodziców. Najbliżsi tragicznie zmarłego pilota zostali objęci opieką psychologa.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkolno-treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16. Flota M-346 do dziś liczyła 16 egzemplarzy.

W ubiegłym roku w strukturach 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego powstał zespół M-346 Demo Team. Pierwszy raz pokazał się publiczności podczas radomskiego Air Show w 2023 roku.

MKS

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1720797300
To juz dziewiaty polski zolnierz, ktory zginal w tym roku w trakcie pelnienia sluzby.
85-FD-57-96

Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Startuje „Żelazny obrońca”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Dwie agresje, dwie okupacje
Wielkie zbrojenia za Odrą
Huta Stalowa Wola na MSPO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Norwegowie budują na polskim poligonie
Baobab z miotaczem
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Hekatomba na Woli
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Pilica+ coraz bliżej
Najmłodszy w rodzinie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Drones on the Offensive
Czas nowych inwestycji
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Spotkanie Trump-Nawrocki
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
Zwycięska batalia o stolicę
Świetne występy polskich żołnierzy
Orlik na Alfę
Radary, które widzą wszystko
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kikimora o wielu twarzach
Drony w ofensywie
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
„Był twarzą sił powietrznych”
Zakupy według potrzeb
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Detect & Classify: satelity z AI
Z najlepszymi na planszy
Lepsza efektywność
Nietypowa premiera targowa
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Na motocyklach śladami historii
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Beret „na rekinka” lub koguta
„Road Runner” w Libanie
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Nocne ataki na Ukrainę
Szczelna sieć dla Tarczy
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Klucz do bezpieczeństwa
Tuga – postrach dronów
Pancerna pięść
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Wyczekiwane przyspieszenie
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Obowiązek budowy schronów staje się faktem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO